Hogyan készititek/készitettétek fel a kisgyermeket sulikezdésre munka hàztartàs mellett?
Számtalan anyag van a neten amivel segitheti a szülö a finommotorikàt, matematikai, nyelvi készsègeket, koncentràciofejlödést, àllóképessèget, testsèmàt. De tényleg millio, felaatokat küld az ovi iskola magàntanàrok és szàmtalan az ingyen elérhetö anyag is amit ovodapedagogusok vagy iskolai felkészitök es tanàrok osztanak meg.
Én ugy érzem hogy max föàllàsu anya az, aki A-Z-ig rendelkezik annyi kapacitàssal hogy minden területre tematika szerint modszeresen képes lenne idöt energiàt szànni, míg màs pl csak egy meseolvasàs alatt is màr "összeomlik".
Szoval azt a millio tanàcsot felaatot vagy területeket egy dolgozo nö nem birja A-Z.
Arra gondoltam kiemelek egyet kettöt pl ha màsra nem is futja, de legalàbb a ceruzafogàs, finommotorikàt motivàljam.
És majd bövül a szokincse a korral, vagy nyujtodik a koncentracios idö a korral, hogy képes lesz oràkat helyben ülni stb
Vagy nem jol gondolom? Hogyan valosithato meg az, hogy munka hàztartàs mellett még szojàtékokat meg alap matematikai müveleteket, tehàt mentalisan tudatosan játszon az ember a "bohockodàsok"pl csikizös(kikapcsolos) jàtékok helyett, meg tornàzzon a kicsivel, meg olvassa a feladatokat tanàcsokat tippeket és azok mentén haladva?
Vagy màsok hogy tudjàk elengedni vagy inkàbb a napba logisztikàzni ezt a "iskolàk àltal szülökre tett kényszeres fejlesztést"?
Nem neki stressz hanem nekem az :D
Ö jàtéknak fogja fel az olyanokat pl 3 madàr ül a fàn egy elrepül nah hànyan maradnak? De ha hozzàjuk repül kettö? Stb
Nekem fàraszto agyilag ez a tudatos jàtszadozàs.
Amikor teregetünk is, hàrom zoknibol a kezedböl, egyet ide adtàl, mennyi van még?
Nincs ehhez és hasonlokhoz affinitàsom sem :( kiteregetek aztàn helo.
A gyerek csillogo szemekkel jàtszik ilyeneket, nyitott gondolkodik felelget, visszaemlegette tegnap pl hogy 3 hete mennyi növényt fel tudott sorolni(3 héttel ezelött jatszottam vele olyat elalvàs elött hogy hànyféle madarat tud, hanyféle vizi àllatot, növenyt stb mert az is kell suliba hogy a gyüjtöfogalmakat ertse pl a katica es a hangya is rovar.)
Ès majd'egy honap mulva is ugy emlegeti, mintha "tabortüznél ültünk volna" milyen jo volt jàtszani ilyet.sikerélménye van.engem meg furdal a lelkiismeret hogy nekem ez nem megy. Le vagyok fàradva. Es jo lenne vmi rendszer amikor nem "füstöl"az agyam.
És meséltem neki hogy a madarak tollasak az àllatok szörösek.mèg bizonytalan olyanokban, hogy a liba talàn szörös? Biztos madàr?:D
Szoval azért tényleg nem àrtanak az ilyen jàtékok
Annyira szomorú azt olvasni, hogy itt egy gyerek, aki tudásra szomjazik, odavan azért, ha foglalkoznak vele, a szüleinek meg nincs affinitása hozzá.
Legalább táborba vidd, ahol tanulhat, tölts le ismeretterjesztő filmeket(varázslatos iskolabusz, igazi vadon élő állatok, varázsbetű program a gépre játéknak ismeretterjesztő hangoskönyvek, népdalok..)
Vagy ami még nekem bevált, hogy akkor megy, ha élvezed a játékot. Pl fekete fehér igen nem, az gondolkodás fejlesztő játék és bizony a gyerek is normális ellenfél benne, nem indul nagy hendikeppel, mint a legtöbben.
Vagy ha nagyon kivagy, akkor lehetne mondjuk, hogy benyomsz elé ilyen youtube oktató videót, ahol ingyen van, aki magyaráz és csinálja, videót szerkeszt hozzá, a gyereked meg ül előtte és csinálja vele a számolást, csak azt a sok reklámot kell kibírni.
Vagy csináld hétvégente vele te ezeket, vagy amikor munkaszüneted van, minden más esetben meg a többit. Lehet a következő kis zseni lenne a gyereked, ha van, aki kielégíti a tudásszomját.. de ha nem is, örül ennek, másba meg úgy kell "beleverni" a tanulási kedvet, minden cikis kellemetlen módszerrel.
Most olvastam hogy van ilyen pótnagyis program, ha ilyen könnyű gyerek, akkor simán lehetne egy néni, aki szívesen tanítgat neki ilyeneket, amíg te a nappaliban lazítasz, ők ketten a konyhában vagy a kertben beszélgetnek.
Köszi a tippeket!
Most azért tettem fel neki keresztkérdèseket.
Màr tudja hogy a liba tollas.
De a hattyu szerinte lehet szörös.
Elmagyaràztam, hogy minden madàr tollas. Igy màr a kakukk bagoly stb is azt mondta tollas.
Erre kerdezem.na ès a katicabogàr?
Hàt az neki szörös.johogy azt nem mondja, hogy az madàr. Ugyanis elmondtam, a madàr nem szörös es repül, ergo ennyi erövel a katica is lehetne madàr..össze lehet zavarni könnyen.
Belekavarodik a csoportositàsba. Mert ebben az lenne a lényeg ugye, hogy feltételek szerint képes legyen csoportositani. Halmazelmélet alapja talàn.
Es igy megy suliba..
Igazàbol szàmtalan területre "gyurni"kellene. Figyelem koncentracio memoria logikai kognitiv képesség..
En ugy érzem létezhetetlen mindenben felkèsziteni. Egy teljes ember kéne napi 8 ban. Hol "matekozni"kicsit, hol memoroazni, hol tornazni hol nyelvtant venni, hol kognotiv képességre gyurni, vagy önbecsülésre kudarcfeldolgozàsra kitartasra stb
Igazàbol miota ovis, az volt a hiba, hogy ràbiztam mindezt az ovira. Nem tudtam hogy ott nem fog "semmit" tanulni.
Azaz lazàn vettem, neha verstanulas, neha meseolvasas, vagy dallamrol a dal felismerése, nagy ritkan festünk rajzolunk, gipszkiöntöztünk, husvétra készültünk, meg fözünk együtt, meg ilyen "belülröl"jövö dolgok, nem pedig okitàsos jàtékok: halmazelmélet, vagy legalabb olyanokat értsen, hogy a kocka 3 D-s a negyzet meg 2D-s csak. Ez köztük a különbsèg. Erre mondjuk a haromszög/gula esetében kivagdostunk hàromszögeket es csinaltunk egy gulat hogy lasd az alapja meg negyzet :)
Meg kúp sapkàt is csinàltunk, hogy làsd az alapja neki meg kör lesz.
Tisztàra mint a kinai rizsföldesek kalapja, olyan lett :) es nagy büszkén màszkàlt benne itthon.
Ez a tudatos jàtszadozàs az ami nekem sok/terhelö agyilag :( de még tematikàt sem tudtam felallitani hogy hetfön pl 10 perc mateklogikai gondolkodasos jatek, kedden testséma, szerdan rajz, stb. Szoval munkabol hazaérkezve kezdödik a 2.müszak.
Mindenképp jok lesznek a netes segitségek. Olyat talàltam màr, hogy tableten majd nyomkodhatja a kerdesekre a vàlaszt. Pl ott többek között a relacios jelet tanitjàk. Melyik nagyobb az 5 vagy a 7 azt a "kacsacsört"tedd közéjük. (1-10 ig megy stabilan, de magasabb szàmokkal nem is kell mèg tudnia)
Trillio jàtszani valo van. Csupan elolvasni, jegyzetelni, megszervezni, vagy szürni, modszertant kièpiteni, kilogisztikàtni hogy mikor mely területek legyenek porondon, màr ez önmagàban is sok nekem.
jegyzetelni, megszervezni, vagy szürni, modszertant kièpiteni, kilogisztikàtni
Ezek abszolút nem kellenek. Biztosan nem szorul mindenből fejlesztésre, ha iskolaéretté nyilvánították, akkor szűrték is, mi a gyenge terület, olvasd el a jellemzését. Arra az egy-két területre gyúrj.
Ha nincs ilyen, mert mindenből legalább átlagos, akkor viszont felesleges a tematika, kiválasztasz pár szimpatikusat, hadd csinálja. Nem kell fix időpontban, időre, terv szerint haladnia, jesszus.. Héjj Andi, van kedved vonalat rajzolni, hogy meglássuk hogy mi jön ki? És ott van annyi önálló munka, ameddig élvezi. Vagy Feri, nézd de szuper, igazi labirintus, gyerek juss ki belőle. Nincs kedved? Akkor nézzük meg együtt ezt az origami hajtogatós videót, készíts csákót, ez jobban tetszik?
Kb ennyire kell szervezettnek lennie. Nem is értem, miért bonyolítod..
Egyébként a szőrös tollasnál csak tájékozatlan, ezekre jók az ismeretterjesztők, sivatagi show, állatkert a hátizsákban, meg persze rengeteg képeskönyv.
Történetesen nem olvastam a válaszokat, lehet, hogy van jobb és rosszabb is, nem tudom. De ha nem baj, szakemberként reagálok én is.
"Vagy nem jol gondolom?"
Bizonyos dolgokat nagyon nem, ne haragudj meg, hogy válaszolok erre.
"Arra gondoltam kiemelek egyet kettöt pl ha màsra nem is futja, de legalàbb a ceruzafogàs, finommotorikàt motivàljam."
Szigorúan tilos! Eleve a legtöbb (állami) iskola a világban ezer éves, elavult, poroszos hozzáállást alkalmaz az iskolai oktatásban. Fiziológiás okokból is eleve tilos volna kilenc éves kor előtt ceruzafogást tanítani, sőt írni is!
Olvasni tanulnak pl értelmesebb, alternatív iskolákban, pl Waldorf iskolákban, és csak idővel kezdenek el írni tanulni - ez a helyes!
A kéztő csontosodása ugyanis kilenc éves korig tart!
Ha már az iskolai oktatás elcseszett, legalább ezer év óta, legalább a kedves szülők ne tetézzék otthon, ha javasolhatom! Főleg NE óvodásokon!
Továbbá: NINCS feladat, csak nagyon kevés fajta, óvodásoknak! Ezen kevés kivételek közé tartoznak pl a munka jellegű tevékenységek, amin belül szintén alig akad, amit motiválni érdemes, de ilyen pl a naposi feladat: tálcán megpróbál tányérokat vinni,. Vagy pl állatokat etetni.
De ezek kivételek!
Kell a fejlesztés, azonban az tevékenységek legalább 90%-ában INDIREKT módon! Hiába kérnek tanítók, tanítónénik direkt módszerre kivitelezendő feladatokat óvodásoktól tömegével, az akkor is szakmaellenes, gyermekellenes!
AZ ÓVODAI NEVELÉS ORSZÁGOS ALAPPROGRAMJA
363/2012. (XII. 17.) Korm. rendelet
(módosítás: 137/2018. (VII.25.) Korm.rendelet rendelkezési alapján)
"V. AZ ÓVODAI ÉLET TEVÉKENYSÉGI FORMÁI ÉS AZ ÓVODAPEDAGÓGUS FELADATAI
JÁTÉK
1. A játék a kisgyermekkor legfontosabb és LEGFEJLESZTŐBB tevékenysége, s így az óvodai nevelés leghatékonyabb eszköze. A játék - szabad-képzettársításokat követő
SZABAD JÁTÉKfolyamat
- a kisgyermek elemi pszichikus szükséglete, melynek mindennap visszatérő módon, hosszantartóan és lehetőleg zavartalanul ki kell elégülnie. A kisgyermek a külvilágból és saját belső világából származó tagolatlan benyomásait játékában tagolja. Így válik a játék kiemelt jelentőségű tájékozódó, a pszichikumot, a mozgást, az egész személyiséget fejlesztő, élményt adó tevékenységgé.
[...]
4. A játék folyamatában az óvodapedagógus tudatos jelenléte biztosítja az élményszerű, elmélyült gyermeki játék kibontakozását. Mindezt az óvodapedagógus feltételteremtő tevékenysége mellett a szükség és igény szerinti együttjátszásával, támogató, serkentő, ösztönző magatartásával,
INDIREKT
reakcióival éri el.
5. Az óvodában előtérbe kell helyezni a
SZABADJÁTÉK TÚLSÚLYÁNAK
érvényesülését. A játék kiemelt jelentőségének az óvoda napirendjében, időbeosztásában, továbbá a játékos tevékenységszervezésben is meg kell mutatkoznia."
Bővebben ITT írok a témáról, akit érdekel:
Az előző kommentem végén levő linket javaslom, kedves kérdező, alaposan végigtanulmányoznod, általam írt szakmai szempontokat vázlatosan összegző szövegre linkel, nem túl hosszú, mégis felülvizsgálásra motiválhatja a számos tévhitedet. Alapjában igencsak torzan látod a kisgyermeknevelést, ne haragudj meg ezért.
De kérdést tettél fel, így szakemberként miért ne válaszolnák neked...
Még mindig én írok tehát,
idézem a kérdező egyik kommentjét:
"Belekavarodik a csoportositàsba. Mert ebben az lenne a lényeg ugye, hogy feltételek szerint képes legyen csoportositani. Halmazelmélet alapja talàn."
Ne haragudj, de miért nem szakemberekre bízod a gyermekek fejlesztését...?
Láthatóan tengernyi tévedésed van a kisgyermekek pszichés és kognitív fejlődése terén.
Javaslom, nézz utána az óvodás korúak gondolkodásmódjának, kognitív érésének, azon belül a kategóriákban való gondolkodás érésének. Más óvodás korban és más kisiskolás korban!
Közérthető nyelvezetű szakkönyv, minden alapvető kisgyermek nevelési témáról, elsősorban pszichológiai kísérletek, megfigyelések alapján:
Mérei - Binét: Gyermeklélektan.
Több példány szokott lenni kiskönyvtárakban is belőle, kivéve vizsgaidőszakokon.
Bocsáss meg, kérdező, de laikusként szakembernek hiszed magad. Ha nem hinnéd, akkor nem okoskodnál és nem erőltetnél gyermekedre olyasmiket, melyek semmiképp sem megfelelőek az életkorának ÉS HÁTRÁLTATJÁK AZ ÉRÉSÉT!
Csak kiemeltem néhány problémát a hozzáállásodból, számosat tudnék még korrigálni a hozzáállásodból az említetteken felül, de terjedelmi okokból mára ennyit részemről.
Remélem, nem sértődsz meg, hanem hasznát veszed válaszaimnak. Köszönöm kedves megértésed és figyelmed.
A kedves kérdező számára szintén elgondolkodtatóul: az óvodások gondolkodásmódjának -érésük spontán szintjének- van ám előnye is! Az analízist viszik túlzásba a felnőttek, nem látva a fától az erdőt... Mértékkel persze van előnye is a logikai készségnek, analízisnek, és valóban nem elég fejlett még óvodáskorban a logikai készség,
de ez nem is várható el tőlük még kellően.
Ellenben: ez sokszor pont, hogy előny!
Ugyanis lényeglátóak!
És számos problémát pont, hogy inkább ilyen gondolkodásmóddal lehet hatékonyan megoldani! Amire az ovisok képesek!
Mondok példákat: ismerősöm ördöglakatokat készít. Egy ovis testbeszéde elárulja, ha füllent, tehát ha egy ovistól megkérdezte: "láttál már ilyen játékot, játszottál már ilyennel" és nemmel felelt, és látta rajta, hogy nem hazudik, évtizedek alatt a következő tendenciát vette észre:
közepesen bonyolult ördöglakatokat megfejtési ideje, átlagosan:
- átlagos felnőtt / kb 20-40 perc alatt.
- matematikusok, fizikusok / kb 10-20 perc alatt.
És most láss csodát:
4-5 éves ÓVODÁSOK -azok, akiket NEM iskolásan nevelnek, NEM tanítgatnak- :
ÁTLAG 5 PERC ALATT(!)
Igazából 2-3 perc alatt, de mivel a finommotorikájuk (érthető okokból) még nem olyan jó, a fűzős játékokkal, cipőfűzéssel is lassabbak, CSAK EZÉRT tart nekik öt percig! Ha jó volna minden 4-5 évesnek a finommotorikája, akkor KETTŐ perc volna átlag!
Na így "fejleszd" őket...
(Azaz inkább ne... Hacsak nem tudnád indirekt módszerekkel...)
Sok mindenben okosabbak, ügyesebbek, mint mi, felnőttek!
Vannak kitételek, az átlag ovisok közt is, szó se róla. Egyiküknek X dologhoz van jobb érzéke, másikuknak máshoz jobb. ÉS logikai érzékük még nem nagyon van (sorolhatnák kísérleteket, de nem húznám avval az időt, nem ez a lényeg)
A kevesebb gyakran több! Hagyd élni, spontán játszani az ovis gyermeked! És mesélj neki. Meg játssz vele SPONTÁN, amikor megkér téged rá és van is időd. Ez a lényeg. Meg hogy szeresd.
Az érzelmi biztonság még az intellektuális érést és az erkölcsi érést is fejleszti.
Hadd idézzem a méltán elismert magyar gyermekpszichológust, dr Vekerdy Tamást:
"Az EQ a döntő, óvodás és bölcsődés korban, az EQ fejlesztése, azaz az érzelmi hányados, pl a szociális érés és az erkölcs fejlesztése, mégpedig INDIREKT módszerekkel. Ez fejleszt igazán, nem pedig az IQ növelése. Az IQ hangsúlyozása sokkal későbbre való."
KIBONTAKOZTATNI kell az óvodás gyermeket. Általában is a felnőtteket, gyermekeket. DE kiemelten igaz ez az ovisokra!
Nem pedig iskolásan oktatni, feladatlapozni és egyéb marhaságok.
____________________
Most pedig egy SZAKMAI TANULMÁNY IDÉZETE következik.
ELGONDOLKODTATÓ EZ IS!
"Egy tanulmány szerint mindannyian kreatív zseniként születünk, de az "oktatási" rendszer lebutít minket."
"Dr. George Land-el és Beth Jarmannal[...] egy szokatlan tesztet hozott létre, amely az eltérő gondolkodás folyamatában gyökerezett; amely egy olyan képesség, amikor valaki felmér egy adott problémát és több megoldást javasol. [...] Mivel Land és Jarman tesztje, amit a NASA számára dolgoztak ki nagyon egyszerű volt, valójában minden korosztály esetében alkalmazhatták. Így kerestek 1600 gyereket 4 és 5 éves kor között, és úgy döntöttek, hogy felmérik a fejlődésüket. Amit találtak, az egészen megdöbbentette őket.
Az 1600 gyerek közül, akik a tesztet elvégezték, 98%-uk zseniális szintet ért el! Ezektől a hihetetlen eredményektől izgatottan a csapat úgy döntött, hogy a teszt segítségével egy longitudinális vizsgálatot folytatnak, és ugyanannak a gyerekcsoportnak ismét ugyanazt a tesztet adták 5 év múlva. Az eredmények megint meglepőek volta, de ezúttal ellentétes okok miatt. Mert ugyanezeknek a gyerekeknek, akik most már általános iskolába jártak, már csak 30%-uk ért el zseniális szintet, ami 68%-os csökkenés! Majd ugyanezt a vizsgálatot újabb 5 év múlva ismét elvégezték ugyanazon gyerekcsoport körében - akik addigra középiskolások lettek - és a zseniális szintet elért gyerekek száma mindössze 12%-ra zuhant!
Zavartan, de a lenyűgöző tanulmánytól még mindig izgatottan Land úgy döntött, hogy a tesztet 25 éves és idősebb felnőttek (31 éves átlagéletkorral) esetében is elvégzi. Számos tanulmányt követően mindig azt találta, hogy a felnőttek közül kevesebb, mint 2% ért el zseniális szintet.
Azok számára, akik megkérdőjelezik ezeknek az eredményeknek a következetességét, vagy úgy gondolják, hogy ezek elszigetelt esetek lehetnek, ezeket az eredményeket több mint egymillió alkalommal sikerült megismételni.
Szisztematikusan lebutítanak bennünket.[Értsd: az ezer éves poroszos iskolarendszer.]
[...] Legyen szó az ősi Spártáról, a germán Poroszországról vagy a korszerűbb amerikai ipari rendszerről, az oktatás mindig is a tömeges kiképzés "törvényes" eszköze volt. (2) Ha valaki többet szeretne megtudni a szándékos manipuláció történetéről, annak ajánlom John Taylor Gatto "Az amerikai oktatás rejtett története" című könyvének elolvasását, amely bemutatja a modern kori kötelező oktatás eredetét, és világosan megmutatja, hogyan használták mindig is ellenünk. (Lásd a cikk végén angol nyelven)"
Forrás:
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!