Hogyan készititek/készitettétek fel a kisgyermeket sulikezdésre munka hàztartàs mellett?
Számtalan anyag van a neten amivel segitheti a szülö a finommotorikàt, matematikai, nyelvi készsègeket, koncentràciofejlödést, àllóképessèget, testsèmàt. De tényleg millio, felaatokat küld az ovi iskola magàntanàrok és szàmtalan az ingyen elérhetö anyag is amit ovodapedagogusok vagy iskolai felkészitök es tanàrok osztanak meg.
Én ugy érzem hogy max föàllàsu anya az, aki A-Z-ig rendelkezik annyi kapacitàssal hogy minden területre tematika szerint modszeresen képes lenne idöt energiàt szànni, míg màs pl csak egy meseolvasàs alatt is màr "összeomlik".
Szoval azt a millio tanàcsot felaatot vagy területeket egy dolgozo nö nem birja A-Z.
Arra gondoltam kiemelek egyet kettöt pl ha màsra nem is futja, de legalàbb a ceruzafogàs, finommotorikàt motivàljam.
És majd bövül a szokincse a korral, vagy nyujtodik a koncentracios idö a korral, hogy képes lesz oràkat helyben ülni stb
Vagy nem jol gondolom? Hogyan valosithato meg az, hogy munka hàztartàs mellett még szojàtékokat meg alap matematikai müveleteket, tehàt mentalisan tudatosan játszon az ember a "bohockodàsok"pl csikizös(kikapcsolos) jàtékok helyett, meg tornàzzon a kicsivel, meg olvassa a feladatokat tanàcsokat tippeket és azok mentén haladva?
Vagy màsok hogy tudjàk elengedni vagy inkàbb a napba logisztikàzni ezt a "iskolàk àltal szülökre tett kényszeres fejlesztést"?
Szia!
Mi járatjuk oviba még , mert dolgozunk. Nyilván van, mikor nem megy oviba, ha nem dolgozunk 7köznap.
-Én vele csináltatom meg a melegszenyót (vajazza a kenyeret, vágja a szalámit, zöldséget),
-ő tölt inni magának,
-segít söpörni,
-saját ruháit sokszor ő hajtogatja, mindig ő pakolja el.
-Sokat rajzoltatok vele, pl "rajzolj kicsim ,a hűtőre kirakható szép tájat v kocsit" 😊.
-segít sokszor mosogatás után elpakolni
-letörli az asztalt
-megterít vacsihoz
-a saját ágyát ő neki kell megágyaznia
-a levetett, de még jó ruháját muszáj összehajtva eltennie
-sokszor kérem, hogy számolja meg nekem segítségképp , h miből mennyi van a hűtőben stb (mondván vásárolni kell majd)
-viszonylag sokszor heti 3-4x kicsit focizunk az udvaron v elmegyünk fél órára játszótérre.
Ezt úgy lehet megoldani, hogy nem fos össze az ideg, ha 2 napig nincs makulátlan rend itthon. Hisz vagy takarít az ember és minden szupi, v a gyerekkel tölt minőségi időt meló után.
Szerintem otthon simán lehet kis ötleteléssel tanítani a gyereket. 👌😁
Fejleszteni nem direktben kell, hanem folyamatosan. Már egész pici gyerekkel lehet válogatni kockát, kisautót szín és méret szerint. Számolgatni a szereplőket a mesekönyvben, stb.
Rajzolni, gyurmázni, festeni, hogy ügyesedjen a keze, de ezek nem állandó tevékenységek.
Segíthet a gyerek zoknit párosítani, ami szín felismerés, matek, hogy kettő legyen, finommotorika,amíg gombolygat.
Segíthet a konyhában gyúrni, keverni, önteni stb.
Ezek az élet részei, nem az "ülj le a feladtalaphoz" módszer. Nem igényel plusz időt, a normál együttlét alatt megoldható.
Sehogy nem készültünk. A beiskolázási szülőin ugyan elhangzott, hogy az a legfontosabb nekik, hogy a gyerek várja az iskolát, ennek ellenére elérték azt, hogy a gyerekem belebetegedett az utolsó nyárba, utálta, nem akart iskolába menni.
Mindez mellett egyébként kizárólag a finommotorikát javasolták fejleszteni, rajzolás. festés, gyurmázás, lego, mozaik, labirintusok, stb. Amelyik a gyereknek bejön. Semmi más.
És sok rohangálás, ugrálás a szabadban.
De ezeket az oviban is csinálták napi szinten. Járt nyáron oviba (mint ahogy iskolába is jár a nyári szünet közel felében)
Szerintem nem kell ilyen túlzásokba esni. Az első osztály sem olyan, hogy onnantól leülnek, és megállás nélkül megy a tanítás. Nekünk is azt mondták, hogy sokkal fontosabb, hogy alapdolgokat tudjon a gyerek, minthogy előre tanítsuk írni. Melyik a jobb keze - bal keze, tudja az irányokat, fel tudjon öltözni, kisebb-nagyobb, meg tudja fogni a ceruzát, ilyenek.
A többit majd tanulják ott.
Gondolom, a te gyereked sem olyan, hogy eddig nem csinált semmit, aztán most gyorsan mindent be kell pótolni két hónap alatt. Ne csinálj neki stresszt az iskolából. Jobb esetben ott sem lesz stressz, hanem fokozatosan haladnak előre.
Szerintem sem egyből kell pótolni mindent, mert közeleg a határidő. Gondolom(naivan), hogy eddig is foglalkoztál vele, minden nap játszol vele valamit, hétvégente meg többet. Eddig járt oviba, ahol minden nap foglalkoztak vele, többször felmérték és ha hiányosságot találtak, fejlesztették célirányosan.
Most elvileg van róla képed(iskolaérettségi vizsgálat) melyik terület van kicsit lemaradva. Bőven elég arra figyelni, azokra adni a feladatos játékokat, arra ráerősíteni, ami gyengébb kicsit a többinél, illetve minden játéklehetőséget adni neki, amivel önállóan fejlődhet.
Az én gyerekem iskolaelőkészítőbe megy, ő szociálisan gyengébb, sokat viszem ki, mert oviba nem jár, aztán ott tanítgatom(ameddig van türelmem). Van 2 éves kora óta mindenfajta füzete, matricás jutalmazós miegymás, logikai feladatkártyák, társasok, logico, lük, könyvek, számok, betűk, mágnes, tábla, magyarázós képes kártyák, most tablet fejlesztő logikai-ügyességi játékokkal, de ezekben jó, ezzel nem kell foglalkozni, mert az évek alatt szinte magától kialakult.
Szövegértése gyenge még, hallgatunk hangoskönyvet, vannak hozzá feladatok(bookr app), ezeket egyedül is tudja csinálni, vagy ha mesét nézünk, lestoppolom 3 mondatonként és visszakérdezek, miről volt szó, meg mi mivel függ össze, illetve néha játszunk szójátékokat, akár házimunka vagy utazás közben, barkóba, szókígyó, utolsóbetűs, ilyesmi..random néha elkapom és megkérem, hogy rrrrrt mondjon különböző betűkombinációkkal, mivel logopédia most nincs, ez is 1 hónap alatt magától ment, pedig kb 5 perc megy rá egy nap csak.
Meg egyre többet hagyom egyedül játszani, mert az is fontos, hogy valamiben tudjon elmélyülni és önállóan dolgozni.
Nyárra 3 fejlesztő táborba megy, nem ottalvós.
Amikor ovi volt(nálunk már ügyelet van), akkor rengeteg feladatot küldtek, meg verstanulást, ott napi 5 óra ment el vele, pedig én is csináltam, az kemény volt.
Nálunk vannak gondok, ezért próbálok mindent megadni neki, ami ahhoz kell, hogy boldoguljon.. Már olvas rövid szavakat, meg ír rövid szavakat, de a haverkodásban gyengébb, pedig volt bölcsis is. Arra gondoltam, ha sok dolgot tud, amit a többiek még nem, akkor ő elsőben tud a csoportmunkáról sokat tanulni, meg megfigyelni mások hogyan boldogulnak, kevesebb stressz éri, mintha a beilleszkedést, szociális alapokat és minden más készséget egyszerre tanulna, az túl sok lenne neki.
Miben gyengébb a gyereked? ha semmiben, ne aggódj, ha tudod miben, csak azt támogasd. Ha csak kicsit gyengébb, semmi gond, bőven elég napi 15 perc ráfordított idő, ha jóval gyengébb, akkor szerezz valakit, aki foglalkozik vele helyetted, ha nincs időd.
Ami hasznos a BOOKR app(hangoskönyvek szövegértési feladatokkal), szójátékok, bármilyen feladatos füzet, pár fejlesztő app, ami gondolkodásfejlesztő, memóriaserkentő és persze a gyerektársaság szabadjátékkal.
Ez kb napi 30 perc, amihez te is kellesz, a többit tudja magától csinálni.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!