Mit lehet kezdeni egy gyenge akaratú, lusta, de éles eszű gyerekkel? Kezdek kétségbe esni.
A lányom 8 éves lesz, mindig is következetesen neveltük, jó képességű, illemtudó gyereknek ismerik mindenhol. De amit az utóbbi időben művel a tanulás körül, az már kezd túlmenni minden határon. Nagyon jó felfogású, imád olvasni, bármit megjegyez szinte első hallásra. De mihelyt le kell ülnie leckét írni, akkora hisztit levág, mint egy hároméves dacos kölyök. Az érvei: nincs kedvem, unalmas, nem te mondod meg, mit tanuljak, játszani akarok, utálom, széttépem a könyvet. Már minden stratégiát kilőttem, próbáltam kedvesen rávenni, beszéltem neki arról, hogy ez fontos a jövője miatt, motiválom, dicsérem is, ha jól teljesít, de volt, hogy kiborult a bili nálam is. Már azt is csináltam, hogy hagytam a fenébe, aztán majd megtanulja a saját kárán, de ha rajta múlna, komolyan mondom, megbukna. Lepereg róla a szidás is, a rossz jegy is. És azt se mondhatom, hogy nincs sikerélménye, mert versenyekre is hordják, jó jegyei vannak - amíg ellenőrzöm. Higgyétek el, nem arról van szó, hogy nem tudom elfogadni, hogy a gyerekem nem éltanuló. Csak látom, hogy szórakozva képes lenne jól teljesíteni, ha nem nyűglődne állandóan. De olyan szinten nem érti a kötelesség fogalmát, hogy az szinte rémisztő. Nem így neveltük, nem értem, honnan vette ezt. Sajnos olyan világban élünk, ahol a gyerek felé hat éves korától fogva folyamatos követelményeket támasztanak, amiknek meg kell felelni. Sose lesz másképp, felnőttkorában sem. De bele se merek gondolni, hogy fog megállni a lábán, ha már most ennyire látványosan unja... Hogy lehetne kicsit növelni a motivációját?
Köszönöm, hogy elolvastátok.
"jó képességű, illemtudó gyerek"
" nem te mondod meg, mit tanuljak, játszani akarok, utálom, széttépem a könyvet"
Ez a kettö ellentmond egymásnak.
„"jó képességű, illemtudó gyerek"
" nem te mondod meg, mit tanuljak, játszani akarok, utálom, széttépem a könyvet"
Ez a kettö ellentmond egymásnak.”
Nem mond ellent. Tök normális, ha egy gyerek otthon – abban a közegben, ahol tudja, hogy szeretik, elfogadják – ki meri engedni a gőzt. Ha otthon lenne „illedelmes”, de másutt nem, az már probléma lehetne. A jó képességekkel bírás, de a tanulás helyett a játékot választás sem mond ellent egymásnak, mert tanulni, gyakorolni, leckét írni valóban a legtöbb esetben unalmas, és ezt egy jó képességű gyerek még inkább látja.
Kedves kérdező! A lányod nincs napköziben, ha jól értem, ezért kell otthon leckét írnia, ugye?
„…beszéltem neki arról, hogy ez fontos a jövője miatt,…”
Nos, ez az az érv, amellyel egy gyerekre a legkevésbé lehet hatni, hiszen a gyerekek a jelenben élnek. Inkább mondd neki azt, hogy ha megírja X perc alatt, utána játszhat, amit akar – ez hatékonyabb lehet, ez belátható „jövőkép”. De csak „lehet”, mivel alapvetően az a helyzet, hogy ebben a korban tök jogos, hogy játszani akar. Bent tölt a suliban egy csomó időt, kötött szabályok, unalmas órák (ne adj' isten fásult tanítónők?), utána hazatérve játszania kellene, teljesen jól érzi.
Nem azt mondom, hogy ne írjon leckét, csak legyen a szabad játék ugyanolyan fontos, mint a megírt lecke. Hidd el, hogy a játékkal fejlődik a legtöbbet, és az élethez szükséges kreativitást – sajnos – nem az iskolában tanulják meg a gyerekek. Az, hogy megtalálja-e nagykorában, mivel szeretne foglalkozni sokkal inkább azon múlik, mennyire ismeri meg magát, mint azon, hogy mennyit magolt, milyen versenyt nyert, stb.
Azért merek ilyeneket mondani, mert egyrészt én eminens „jó kislány” voltam, folyamatos megfelelési kényszerrel, és ma már azt gondolom, felnőve emiatt ténferegtem az életben sokáig, mire véletlenül rátaláltam, mi az, amivel foglalkoznom kell. Ha pedig körbenézek, s átgondolom a barátaim, családtagjaim iskolai előmenetelét és azt, ki találta meg a hozzá illő szakmát – hát, azt kell mondjam, általában azok, akik hajlandók voltak „szabályokat szegni” – és nem arra gondolok, hogy lopni, csalni, hanem hogy máshonnan nézni a világot, az életet, túllátni a felnőttek által felállított kereteken…
Az oktatásról csak ennyit: tudod, mikor nekem arról panaszkodtak a tanítónők 2. évfolyamon, hogy „nem tudták még betörni” a gyereket, azt gondoltam, hála istennek.
Köszönöm szépen a válaszokat, kicsit megnyugodtam, hogy nem vagyok egyedül a problémával.
6-os, neked is köszönöm a részletes választ, igen, bennem is motoszkál néha valami ilyesmi, hogy nem feltétlenül baj ez, de mégis olyan kettős érzésem van ezzel kapcsolatban. Nem is az borít ki, hogy nem konformista a gyerek, hanem hogy ilyen dühkitöréseket képes produkálni három sor leírása miatt. Nem nyüstölöm állandóan, játszik eleget. Ha még érdekelné is valami a hülyeségen kívül, biztos, hogy abban támogatnám. De egyelőre leragadt a csillámelzás ízléstelen színészkedésnél. Ha nem ez megy, akkor a hiszti.
Napközibe nem jár, mert a tanítónéni finoman szólva is hanyagolja a kötelességét. Ha ott lenne, még ennyit se tanulna...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!