Hogyan fejlesztitek/segítitek otthon az Sni-s (esetünkben beszédfogyatékos) 2. osztályos gyereketeket, hogy jobb legyen a szövegértése?
Véletlen sem hívnék magántanárt 10 ezer körüli órabérért, bőven jól fogalmazol és értelmesnek látszol kérdező. Hívjon az, aki nem tud írni és nem elég értelmes. Azt nem értem, hogy miért vártál ilyen nagyon sokáig.
Nekem van két hasznos könyvem, az egyiket beszédépítőnek hívják, és bőven jó arra is, ami nálatok nehezen megy(írásra). Olyan feladatok vannak benne, mint mondjuk tapsoljon, ha hallja a "s" hangot a szóban, és felsorol egy csomót, és tapsolni kell, amiben hallotta. Azért ez így elég jó. Ezen felül szótagolós könyveket vásárolj, de sok fejlesztő füzetben is van ilyen. Illetve egyszerű, majd összetett mondatoknál is kérdezd vissza a tartalmat, mondja el a saját szavaival, mit olvasott. Mutass rá a mondatokban a kötőszavakra(ez különösen mateknál hasznos), húzza alá őket, és gyakorolják, melyik milyen tartalomra utal. Ha mondatokkal megy, mehet 2-3 mondatos történetekkel, vegyetek sok szövegértést fejlesztő feladatos füzetet elsősöknek, játsszatok memóriajátékokat szavakkal, keressetek szinonímákat szavakra, sztorimesélőst és folytatóst is lehet játszani, de érdemes minél több leírt szót látnia szótagra bontva, hallás után szótagolva tapsolnia, miközben mondja a szót, vagy mondjuk toldalékkal ellátni egy-egy igét.. én mosok, ha nem én csinálom, hanem te, akkor: mosol, ha Peti csinálja, akkor Peti ...mos!
Ilyeneket. Játszva tanítsd a nyelvre, és kérdezd tőle sokszor, hogy miért? Hogyan?
Illetve még lehet azt a játékot játszani, hogy legyezőbe hajtogatsz egy papírt, kérdőszavak legyezőnél előre írva, hogy ki mikor hol kivel hogyan mit miért és ő ráírja a kitalált választ, majd egybe olvassátok az egészet mondatnak.
:) Annyi ilyen van, a legjobb dolog a világon ilyenek játszani:)
#2! Sajnos, közel sincs 10ezres órabérem, ahogy a többi magántanárnak se. Sok jó ötletet írtál, de nagyon leegyszerűsíted. Lehet, hogy neked ajánlottak jó könyvet, de nagyon túltelített a "fejlesztő könyvek" piaca. Olyan 70%-ra tenném a haszontalanokat és annak egy része még árt is, különösen, ha beszédfogyatékos gyerekről beszélünk. Amiről írtál, azok olyan feladatok, amik nem keresik a probléma gyökerét, így nem is arra hatnak. Feltételezzük a könyvről a legjobbakat, mondjuk, hogy nem random szavakat dobáltak oda, hanem tudatosan válogattak. Tegyük fel, a gyerek egyszer se tapsolt, mert nem hallott "s" hangot? Mit csinálsz? Fogalmad sincs mit kell csinálni. Valamit reagálsz, de úgy kb.99 százalékra vehető, hogy nem azt, amit kéne. (Jó esetben nem üvölteni kezdesz, mint a legtöbb szülő, hogy "nem igaz, hogy nem hallod!!!") Na, így tudnak a szülők ártani. Nem azzal, hogy nem tudnak olvasni vagy meghaladja a tudásukat mondjuk a 2. osztályos tananyag🙄
#1
Miből gondolod, ha ennyi szakember, ennyi idő alatt idáig jutott, akkor te meghoznád a nagy áttörést? A leírtak alapján a gyerek már épp eléggé "ki van facsarva". Nyilván fejleszthető, de jelenleg ennyire képes. Ezt kellene elfogadnod. Itt nincsenek azonnali eredmények. Nem működik az egyenes arányosság se. Ha 2x annyi tanulást "dobsz be", akkor nem 2x annyi tudás "jön ki."
Ha csak negyedikig van, akkor így is, úgy is váltanotok kell. Neki nem az az érdeke, hogy minél "színvonalasabb" suliba kerüljön. Neki az az érdeke, hogy képességeinek megfelelő helyre járjon. Minél nagyobb a szakadék a képessége és az osztályátlag között, annál több kudarc fogja érni. Tényleg azt akarod?
Az meg, hogy csúfolják... Gondolom, logopédiai osztályba jár és ott is csúfolják a BESZÉDE miatt. Akkor többségi iskolában, szerinted? Maradjunk annyiban, hogy nem azon múlik, milyen "színvonalas".
#5
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!