Mi a velemenyetek a home schoolingrol, azaz iskola helyett otthon magan tanulasrol?
"Nekem az a rész furcsa, hogy a többi gyerekkel ne érintkezzen csakis azzal akit a szülö valaszt ki szamara. Szerintem burokban nem jò tartani egy gyereket sem."
Ez nem szokásos része az otthonoktatásnak, hanem már egy szektás vonal. Ha én otthonoktatnám a gyerekem (még csak 2 éves, szóval ez később lenne esedékes), akkor külön figyelmet fordítanék rá, hogy legyen elegendő kapcsolata a családon kívüli emberekkel. De persze az iskoali közösség rossz hatásaitól (és itt elsősorban a bullyingra, kiközösítésre, csúfolódásra gondolok) igyekeznék megvédeni.
"A szülő-gyermek kapcsolatnak nem minden esetben tesz jót, ha a szülő a gyerek tanára, ezt Vekerdi többször kifejtette már."
Nem tudom, mire gondolsz, én ilyesmire nem emlékszem tőle, csak arra, hogy miért rossz, ha a szülő rendszeresen leül a gyerekkel tanulni, ahelyett, hogy csak akkor segítene neki, ha a gyerek kimondottan kéri... Mindenesetre csak pár ezer éve divat iskolába hordani a gyerekeket, előtte viszont mindig is a szülő volt a gyerek tanára, úgyhogy az utóbbi sokkal természetesebb felállás.
22-es, valóban azt írja, hogy a szülő ne legyen a gyerek korrepetítora. Mert abból mindig csak veszekedés lesz, mert a gyerek nem fogadja el a szülőt ebben a minőségében. Nem fogja csinálni, amit kér, a szülőnek meg meginog a gyermekben a bizalma (ilyen buta, ilyen lelkiismeretlen), összevesznek stb. Szóval ő ellenzi.
És szerintem ebből a szempontból nincs is különbség, hogy délutáni lecke, vagy egész napos otthonoktatás. Nem fog a gyerek odaülni a szülővel.
Amikor covid miatt itthonoktatás volt, én tanítottam mindkét gyereket egész nap, és sajnos igen, egész napos balhék voltak. Igaz, hogy nekem adhd-s a gyerekem, lehet, hogy más gyerek simulékonyabb. Az enyémet ha nekem kéne itthon tanítani, szerintem az elmegyógyintézetben kötnék ki egy éven belül.
Abban igazad lehet, hogy régen a szülők tanították írni-olvasni a gyereket. De azért akkortájban még nem volt ennyi tananyag, meg 12 tantárgy.
"nincs is különbség, hogy délutáni lecke, vagy egész napos otthonoktatás. Nem fog a gyerek odaülni a szülővel"
De Vekerdy azokról beszél, akik alapjában véve iskolába járnak. Azok nem fogadják el a szülőt tanárnak. És azok nem fogadnák el őket egész napos otthonoktató szülőnek, akik előtte már iskolába jártak és volt tanító nénijük.
Viszont ha eleve úgy van szoktatva a gyerek, hogy sose jár iskolába, hanem mindent otthon tanul meg a szülőktől, akkor az lesz neki a természetes továbbra is, pici korától kezdve: előbb csak egy-egy mondókát tanul meg a szüleitől, aztán dalocskákat, játékokat, cipőkötést, pogácsaszaggatást - aztán a B betűt is, meg a szorzótáblát, stb.
"Amikor covid miatt itthonoktatás volt, én tanítottam mindkét gyereket egész nap, és sajnos igen, egész napos balhék voltak."
Azért, mert addig egész máshoz voltak szokva - ráadásul a covid túl hirtelen jött, és váratlanul ért mindenkit, ezért extra nagy bénázások voltak minden részről, nem voltak eszközök sem, plusz az állandó, nyomasztó szorongás, hogy tulajdonképpen mekkora veszélyben is vagyunk, stb. még rátett egy lapáttal, így mindenki eleve ingerlékenyebb volt, meg depis, meg ilyenek.
"Igaz, hogy nekem adhd-s a gyerekem"
Na meg azért ez sem mindegy...
"Az enyémet ha nekem kéne itthon tanítani, szerintem az elmegyógyintézetben kötnék ki egy éven belül."
:) Vagy nagyon is jól beletanulnál, ha nem derült égből villámcsapásként érne a feladat.
"De azért akkortájban még nem volt ennyi tananyag, meg 12 tantárgy."
Hát, igen, igen, de azért sok az átfedés köztük... És igaziból tökmindegy, hogy hány tantárgynak nevezzük... Mindenesetre elég sok gyerek sokkal több mindent képes lenne megtanulni, ha a saját tempójában haladhatna, nem pedig az iskolai rendszerhez alkalmazkodva kéne tanulnia: az iskolai rendszerhez, ahol sokszor üresjáratok vannak, mert a többiek lassabbak, meg hiányoztak, meg további gyakorlásra van szükségük, vagy épp fegyelmezni kell őket - máskor, más tantárgyakkal meg épp az a baj, hogy ő nem tudja tartani a lépést...
2 pedagogus szulovel a hatam mogott es 3 gyerekkel irom, hogy BIZTOSAN NEM!
1) a gyereknek kell a sajat koru tarsasaga. hogyan fog szocializalodni idegen helyen? oke, hogy az imakorben ott van X db gyerek, de egy iskolaban meg tobb szaz gyerek lesz. szakkoroket meg kulonorakat is apuka visz neki?
egy suliban jo esetben napi 6-8 orat foglalkoznak a gyerekkel, 2-3 kulonbozo koru gyerekkel ki fog foglalkozni? Apuka anyuka milliardos, hogy melo nelkul is megy?
osztalykirandulasra majd apuka anyuka viszi a szomszed falu templomaba?
2) egy szulotol soha nem ugy fogadja el a gyerek az okitast, mint egy kulso szemelytol. Osszemosodik a fejeben a szulo (feltetel nelkul szeret) es a tanar (eredmenyt var el, szamonker) szerep. Ez volt a gond sok helyen a covid alatti otthon tanulasnal is.
3) a pedagogia egy kulon szakma. Az, hogy apuka erti a matekot meg anyuka jo volt tortenelembol nem azt jelenti, hogy ok ezt erthetoen, a gyerek szellemi szintjenek megfeleloen el is tudjak mondani (es szamon is tudjak kerni)
4) total elszigeteli a gyereket a tarsadalomtol, ennek mi ertelme? nem az lenne a lenyeg, hogy keszitsuk fel a gyerekeinket, hogy vannak kulonbozo gondolkodasu/kepessegu emberek is a foldon, akikkel meg kell tudnunk ferni egy bolygon?
5) kulonorakat is ok tartjak majd? Uszas, angol, neptanc, foci, mittomen?
en ezt biztosan csak kenyszerhelyzetben csinalnam, ha kb vilagvege lenne vagy jonnenek a terminatorok. sokkal jobb helyuk van a gyerekekek az iskolaban.
"hogyan fog szocializalodni idegen helyen?"
Csak eleinte új minden hely. És eleinte az iskola is új hely.
"oke, hogy az imakorben ott van X db gyerek, de egy iskolaban meg tobb szaz gyerek lesz"
Tökmindegy, hogy az iskolában hányan vannak, hiszen egyik gyereknek sincs kapcsolata mindegyik másikkal. Még a saját osztályon belül sem biztos, hogy mindenki mindenkit ismer...
"szakkoroket meg kulonorakat is apuka visz neki?"
Most nem a szabadidő eltöltéséről van szó, hanem arról, hogy a tanórákra bejárjon-e...
"osztalykirandulasra majd apuka anyuka viszi a szomszed falu templomaba?"
Osztálykirándulás nélkül is van élet. Aki nem osztálykirándulással tölti az idejét, az helyette kirándulhat a családdal, a templomi közösséggel, a helyi művelődési ház által szervezett kiránduláson is részt vehet, stb. És hogy hova mennek... Miért ne mehetnének ugyanoda a családdal is, ahova az iskolások mennek?
"total elszigeteli a gyereket a tarsadalomtol"
Nem a társadalomtól, hanem annak csak az egyik legtermészetellenesebb, mű szeletétől: az iskolától.
"nem az lenne a lenyeg, hogy keszitsuk fel a gyerekeinket, hogy vannak kulonbozo gondolkodasu/kepessegu emberek is a foldon, akikkel meg kell tudnunk ferni egy bolygon?"
Ezt sokkal jobban megtanulhatja, ha nem küldjük be őt egy iskolai osztályba, ami természetellenesebb közeg, mint bármi más az életben, hiszen ott naphosszat életkor szerint összeválogatott gyerekek között kell lennie. Sehol máshol az életben nincs ilyen természetellenes közeg: a családok is mindenféle életkorú emberekből állnak, a munkahelyek is, a vallási közösségek is, minden, csak az iskolai osztályok nem.
"kulonorakat is ok tartjak majd? Uszas, angol, neptanc, foci, mittomen?"
Különórákra ugyanúgy járhatnak az otthon oktatott gyerekek is, mint az iskolába járók.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!