Mennyi időt gyakoroltok otthon elsős gyerekkel írást-olvasást hétköznap/hétvégén?
Olvasása nem rossz, de nem is a legjobb, írása nagyon csúnya, betüt téveszt, kihagy - utálja az egészet. Ha nem gyakorolnánk még így sem menne. Tanítónő javaslata hogy még többet olvassunk, írjunk otthon iskola után. Nekem már gyomoridegem van ha meglátom a füzeteket, a gyerek is tiltakozik.
Milyen módszerrel vettétek rá hogy jobb kedvűen álljon a dologhoz? Betűtévesztés, -kihagyással kapcsolatban jó ötletek, tapasztalatok?
Egyre rosszabb, feszültebb itthon a hangulat a tanulás miatt.
Ha hagyom pihenni, hogy itthon ne kelljen tanulni, a hangulat lehet hogy jobb lenne, de akkor lemarad. Ti mit tennétek?
Ha nyugton hagyod, akkor szépen leüllepedik benne az egész és nehézségek nélkül fogja tudni.
Ha erölteted, akkor erösen lemarad, mert nem akar ezzel foglalkozni és egy életre megutálja a tanulás minden formáját.
Legyél türelmes, ez sok elsősnek nagyon nehéz még ilyenkor.
Gyakorold vele szóban a hangokra bontást. Rakja ki a szavakat betűkártyákból, vagy engedd, hogy szövegszerkesztőbe pötyögje, jó nagyra állított betűmérettel. Írasd nagy méretben (6-8cm-es vagy nagyobb betűkkel) táblára, törölhető tollal csempére, hűtőajtóra, nagy tepsibe szórt morzsába vagy borotvahabba.
A gyakorlás nagy részét a hangokra bontás tegye ki, ez az alapja annak, hogy ne hagyjon ki betűket írás közben. Mondjuk 10 szót elszótagoltatsz, a szótagokat kis dobozokkal jelölöd, és utána minden dobozkába annyi golyót raktok, ahány hangot ott ejtett. Célszerű, ha a dobozok hosszúkásak, hogy a golyók egymás mellé kerüljenek. Később ezt elég lesz rajzolni is pl. bo-gár, kirakva OO-OOO (képzeld el, hogy a karikák szótagonként be vannak keretezve.) A gyereknek mindegyik golyóról tudnia kell, hogy az melyik hang helyett került oda. Ha nem megy, újra betűztetjük a szót. Az utolső három szót aztán le is íratod vele, de előtte kirakja golyókkal, aztán a golyóknak megfelelően betűkártyákat rakosgat, végül ezt lemásolja. Ha ez már jól megy, a betűkirakást le lehet takarni, és próbálja meg emlékezetből leírni a szót, aztán hasonlítsa össze a kirakással. Vagy a betűkártya lépést hagyja ki, de akkor minden betű leírása után kivesz egy golyót a dobozból. Így követni tudja, megfelelő számú betűt írt-e le.
Hasonló módszert lehet alklamazni, mikor a mondat szavait írja egybe. Mondjátok el a mondatot, együtt, szavanként váltogatva (egyet te, egyet ő). Legjobb ha "ellabdázzátok", egy szó, egy dobás. Utána rakjon ki a gyerek maga elé annyi pálcikát, ahányszor dobtátok a labdát, és minden szó leírása után húzzon félre egy pálcikát. Így valószínűleg nem felejti el megszakítani a vonalat, és nem ír majd egybe mindent.
3.vagyok. Tényleg lepontoztak azért, mert a fiam tud olvasni? Szánalom.
Kérdező! Szerintem túlzottan erőltetni nincs èrtelme, csak megutàlja az egészet. Amiket leírt az egyik válaszoló, hogy játékos formában gyakoroljatok, az szerintem is jó megoldàs lehet.
Csak annyit gyakoroltunk elsőben, amennyit a tanítónéni kért. Írásból ha nem hozott haza házit, akkor semennyit. Olvasásból 2. félévtől kérte a napi gyakorlást, szóval az adott betűhöz tartozó (általában) 2 oldalt olvastuk el, a szótagoktól kezdve a végső rövid kis 3-4 mondatos összefüggő szövegig.
Borzasztó rondán ír a gyerekem, elsőben pl egyáltalán nem tanulta meg kötni a betűket. A tanítónéni azt mondta, ne írassam otthon a házin kívül, mert csak még jobban megutálja.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!