Mi van, ha egy gyerek életéből kimaradt a mászás?
Egy ismerősöm azt állítja, hogy iskolás gyereke koncentrációs zavarát a gyógypedagógus arra vezeti vissza, hogy nem mászott, hanem egyszerre felállt (aminek annak idején még örült is, milyen ügyes...). Egy ismerősének pedig ikergyerekei vannak, akik közül ez egyiknek még most, 16 hónaposan is "mászni kell", vagyis a szülőknek elérni, hogy másszon (pedig már felállnak, mennek).
Kislányom most 15 hós, és 6 hósan felállt. Az első 2 nap nem tudtam mozdulni se melőle (WC-n is velem ült...stb). (Mellesleg nekem nagyon nehéz időszakom volt, pont akkor történt egy haláleset, így nem mondanám, hogy odáig voltam az örömtől, de persze olyan értelemben örültem, hogy ügyes.) 2 nap után segítség nélkül ment. Nem gondoltam arra, hogy probléma lenne, ha nem mászik, és különben is kinek jut eszébe, hogy 6 hónapos kor előtt erőltesse a mászást, mert hátha feláll majd 6 hósan :)), szerintem utána is ráért volna mászni kezdeni is.
Igaz, eszembe se jutott, hogy a természetes fejlődésébe bele kéne szólnom, imitálnom a mászást, de volt (van) Fisher Price-os mászó macija, amit szokott figyelni, mégse mászott - ugyanis ezt is javasolták az ikergyerekek szüleinek.
Nagyon örülnék, ha valaki ehhez hozzá tudna szólni, és ha van, forrást, ahol utána tudok nézni. Előre is köszönöm!
ezt találtam:
"Való igaz, hogy a mászás vagy kúszás kihagyása utalhat olyan idegrendszeri hátterű apróbb malőrre ami a későbbiekben részképességzavar formájában nyilvánul meg, de ez nem több, mint merő találgatás. Általában diszgráfiás/diszlexiás/diszkalkúliás gyermekek szüleit utólag kikérdezik, mászott-e, kúszott-e a gyerek, hátha több arra utaló jel is van az előzmények között, hogy a probléma veleszületett és nem mondjuk pszichológiai. De önmagában az ilyesmi nem jelent semmit, az is lehet, hogy egész másra utal, vagy legvalószínűbb, hogy éppen nem utal semmire."
Jól mondta az ismerősöd,ez valóban lehet így.
"Nyolc hónapos korára a gyermek már felül, kivéve az, aki majd állásból tanul meg leülni. Náluk a leülés késhet még egy hónapot. A helyváltoztató mozgások közül megjelenik a mászás. Először még az un. „kutyázás” a jellemző. Vagyis a gyermek négykézláb állásban hintázik előre-hátra. Ebből a helyzetből aztán elkezdenek „ugrani” előre, majd kialakul a mászás. Amíg a gyermeknek nehéz a mászás, és lassan tud vele közlekedni, gyakran hasra fekszik, és kúszásra vált.
Néhány gyermek már állásba húzza magát, ha meg tud kapaszkodni valahol. Most már csak akkor tegyük a gyereket járókába, ha muszáj. A szülők egy része ilyenkor teszi a gyermeket bébi kompba. Ezt semmiképp nem ajánlom. Egyrészt hátráltatja a gyermek mozgásfejlődését. Mivel hamis mozgásélményt biztosít neki, és ezért kevésbé lesz motivált az aktív mozgásra. Másrészt, mivel nem állítható az ülő rész magassága (a kompok nagy részénél), a gyermek le fog ülni, és úgy tologatja magát (nem jár). Ezzel pedig elég sok gyermeknél megjelenik a lábujjhegyező állás, később a járás. Harmadrészt, a gyermek sokkal kevésbé lesz aktív a földön (mászás), hiszen így többet lát, és kevésbé megerőltető ez a mozgás. A mászás azonban az agyféltekék közötti kapcsolatokat fejleszti, ezekkel pedig fejlődik a síkbeli, térbeli tájékozódás, kialakul a dominancia (jobb-bal kezesség, lábasság, szemesség, stb.). Az utóbbi képességek pedig elengedhetetlenek az írás-olvasás tökéletes elsajátításához. Ezt igazolják különböző vizsgálatok, melyek szerint a tanulási zavarban szenvedő gyermekek többségénél kimaradt a mászás fázisa.
Ha a gyermek nem kúszik, akkor eljött az ideje, hogy felkeressünk pl. egy konduktort, aki akár otthoni feladatokat ad a gyermeknek, akár elkezdi a szükséges fejlesztést."
"Néhány gyerek kihagyja a mászás fázisát, vagy felcseréli a járással. Ez egy bizonyos fokig nem baj, viszont ha teljesen kimarad a mászás, az a későbbiekben tanulási zavarokhoz vezethet. Amíg a felállás/lépegetés után pár héttel megjelenik a mászás, és ez marad a gyermek fő közlekedési módja, addig minden rendben van. Mindenképp javaslom a gyermek „földön tartását”. Amennyiben a mászás nem akar beindulni, lehetőség szerint ne engedjük olyan búrotok közelébe, ahol fel tud állni. Erre lehet egy jó módszer, ha a gyermek szobájából a széket, kis asztalt kihozzuk. Az ajtóra pedig fel lehet tenni egy gyermekrácsot. Ez a mozgásfejlődés szempontjából is jó (hiszen kénytelen lesz mászni), és az önálló játékra is elkezdhetik szoktatni. A 9 hónapos gyermeknek már napi fél-egy órát kéne önállóan játszani. (lásd: Deákné B. Katalin: Anya, taníts engem!)"
Ha a gugliban rákeresel a mászás kimarad szavakra,sok mindent fogsz találni.
Pedagógus ismerősöm a kúszás kimaradására mondta, hogy tanulási nehézség lehet a következménye. Általános iskolás gyerekek, akiknek ilyen problémájuk van kúszással kezdik az órát.
Szóval én úgy tudom, hogy a kúszás fontos mozgásfejlődés.
szia!
Elöször is gratula, hogy a babád már fél évesen jár! Vagy lehet rosszul értettem? Valószínű.
Ami inkább valószínű, hogy igen nekünk gyógypedagógusoknak a fősulin igenis ezt tanítják, hogy a mászás kimaradása részképesség zavarokhoz, diszlexiához, diszgráfiához stb. vezet(HET), nem törvényszerű. És sokminden más mellett azt is a fejünkbe vésték, hogy a bébikompot, kézenfogva vezetést is felejtsük el. Szóval avgy betartod vagy nem vagy elhiszed vagy nem.
Leegyszerűsítve valahogy így magyarázták nekünk: a mászáshoz a kezek és a lábak összehangolt tevékenységére van szükség avgyis, hogy egyik kéz, másik láb és fordítva és ezek összehangolt munkájára, ez az agyban a két agyféltekének azon központjait erősítik, tréningezik ha úgy tetszik amik később az olvasás, írás, figyelem bonyolult folyamatához szükségesek. Vagyis a jobb és bal agyféltekének az összehangolása a lényeg, ezt más forrásból is gyakorolhatja a gyerek, de ez az egyik alapmozgás ami ezt hangolja, ezért erőltetik, eröltetjük. Lehet tanítgatni rá a gyereket, de ez már más téma. Remélem kicsit segítettem, de aggodalomra semmi ok, nem törvényszerű dolgok ezek, de sokszor egy jelentéktelennek tűnő dolognak óriási hatása lehet a későbbiekben.
Nekem a dokinéni azt monda, hogy a mászás olyan izmokat mozgat meg illetve fejleszt, amit másféle mozgás nem tud. A nem mászó babáknak később lehet problémájuk az írással.
A másik, amit még a lelkemre kötött, hogy ne tegyem a gyereket bébikompba. Nem kérdeztem rá, hogy miért ne, mert komp vásárlás amúgy sem szerepelt a terveink között.
Nem akarok senkit megbántani csak leírom a történetem:
Én soha sem másztam, nem vagyok részképesség hiányos, diszlexiás stb... A anyukám mesélte, hogy átvitt a szomszéd kislányhoz hogy "tanítson" mászni, mert akkor még nem volt mászó micimackó, de én akkor sem másztam.Jó tanuló voltam, testvérem sem mászott, mégis mindketten diplomás emberek vagyunk. Van egy 11 hónapos fiam ő tud mászni.....remélem vele sem lesz semmi gond.
A 22:33-as gyógypedagógus mindent leírt, amit szerettem volna! Igen, a mászás azért fontos, mert mászás közben a jobb és bal oldal mozog, egymással összehangolva, és eközben a jobb és bal agyfélteke dolgozik, szintén összehangolva.
Megtanítani szerintem nem lehet, és kényszerítve nem is szabad a babát, mint aghogy ülni, állni, járni tanítani sem, de szerintem hasznos lehet, ha az érdekes dolgokat (amikhez hozzányúlhat) olyan magasságba teszed, amit mászással érhet el. Ugyanis sok baba azért áll fel és jár hamar, mert az izgalmas és nem a kezébe való dolgokat felteszik a szülők, hogy ne érje el, de ezzel felállásra észtetik. Ha a veszélyes dolgokat teljesen láthatatlanná teszed számára (beteszed a szekrénybe, kiviszed olyan helyiségbe, ahova nem jár), és új, érdekes dolgokat teszel neki mondjuk derékmagasságba, talán mászásra késztetheted.
Nekem fejlesztő pedagógus a barátnőm, ő is azt mondja mindig, hogy a legtöbb tanulási probléma visszavezethető valami babakori mozgásproblémára, ezért minden fejlesztést nagymozgással (kúszás, mászás) kezdenek.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!