Magyarországon miért van ennyi rossz tanár?
Úgy értem, ez központi probléma inkább, vagy egyszerűen rossz a tanárképzés?
A közoktatásról beszélek msot csak, nem a felsőoktatásról.
Gyakorlatilag a tanáraim 90%-a alkalmatlan volt a pályára, és nem is voltak különösebben értelmes emberek.
Pár példa:
-a gimnáziumi matektanárom rengeteg embert megbuktatott, magyarázni nem tudott, eszperantóból volt csak nyelvvizsgája, mert nem tudta angolból letenni
-az angoltanáraim nyilván tudtak angolul, de olyan érzésem volt, hogy könyvből tanultak angolul, amikor megtanultam angolul (egyedül + magántanároktól), akkor jöttem rá, hogy egy random külföldi huszonévesnek nagyobb a szókincse, tudja a szlenget stb., nem bezsélve a szódolgozatok erőltetésétől
-tornatanárim vmiért nagyon frusztráltak voltak, - egyikük ivott is, mert sérülés miatt nem lehetett focista-, gyakorlatilag velem is majdnem megutáltattak a tornaórákat (medicin labda, szekrényugrás, bukfenc + többi hülyeség, pedig mindig sportos voltam
-informatikából 2-es voltam jobbára, több tanárom szerint semmi érzékem hozzá, ehhez képest most AUTOCAD-del dolgozom, és rájöttem, hogy egyszerűen borzalmasan magyaráztak
-de a kedvencem a matek pótvizsgára küldött oszt. társam volt, aki azóta matek szakot végzett
nem is sorolom tovább..
a lényeg, hogy most a munkahelyemen miatt is kapcsolatba kerülünk tanárokkal, és nem látom, hogy sokkal értelmesebbek lennének az átlagnál, sőt, ráadásul pl. a mérnök kollégáim közül sokan jobban beszélnek nyelveket, képben vannak politikával stb.
az iskolai tapasztalataim alapján meg magyarázni sem tudnak és messze nem akkora szakértői annak, amit tanítanak, mint gondolják.
szóval ebben az országban mintha a diplomások közül a tanárok lennének "legalul."
Látom összegyűltek a tanárgyűrölők. De hogy egy kicsit a másik oldalról is megvilágítsam:
A tanári pálya szemben a mérnökivel, nem versenyszféra. Tehát nem igaz az, hogyha jobban dolgozol, akkor van esélyed több fizetésre, pótlékokra, kafetériára, pénzjutalomra. Nincs bónusz, mert jól zárt a cég. Nincsenek céges bulik, ahol ingyen kaja + pia van. Tehát senkinek nem érdeke, hogy a minimálisnál jobban dolgozzon.
Lehet lelkiismeretről beszélni, és vannak is ilyenek, de tényleg nagyon kevesen. Nem értem sokan miért várják el, hogy ingyen korrepetáljon vki? A boltban mikor adnak ingyen kenyeret?
A tanárokat a fidesz még jobban megnyomorította. Sokan elhagyták a pályát, nincs elég utánpótlás. Több az óraszám, a munka, adminisztráció, a fizetés pocsék. Stb.
Igazából megoldást jelenthetne, ha emelnék a fizetéseket, csökkentenék az egyéb terheket, ezáltal megérné tanárnak menni. Kialakulna egy szelekció. Természetesen egy észszerű minősítési rendszer is kell. Nem ugyanannyit keresne egy tesitanár meg egy napköhis, mint egy kémiatanár. És lennének különbségek az értékelések alapján is.
Vagy másik megoldás, ha ez állami pénzből nem megy, akkor létrehozni egy félig finanszírozott rendszert, tandíjjal, párhuzamosan az ingyenes vacak minőség mellett. Ezzel az a baj, hogy társadalmilag tovább növelné a különbségeket. Csökkentené a t-i mobilitást.
A fanyalgóknak pedig, próbálják már beleképzelni magukat egy tanár helyébe, aki 25 órában hiperaktív, nagyszájú, mobilbuzeráló gyerekekkel van, és valamit meg is kéne tanítani nekik. Emellett otthon minden órára készül, dolgozatokat javít.
Nálunk is volt olyan, hogy lerossztanároztak vkit, pedig csak a gyerek volt buta, nem tanult, a szülők meg verték az asztalt. Na, mit csinálnál ilyenkor, mikor te mindent megtettél?
Nyilván belefáradnak, és demotiváltak lesznek.
Kérek mindenkit, hogy aki tanítás miatt akar tanár lenni, ne tegye! Meg fogja bánni! A rendszert csak úgy lehet megreformálni, ha drasztikusan lecsökken a pedagógusok száma, és a kormánynak muszáj lesz lépnie!!!
Van egy jó rész a Nevem Earlben, amikor tanárnak áll Earl. Ajánlom megnézni!
Amúgy meg saját példám:
Én állandóan azon gondolkoztam, hogy mit csinálnék másképp, ha tanár lennék. Szerettem magyarázni. Nagyon szerettem a fizikát, de tudtam, hogy nem élnék meg ha tanár lennék. Nen is lettem az.
21:
"Lehet lelkiismeretről beszélni, és vannak is ilyenek, de tényleg nagyon kevesen. Nem értem sokan miért várják el, hogy ingyen korrepetáljon vki? A boltban mikor adnak ingyen kenyeret?”
nagyon rossz a párhuzam. a boltban fizetsz, kapod a kenyeret. az iskolában meg azért kap a pénzt a tanár, hogy megtanítsa az adott tárgyat. ha ez nem megy órákon, akkor korrepetáljon. az már más kérdés, hogy tapasztalatom szerint aki órákon xarul magyaráz, az korrepen sem változik át jó tanárrá, szóval általában sok értelme nincs a dolognak.
„A tanári pálya szemben a mérnökivel, nem versenyszféra. Tehát nem igaz az, hogyha jobban dolgozol, akkor van esélyed több fizetésre, pótlékokra, kafetériára, pénzjutalomra. Nincs bónusz, mert jól zárt a cég. Nincsenek céges bulik, ahol ingyen kaja + pia van. Tehát senkinek nem érdeke, hogy a minimálisnál jobban dolgozzon”
ez most vicc?
elárulom neked, hogy nálunk pl. nincsenek céges bulik, van viszont marha nagy felelősség. tudod, ez nem olyan, mint az iskola, ahol a kutya nem foglalkozik azzal, ha egy osztálynak a gimi végén még középfokon sem megy az angol, itt ha rossz helyre teszek egy oszlopot a terven, lehet hogy -5 millió…
most ez komoly, hogy egy tanár azzal érvel, hogy nincs motiválja abban, hogy jobban dolgozzon?:)
„A tanárokat a fidesz még jobban megnyomorította. Sokan elhagyták a pályát, nincs elég utánpótlás. Több az óraszám, a munka, adminisztráció, a fizetés pocsék. Stb.”
a fidesz az egész országot megnyomorította. a többi nagyjából igaz, de azért hozzátenném, hogy tapasztalatom szerint a tanárok többsége fideszes, ergo nehéz emiatt sajnálni őket.
„A fanyalgóknak pedig, próbálják már beleképzelni magukat egy tanár helyébe, aki 25 órában hiperaktív, nagyszájú, mobilbuzeráló gyerekekkel van, és valamit meg is kéne tanítani nekik. Emellett otthon minden órára készül, dolgozatokat javít.”
1, na jó, de én a saját tapasztalataimból indultam ki: 30 vagyok, amikor általánosba és középiskolába jártam, még rohadtul nem voltak telefonnyomogató, nagyon rossz gyerekek, mégis szinte csak pocsék tanáraim voltak
2, ne haragudj, de aki a versenyszférában dolgozik, csak felröhög ezen. oké, én értem, hogy nem könnyű neveletlen gyerekeket tanítani, de mint mondtam, nincs igazán következménye annak, ha semmire sem sikerül megtanítani őket
„Nálunk is volt olyan, hogy lerossztanároztak vkit, pedig csak a gyerek volt buta, nem tanult, a szülők meg verték az asztalt. Na, mit csinálnál ilyenkor, mikor te mindent megtettél?”
nyilván vannak ilyenek is, ezt nem vitatom. anno volt egy fősuli gyakorlaton, amin azt választottam, hogy elmegyek egy esti iskolába interjúzni egy biológia tanárnővel. amikor a történelemtanár meghallotta, hogy a nehézségekről is kérdezek, odajött, hogy hozzászólhatna-e ő is. ugyanazt mondta ő is, hogy gyakorlatilag kidolgozva odaadja a tételeket nekik, de úgysem tanulnak a vizsgára. ez már a pocsék szülői nevelés következménye is.
Ha van egy kis időd, ezt olvasd el:
"Nem ugyanannyit keresne egy tesitanár meg egy napköhis, mint egy kémiatanár. És lennének különbségek az értékelések alapján is."
Ezt mégis hogy gondoltad? Attól hogy valaki készségtárgyat tanít, attól még ugyanúgy kijárata ő is a főiskolát/egyetemet, lehet ő is kiemelkedő szakmailag. És milyen értékelések alapján gondoltad a különbséget a fizetésekben? Ha Julika meg Katika szülei azt mondják a Szabó tanárnő rosszul tanít, akkor majd 50.000-rel kevesebb lesz a fizetése? Ne haragudj, de ez így értelmetlen....
"nagyon rossz a párhuzam. a boltban fizetsz, kapod a kenyeret. az iskolában meg azért kap a pénzt a tanár, hogy megtanítsa az adott tárgyat. ha ez nem megy órákon, akkor korrepetáljon. az már más kérdés, hogy tapasztalatom szerint aki órákon xarul magyaráz, az korrepen sem változik át jó tanárrá, szóval általában sok értelme nincs a dolognak."
Nem nem az a tanár dolga, hogy a 40 órán felül (tanóra + helyettesítés + órákra való készülés + egyéb) még ingyen korrepetáljon. Nagyon el vagy tévedve. A párhuzam jó, csak az embereknek nem esik le, hogy a tanár munkája nem kézzelfogható, de attól még munka. De mondhattam volna stand-upost is. Ha nem nevetsz visszakapod a pénzed?! Hát, nem.
„A tanári pálya szemben a mérnökivel, nem versenyszféra. Tehát nem igaz az, hogyha jobban dolgozol, akkor van esélyed több fizetésre, pótlékokra, kafetériára, pénzjutalomra. Nincs bónusz, mert jól zárt a cég. Nincsenek céges bulik, ahol ingyen kaja +
"ez most vicc?
elárulom neked, hogy nálunk pl. nincsenek céges bulik, van viszont marha nagy felelősség. tudod, ez nem olyan, mint az iskola, ahol a kutya nem foglalkozik azzal, ha egy osztálynak a gimi végén még középfokon sem megy az angol, itt ha rossz helyre teszek egy oszlopot a terven, lehet hogy -5 millió…"
Attól még, hogy nálatok nincsenek, nagyon sok helyen vannak. Egyet kiragadtál, a többiről nem írtál... Igen, a versenyszférában sokszor nagy a felelősség, de ha rossz helyen van az az oszlop, az kinek a hibája? A megrendelőé? Esetleg mind a kettőjüké egyszerre? Nem, az CSAKIS a tervezőjé. Az, ha nem tanulnak meg a gyerekek angolul, az sok esetben a gyerekek/szülők hibáka is. Nekem is pocsék angoltanáraim voltak, de 15 évesen már folyékonyan beszéltem, és nem kellett különtanárhoz járnom. Csak hozzá kellett otthon dolgoznom, illetve folyamatosan szinten tartani a szókincsemet. Ha láttál már egy átlag 6.-ost, tudhatod, hogy a hétfői szódogára nem fogja átnézni az előző 200 szót is. Lehet a tanárt hibáztatni, hogy miért nem kérdezi azt is, de akkor megint ott vagyunk, hogy sokat követel. Hallottam már olyanról, hogy ezért a gyerekek kitaláltak róla valamit, hogy kirúgassák. Kedvesek, nem? A megrendelőitek is biztos hasonlóak. De ez a többi tárgyra is igaz.
"most ez komoly, hogy egy tanár azzal érvel, hogy nincs motiválja abban, hogy jobban dolgozzon?:)"
Igen, az. Miért szerinted mi motiválja őket, ha a havi fizetésükből épphogy kijönnek? Ja, majd az, hogy Benike jól felmondja hétfőn a kovalenskötést, Lakatos Dzsenifer meg hiba nélkül elszavalja a Góg és Magógot... Igen, biztos az is motiválhatná őket, de ettől még pont ugyanannyit keresnének, kvázi tökmindegy. A rendszer nyilván nem jó, de pont ezt mondom, hogy a jelenlegi rendszer csak ezt képes kitarmelni: megkeseredett, elfárad, demotivált tanárokat.
"a fidesz az egész országot megnyomorította. a többi nagyjából igaz, de azért hozzátenném, hogy tapasztalatom szerint a tanárok többsége fideszes, ergo nehéz emiatt sajnálni őket."
Az én tapasztalataim szerint pedig nem olyan sokan azok közülük. Szerintem, több tanárt ismerek. Pontosan lehet tudni, hogy kik azok, persze nem diákként. Igen, tényleg vannak közöttük, de ők meg is érdemlik ezt a rendszert.
Nem akarom az összes tanárt védeni, mert szerintem is nagyon sok rossz van, de ez a rendszer hibája (is), hogy nem tudja kiszűrni (xar fizetés, kifizetetlen túlórák, nagy nyomás, rossz minősítési rendszer, kis társadalmi megbecsülés, stb). Ismerek olyat, aki talpig becsületes, és látom mennyit foglalkozik otthon is az egésszel. És látom, hogy keseríti meg az igazgató, a KLIK, az hogy nem sztrájkolhatnak, stb az életét. Én mindig mondom neki, hogy hagyja ott, mert ez a rendszer nem érdemli meg őt, ez a xar tanároknak lett kitalálva, de sosem fogja...
"ne haragudj, de aki a versenyszférában dolgozik, csak felröhög ezen. oké, én értem, hogy nem könnyű neveletlen gyerekeket tanítani, de mint mondtam, nincs igazán következménye annak, ha semmire sem sikerül megtanítani őket"
Röhögjön! De csak azután, ha kipróbálta magát benne, mondjuk egy teljes évig. Nincs következmény, de ha lenne, akkor szinte senki se tanítana már...
"Ezt mégis hogy gondoltad? Attól hogy valaki készségtárgyat tanít, attól még ugyanúgy kijárata ő is a főiskolát/egyetemet, lehet ő is kiemelkedő szakmailag."
Kijárta, fú, és akkor már lógathatja a lábát? Nálunk a tesitanár kihozta a szertárból a labdát, és fociztunk, kidobósoztunk. (De olyat is hallottam, hogy tornaterem híjján az iskola körül sétálnak, jó mondjuk ez nem a tanár hibája, hogy nincs terem.) A napközis meg semmit nem készül az óráira, gyakorlatilag csak pesztra, a házik meg nincsenek készen, rendszeresen... Rajzórán meg megmondta mit kell lerajzolni, aztán adott rá egy 4-est. Biztos sokat készült rá otthon, illetve sok időt vett igénybe, hogy kitalálja, hogy ez most egy négyes. Szemben, amikot egy magyartanár 4 oldalas fogalmazásokat javít. A kémiatanárnak pedig amellett, hogy minden órájára kell készülnie, a szertárt is ellenőrizni kell, rendben kell tartani, gondoskodnia kell az anyagok megfelelő tárolásáról, veszélyes anyagokkal dolgkzik, nem gumilabdával vagy ecsettel. Nem robbanthatja fel az osztályt se. ;)
"És milyen értékelések alapján gondoltad a különbséget a fizetésekben? Ha Julika meg Katika szülei azt mondják a Szabó tanárnő rosszul tanít, akkor majd 50.000-rel kevesebb lesz a fizetése? Ne haragudj, de ez így értelmetlen...."
Nem, nem ilyenek alapján, ezt ze mondtad, persze, hogy értelmetlen. Ennél sokkal átgondoltabb, kifinomultabb és sokoldalúbb rendszerre van szükség.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!