Magyarországon miért van ennyi rossz tanár?
Úgy értem, ez központi probléma inkább, vagy egyszerűen rossz a tanárképzés?
A közoktatásról beszélek msot csak, nem a felsőoktatásról.
Gyakorlatilag a tanáraim 90%-a alkalmatlan volt a pályára, és nem is voltak különösebben értelmes emberek.
Pár példa:
-a gimnáziumi matektanárom rengeteg embert megbuktatott, magyarázni nem tudott, eszperantóból volt csak nyelvvizsgája, mert nem tudta angolból letenni
-az angoltanáraim nyilván tudtak angolul, de olyan érzésem volt, hogy könyvből tanultak angolul, amikor megtanultam angolul (egyedül + magántanároktól), akkor jöttem rá, hogy egy random külföldi huszonévesnek nagyobb a szókincse, tudja a szlenget stb., nem bezsélve a szódolgozatok erőltetésétől
-tornatanárim vmiért nagyon frusztráltak voltak, - egyikük ivott is, mert sérülés miatt nem lehetett focista-, gyakorlatilag velem is majdnem megutáltattak a tornaórákat (medicin labda, szekrényugrás, bukfenc + többi hülyeség, pedig mindig sportos voltam
-informatikából 2-es voltam jobbára, több tanárom szerint semmi érzékem hozzá, ehhez képest most AUTOCAD-del dolgozom, és rájöttem, hogy egyszerűen borzalmasan magyaráztak
-de a kedvencem a matek pótvizsgára küldött oszt. társam volt, aki azóta matek szakot végzett
nem is sorolom tovább..
a lényeg, hogy most a munkahelyemen miatt is kapcsolatba kerülünk tanárokkal, és nem látom, hogy sokkal értelmesebbek lennének az átlagnál, sőt, ráadásul pl. a mérnök kollégáim közül sokan jobban beszélnek nyelveket, képben vannak politikával stb.
az iskolai tapasztalataim alapján meg magyarázni sem tudnak és messze nem akkora szakértői annak, amit tanítanak, mint gondolják.
szóval ebben az országban mintha a diplomások közül a tanárok lennének "legalul."
Az előttem válaszolók nagyrèszèvel teljes mèrtèkben egyetèrtek. Sok sebből vèrzik a magyar oktatás, s ez nem valószínű ,hogy a közeljővőben jobb lesz ,sőt csak rosszabb.
A problèma már eleve az alkalmassági vizsgával kezdődik. Rengeteg leendô ès vègzett pedagógussal beszèlgettem erről. Nevetsèges ,az az alkalmassági ami mondjuk a tanító ,óvódapedagógus szakon van , minimum pszichológiai elbeszèlgetès kellene ,beküldeni egy csoportnyi gyerekhez ,hogy tud bánni velük. E helyett mivan?! Ènek-tesi-beszèd alkalmassági.. így olyanok is bejutnak a szakra ,akik mentálisan abszolút nem tanárnak valók lennènek.
A legjobb barátnőm tanító szakos , mondja milyen alakok vannak a szakon..viselkedni nem tudnak ők maguk sem.S ők akarnak nevelni?
Valamint a mai generáció tènyleg elviselhetetlen (tisztelet a kivètelnek)
nevetlenek , lusták , szemtelenek, ez persze ,hogy kiveri a tanároknál a biztosítèkot , ès elveszi a kedvüket a tanítástól.
Összegezve a mondandomat , szerintem manapság sajnos egyre kevesebb az IGAZÁN lelkiismeretes ,jól felkèszült tanár ,akinek tènyleg fontos a hivatása ,sokan valóban csak azèrt vannak ott mert oda vettèk fel őket hajdanán. De valójában totál alkalmatlanok a pályára..
Akinek komoly tudása van és talpraesett nem fog tanárnak menni éhbérért dolgozni. Egy jó gyakorlatias természettudományos tudással akár a háromszorosát is meg lehet keresni egy tanári fizetésnek. Tanárnak az megy, aki tudja magában, hogy az iparban nem állná meg a helyét a képességeivel, vagy arra vágyik, hogy ne legyen számon kérhető a munkája (egy diák hiába panaszkodik, az igazgatót meg nem érdekli, hogy jól van-e leadva az anyag), esetleg valami rejtett hatalommániája van és szívatni akar másokat és ezért még az alacsony fizetést is bevállalja.
Akkor lesznek jók a tanárok, ha szakmai szempontok és a diákok visszajelzései alapján elkezdik szelektálni őket és az alkalmatlanokat kiszórják a rendszerből, továbbá normális fizetést adnak azoknak, akik valóban alkalmasak a munkára. Így meglenne az utánpótlás is a kiesettek helyére.
Simon:
akkor rosszul fogalmaztam, vagy csak nem fejtettem ki.
az a tapasztalatom, hogy azok a tanárok szeretnek nagyon keménykedni általában, akik a tantárgyukon kívül semmihez sem értenek, nem beszélnek nyelveket etc.
ettől függetlenül azért elég komikus, amikor egy olyan matektanár oktat és akar buktatni, aki annyira sem művelt, mint a 16 éves diákjai, nem beszélve a nyelvtudásáról.
„Ja, és kifejezetten aranyos, hogy olyan tanít módszertant, aki soha nem dolgozott gyerekekkel.”
ez annyira igaz, hogy régen megtörtént, hogy Borsodban érettségi után egy lány tanítani kezdett egy iskolában főleg roma gyerekeket. Elég jó is volt benne, aztán elvégzett egy főiskolát, majd úgy döntött. egyetemet is elvégez.
Egyszer elment vizsgázni pedagógiából, és a beleszőtte a saját tapasztalatait a mondadójába, ami ellentmondott annak, amit a tisztelt tanár úr tanított pedagógiaelmélet címen, ezért lekezelően kioktatatta tanárnőt, majd adott egy kegyelemkettest.
mondanom sem kell, hogy a tisztelt oktató úr 1 percet nem tanított általánosban, se középiskolában, így nylván azt se tudta, hogy az elméletek, amiket oktat, vajmi keveset érnek a gyakorlatban.
az az érdekes, hogy pl. legnormálisabb matektanár, akivel beszéltem, emberként is elég normális és empatikus volt, ergo tényleg ebben az országban tényleg rohadtul nem attól lesz vki alkalmas tanárnak, hogy elvégez egy tanári szakot.
„A szaktárgyi képzés sem sokkal jobb. Az az egykori évfolyamtársam, aki főiskola másodéven nem tudott osztani (!!!), az most általános iskolai matematikatanár. Az informatika szakot meg el lehetett végezni úgy, hogy szövegszerkesztésből, meg táblázatkezelésből épp, hogy csak az alapok mennek. De a geometriai valószínűséget meg az integrálást betéve kellett”
ha ezek tényleg így vannak, akkor ez is azt erősíti, hohy mennyire botrányos sok képzés.
# 16/17
az biztos, hogy a legtöbb volt tanáromat baromi nehezen tudnám elképzelni, ahogy mondjuk a versenyszférában dolgozik. ott azért nehéz 20 percként leszaladni cigizni a tanáriba „lent felejtettem valamit” címen, meg azért lássuk be, Magyarországon nincs következménye annak, ha mondjuk az osztály fele megbukik, vagy ha középfokon sem sikerül megtanítani az osztály idegen nyelven.
Nálunk már érettséginél is úgy volt, hogy mindenkinek első helyen volt jelölve az "álomszak", pl orvosi, biológus, geológus, fizikus, mérnök, jogász, aztán z tervnek még a végére beírta a biológia-, földrajz-, fizika-, matek- vagy töritanár szakot, ha más nem jönne össze. Egyértelmű volt, hogy senki nem érez különösebb elhivatottságot a tanári pálya iránt, de még mindig jobb megoldásnak tűnt sokaknak, mint egy évet valami alja melóban lapátolni, emelgetni, söprögetni, szalag mellett állni, ameddig újra nem érettségizik, hogy megpróbálja még egyszer az "álomszakot". Sok tanár emiatt frusztrált: mert a volt évfolyamtársai között van, akinek összejött az orvosi vagy biológus lett és ez akár ő is lehetett volna, de ő megelégedett azzal is, amihez semmi motivációja nem volt és a mai napig sincs.
A tanárnak jelentkező ismerőseim másik csoportja pedig azok, akiket iskolában szétsz#pattak az osztálytársaik és tanáraik, a szüleik sz#rtak a fejükre, elhanyagolták őket, ezért valahol lelki fejlődésben megrekedtek az általános második osztály szintjén és lehet, hogy ők tévesen "hivatástudatnak" élik meg, hogy oda vágynak vissza, de valójában a sorozatos traumákat akarják megtorolni.
Szerintem a tanárok feladata nagyrészt a nevelés, nem a tanítás lenne még középiskolában is, a személyiségük többet nyom a latban, mint a szakmai felkészültségük. Valljuk be, azért egy középszintű érettségire (nem érettségiztető iskolában pedig az átmenő osztályzatra) felkészíteni a diákokat nem nagy kunszt, nem nagy anyagmennyiségről beszélünk, pláne négy évre elosztva. Voltak olyan tanáraim, akikről nyilvánvaló volt, hogy szakmailag magasan képzettek, kenik-vágják a szakterületüket, elhivatottak iránta és folyamatosan képzik magukat, viszont személyiségre annyira alkalmatlanok voltak a tanításra, hogy 5 perc után senki nem figyelt oda az órájukon, hiába lett volna egyébként érdekes és hasznos a tudás, amit átadtak. Egyetlen tanárom volt, akiről úgy gondolom, hogy személyiség tekintetében is tökéletesen alkalmas volt a tanításra. A mai napig hálás vagyok, amiért ő nem nézte le a diákokat, nem "züllött, mai fiatalokként", "taknyos hülyegyerekekként" kezelt minket, hanem potenciális felnőttekként. Ha valaki nem tiszteli a másikat legalább egy alapvető szinten, az ne vergődjön, ha a "mai züllött gyerekek" sem tisztelik őt. Ez a tanárom sosem könyörgött a tiszteletért, fegyelemért és nem fenyegetett buktatással, beírással, hanem azt a szintet kapta vissza mindkettőből, amit ő is megadott nekünk és már csak az iránta való tiszteletből és szeretetből is odatettük magunkat az óráin. Érdekes módon amíg más tanárok szerint züllöttek voltunk, az ő óráin semmi probléma nem volt.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!