Mi értelme van az életnek? Miért érdemes élni?
Nekem van 2 gyerekem. Na nekem őértük érdemes.
Okos ember vagy te is, találj valmit az életedben, ami a tiédnek ad célt.
Emos fiatalok kérdeznek ilyet igen meg 5000 éve egy csomó filozófus...
azért hogy boldog légy meg örömet szerezz másoknak, és hogy hagyj magad után valami nyomot a világban.
de hogy az egész emberiség életének mi értelme, arról fogalmam sincs.
Préd 9,5 + Seol
Először is a vers önmagában csak annyit mond, hogy az élők a jövőről csak annyit tudnak, hogy meg kell halniok; ez a leverő tudat azonban értékesebb, mint az alvilági állapot, amely a tudást teljesen nélkülözi. Az ószövetségi bölcs még nem tud a túlvilági jutalomról; a földi jutalom a halál után a halhatatlan hírnév lenne, de ez is csak hiúság, mivel az emberek hamar felejtenek. Tehát az élők érzékeik teljes használatában vannak, s még élvezhetnek; de az elhunytak, még a jámborok lelkei is, némi aléltságban és szomorú csendességben vannak együtt. A prédikátor itt az ószövetségi, a kereszténység előtti idők elhunytairól szól. Mielőtt Krisztus a váltságmunkáját véghezvitte, az ég be volt zárva; s ez idő alatt az elhunytak mind az alvilágban voltak együtt örömtelen bús létben, habár örök üdvre voltak is választva. Ennyiben életök szomorúbb volt, mint melyet e világon élnek az emberek. A pokol, az alvilág (Móz. IV. 16,30.33.), hol a megholtak mind összegyűltek (Jób 30,23.) mielőtt Krisztus az ő nagy munkáját végbevitte volna, a gonoszokra nézve, mint valóságos pokol, csakugyan a fohászkodás helye volt (Jób 26,5.); de a jámborokra nézve is, mint pokol tornácza, nem volt az öröm helye, hanem a néma szomorúságé (Zsolt. 29,10. 87,13. Izai. 38,18. Préd. 9,10.), s ennyiben nem volt ama hely, hol az Isten magasztaltatik és dicsértetik, mint még a földön. Csak Krisztus által szűnt meg a halál szomorú lenni, mert ő megnyitotta a mennyet, azon helyet, hol Isten magasztaltatik és dicsértetik. Az imádkozó kereszténynek jusson eszébe a bűn halála, s az örök halál a pokolban, az elkárhozottak büntetéshelyén, hol az Isten nem áldatik és nem magasztaltatik.
Az Őrtorony Társulat azt tanítja erre a bibliai versre hivatkozva, hogy, amikor egy ember meghal, akkor megszűnik létezni. A halott nem lát, nem hall, nem gondolkodik. Nincs halhatatlan lelke az embernek, amely tovább élne a halál után. Ez az ún. annihiláció, ami teljesen szemben áll a keresztény tanítással.
Az írásmagyarázat egyik alapja, hogy nem lehet néhány sort vagy szót kimetszeni a teljes szövegből, és aztán ebből kihámozni valamit. A Bibliának nem az egyes mondatait kell nézni, hanem az egyes szakaszok, illetve könyvek tanítását. Hiszen így lehetne mondjuk akár a Sátán szavaira is hivatkozni, vagy a Bibliában szereplő gonosz vagy ostoba embereknek a szavaira is (pl. „Nincs Isten” Zsolt 14,1). Ugyanez történik ebben az esetben is. A JT-k, csakhogy alátámasszák az egyik tanításukat - amelyre szinte az egész lényegi tanításuk épül -, a Prédikátor könyvéhez folyamodnak, ahol egy szkeptikus, reményvesztett és kiábrándult ember önti ki szívét, vitatkozva önmagával. Az egész Prédikátor könyve egy pont - ellenpont sorozat. Először kifejeződik a reménytelenség és az elcsüggedés, amire aztán jön a hit pozitív válasza. A Préd 9,5-re hivatkozni mint végső szóra, és bibliai tanításra, olyan, mintha pl. a pusztai megkísértésre építenénk fel egy dogmát anélkül, hogy belevennénk Krisztus válaszait.
A JT-k gyakrabban olvasnak csak egyes bibliaidézeteket, és a hozzájuk kapcsolódó Őrtorony-traktátusokat, mint magát a Bibliát. Itt is ez van, ugyanis, ha tovább olvasták volna a Prédikátor könyvét, illetve a 9,5 előzményét, akkor (talán) ők is észrevették volna, hogy mennyire hibás a kép. A prédikátor egy gondolkodó humanistaként fogalmazza meg először azokat a tételeit, amelyekben él, de amelyek nem nyújtanak számára igazi választ, amelyek nem Istenhez tartoznak: az élet értelmetlen (Préd 1,2); csak az a lényeg, hogy az ember egyen, igyon és érezze jól magát (Préd 5,17; 10,19); lényegtelen az erkölcsösség (Préd 7,16-17); látszólag nincs túlvilági igazságszolgáltatás (Préd 3,19-21; 9,2.6). Egy JT is biztosan csóválná a fejét és kézzel-lábbal tiltakozna, ha valaki azt mondaná neki, hogy „mindenkire egy sors vár: az igazra éppúgy, mint a gonoszra, a jóra ugyanúgy, mint a rosszra, a tisztára éppúgy, mint a tisztátalanra; a jóra ugyanúgy, mint a bűnösre, s a hamisan esküvőre éppúgy, mint arra, aki igaz esküt tesz. Egy sors vár mindenre. Senki sincs, aki örökké élne, s aki ebben bizakodhatna.” A JT tuti, hogy azt mondaná, hogy ezek nem Isten gondolatai, hanem egy kétségbeesett emberé, aki nem bízik az Úrban. Pedig ez a rész közvetlenül megelőzi a Préd 9,5-öt, mert ez a Préd 9,2-4-ből van. Tehát ugyanígy kell gondolni az 5-ik versre is.
A Prédikátor később elveti ezeket a gondolatokat, azzal az igenlő bizonyossággal, hogy: „az ember meg örök hajlékába tér és a por visszatér a földbe, ahonnét jött, az éltető lehelet meg az Istenhez, aki adta. Mivelhogy Isten minden tettet ítélőszéke elé visz, és lát minden rejtett dolgot, akár jó volt, akár rossz.” (Préd 12,5.7.14)
Másrészről a prédikátor az ószövetségi, a kereszténység előtti idők elhunytairól szól. Krisztus megváltása előtt az ég be volt zárva; ekkor az elhunytak még mind az alvilágban (a Seolban) voltak együtt (vö. pl. Jób 30,23) egy örömtelen, bús létben, még akkor is, ha örök üdvre voltak kiválasztva. Ők bár külön voltak a pokolra ítéltektől (vö. Ez 32,17-32), de ez a hely - mint pokol tornáca -, nem volt az öröm helye, hanem a néma szomorúságé, ahol még Istent sem dicsőítették. Ez tehát teljesen különbözik a mennytől, amit csak Krisztus nyitott meg kereszthalála által. Ekkor vált örömmé a halál, és ekkortól dicsőítik az Istent a meghalt szentek, és ekkortól tudnak közbenjárni értünk.
A Prédikátornak vajmi kevés ismerete lehetett sok olyanról, amit később Jézus és apostolai hirdettek. Ő Mózes törvénye alapján nézett szét a világban, és csupa hiábavalóságot talált, mert a törvényben ígért földi viszonzás nem kísérte mindenkor a jó cselekedeteket és földi büntetés a gonosz tetteket. Viszont Jézus és az apostolok ennél nagyobb távlatot csillantottak föl, többek között a halál utáni mennybeli jutalmazás ígéretét is.
A Préd 9:5 folyton idézett mondata nem tanítja az öntudatlan létezést a halál után, csak hogy nincs részük semmiben, ami a nap alatt történik. Éppen ezt idézed te is a folytatásban, és én sem állítottam soha, hogy a halottak tudják, mi folyik a földön. De talán te kész vagy elfogadni szó szerint (magadra nézve is), hogy a halottaknak nincs többé semmi jutalmuk?
Azt tán még te is elfogadod, hogy végső elemzésben mégsem minden hiábavalóság, és hogy van az embernek jobb dolga is, mint enni, inni és élvezni az életet. Ha elfogadod, nem érzed úgy, hogy ellentmondasz a Prédikátornak?
Talán te kész vagy elfogadni szó szerint (magadra nézve is), hogy a halottaknak nincs többé semmi jutalmuk? Mert ezt is tanítja a Prédikátor könyve - ha ebbe akarsz kapaszkodni.
A Krisztus előtti Alvilág (Seol, vagy Hádész) nem ugyanaz, mint a Krisztus utáni hármas állapot (pokol, tisztítóhely, menny), bár hasonlóságok vannak. A gonoszok számára valóságos pokol (a Gyehenna) volt, de az igazak számára nem volt az Istennel való egyesülés boldog állapota.
A lélek tudatos továbbélésére több bibliai példa is van:
- a Noé idején élt és az özönvíz során elpusztult emberek "börtönben" levő lelke öntudatánál volt, különben Jézus nem prédikált volna nekik (1Pt 3:19)
- az ószövetségi szentek közül Mózes és Illés is öntudatos átmeneti létformában volt, különben Jézus nem beszélgetett volna velük, sem ők Jézussal (Mt 17:1-5)
- a mártírok lelke a mennyben öntudatos, átmeneti létformában van, különben nem kiáltanának Istenhez, és nem kellene őket megnyugtatni (Jel 6:9-11); a nagy sokaságból kijövők is a mennyben dicsőítik Istent (Jel 7:9-17).
Lásd még: Mt 10:28; Jel 6:9-10; Ján 11:26; Zsolt 116:15; 1Sám 28:11-16
A halál alvásként való lefestése egy eufemisztikus leírás, ami nem csak a zsidóságban, hanem más népeknél is szokásos. Nálunk is, pl. "a sírban nyugszik" kifejezés. Ez egy fenomenologikus nyelvezet, azaz egy dolognak azon leírása, aminek látszik, s nem annak ami. Egy külső szemlélő egy halottat úgy lát, mint aki alszik (főként, hogy általában ágyban szoktak meghalni). Ugyanez áll pl. arra, hogy "a nap felkel" vagy "lenyugszik" vagy "jár az égen". A Bibliában (mind az Ó- mind az Újszövetségben) is sokszor előfordul ez a kép, és ebből két eretnek nézet született. Az Őrtorony Társulat ebből azt olvasta ki, hogy a lélek a halál után megszűnik létezni ("annihilálódik" = annihiláció-tan), és Isten a feltámadáskor újrateremti ezt a lelket (Ebben az esetben az az érdekes, hogy majd csak ezt a "másolatot" fogja Isten jutalmazni ill. büntetni, a valós, eredeti lelket nem). A másik eretnekség szerint pedig a lélek valóban alszik, öntudatlanul a feltámadásig, amikoris felébred ebből az álomból (Luther, adventisták). Csakhogy mindkét nézetnek ellentmond számtalan helyen a Szentírás, pl. 1Sám 28; Jób 19,26; 26,5-6; Iz 14,9-11. 15-17; Mt 17,3; 22,31-32; Lk 16,19-31; 23,43; Fil 1,21-24; 2Kor 5,1-8; 1Tessz 5,10; 1Pét 3,19; Zsid 12,1; Jel 5,8; 6,9-10; 7,10; 20,4. Ezeken a helyeken mindenhol élnek, éreznek és tudatuknál vannak a holtak lelkei.
A Mk 5,39 és Lk 8,52 esetében Jézus a szavakkal játszik, és ezzel a feltámadást vetíti elő (nem véletlen, hogy épp a halottak feltámasztásánál használja ezeket a kifejezéseket). "Nem halt meg, csak alszik": azaz fel fog ébredni/támadni. A többiek szó szerint vették az alvást (ezért nevettek rajta; ha a lélek alvásáról beszélt volna Jézus, akkor miért gúnyolódtak volna ezen, ha már az Ószövetség is több helyen így beszél a halálról?) A Jn 11,11skk-ban is ugyanilyen félreértés van a tanítványoknál: azt hiszik, hogy Jézus "az álom nyugalmáról beszél" "Ezért Jézus nyíltan megmondta nekik: Lázár meghalt". Azaz Jézus nem az álom nyugalmáról beszélt, hanem a halálról, amikor azt mondta, hogy "Lázár elaludt". Itt is azért használta csak Jézus az alvás szót, hogy ezzel a feltámadásra utaljon, amit világosan meg is magyaráz a további részben Mártának (Jn 11,21-26). Mindezekhez hozzá lehet tenni, hogy egyik esetben sem beszél Jézus a "LÉLEK alvásáról", hanem pusztán alvásról, amit tehát
lehet értelmezni mondjuk a testre is, azaz a test alszik, a lélek él (vö. pl. Róm 8,10; 1Pét 3,18).
mikor ezek a kérdések megfogalmazódnak bennem és valahogy az összefüggéseket összekapcsolom,valami csoda folytán nem is tudom,hogy hogyan :D mindig ugyan az a kérdés merül fel bennem,vagyis,hogy van-e Isten?
Szerintem aki nem hisz Istenben,az csendes depresszióban szenved
(mondjuk szerintem ez már minden ember fejében megfordult,hogy nem hisz Istenben,főleg mikor rossz dolog ért bennünket pl:autóbaleset,akkor általában mindenki elvan foglalva a problémájával,de mikor magára marad egy csendes szobában,azon elmélkedik,hogy vajon mi a csudát követett el,hogy őt íly módon súlytotta le a sors..és hogy Isten nem létezik,mert ő nem bántaná az ő híveit)Hát én rájöttem,hogy semmi sem történik véletlenül,és mindenkinek vannak céljai az életben és kérdem én:Ember!Ha életben maradtál,akkor meg mi a fenével törődsz?drágább az egézséged és az életed,akármilyen anyagi tárgyi kárnál. Életben maradtál,nem haltál meg,mert dolgod van még az életedben!és Isten nem súlytott semmivel téged,mivel meghagyta az életed és annál semmi sem drágább!
Na de most lépjünk tovább,másodszor most arról is beszélnék,hogy sokan,sőt gazdag emberek is
abban tévhitben élnek,hogy mivel van amit enniük,inniuk és van ahol lakjanak meg mindenféle partikra meghívják őket,nekik van máris értelme az életüknek!
Hát erre én csak azt mondom,hogy szánalmas önámítás amit végeznek önmagukkal,mert ez csak a kényelmes gondtalan élet,amit ők élveznek.De majd előbb vagy legkésőbb iős koruknak rá fognak jönni,hogy semmi értelme nem volt az életüknek,mert nem tudnak semmit felmutatni amit addigi életükben elértek és csal annyit tudnak mondani,hogy jól éltem!
Amúgy ha nem lenne Isten,nem lennének sejtek!Hiszen épp most mondtam,hogy semmi nem történik véletlenül,hát akkor,hogyan jöttek létre a sejtek?Tán maguktól a nagy semmiből?hát nem igazán,hiszen valaki megteremtette őket!A sejtek is igazolhatják a mi Úrunk létezését!
Aki nem hisz ő benne,most jól figyeljen,mert elmondok,egy nagyon egyszerü elgondolkodtató rövid kis tényt! Szóval,mikor a gyermeki sejt az anyuka hasában épp fejlődésben van,akkor a kisbaba karjai hogy-hogy nem a térd helyére kerülnek,és a mosolyuk,hogyan lesz akkor amekkora? És sok más kérdést tehetnék fel,de ez most a Kvíz teszt,szóval hogy-hogy minden sejt a helyére kerül.Az emberi test a lehető legbonyolultabb mindenféle müszernél, és egy ilyen tökéletes testet,idegrendszert nem szerkeszthet meg egy közönséges emberi lény.Ezt valaki megteremtette és nem hiszem,hogy olyanyirra nagy lett volna a fantáziája,hogy unalmában összegyürt volna valaki egy gyurmát és azt mondta volna,hogy most legyen egy világegyszetem és sok-sok kétlábon járó ember!Semmi sem történik véletlenül,mintahogy az sem,hogy a sejtek odaképződnek ahová megteremtődtek(amúgy a sejtek sem olyan okosak,hogy odareformálódjanak ahova éppen nekik kell)Most bebízonyítottam,hogy létezik Isten és semmi sem történik véletlenül.Ha azt akarta,hogy emberek éljenek,hát akkor volt valami célja ezzel.Azért érdemes élni,hogy küzdjünk és megrópáljuk megtalálni az igazi boldogságot,amiért valóban érdemes élni!
És hogyha mégis megrópálod az „az örülünk az életnek könnyü életet” akkor élvezni fogod de sosem leszel belül igazán boldog!Nem az anyagi javak élvezése az igazi boldogság,hanem pl:a szeretet
hogy mi értelme?Az ég világon semmi.Szerelem?ez akkora baromág amit találsz valakit észre sem veszed és kidob.
lesz gyereked na és?A párod ott hagy és nevelheted egyedül.
És mire meg vénülsz azon kapod magad hogy az ég világon semmi érdekeset nem tettél.ez az igazság azért élünk hogy meghalljuk.a prédikátornak meg ajánlom figyelmébe az ateista ézetet
Freud szerint az élet célja a halál, ami fontos az illető számára hogy úgy következzen be ahogyan ő szeretné. Nyomot hagyni a világban, megpróbálni célt találni, amire érdemes életed nagy részét áldozni.
Személy szerint sokáig hittem, hogy a tökéletes boldogság mint olyan nem elérhető halandó ember számára. A nézőpontom azóta sem változott, egyszerűen csak nem vágyom már rá (nem vagyok buddhista). Tudom hogy így is szerencsés vagyok azzal amim van :) Csak élem a napjaimat és boldog vagyok :)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!