A szülők miért vannak annyira beizgulva az iskolai jegyekre?
A kitűnőre való rágörcsölés persze, többet árt, mint használ.
De az "amíg átcsúszik, nincs baj" hozzáállás sem jó. Azért, mert ez a dolga. Én azt tanultam meg abból, hogy alapesetben elvárták a 4-est mindenből, hogy kialakuljon bennem egy igényesség a munkám iránt. Egyes munkatársaimon látom, hogy milyen slendriánok, "ahogy esik, úgy puffan" alapon dolgoznak, és sok ügyfélnek ez nem szimpatikus. Engem szeretnek az ügyfelek (meg a főnökeim is), sikeres vagyok (ez anyagilag is megnyilvánul). A pozitív visszajelzések pedig fenntartják a motivációmat is. Szóval hosszú távon ez szerintem hasznos (És nem azért, hogy tudjam idézni a Toldi előhangját, bár szerintem csodaszép vers.)
Persze, nekem "szerencsém" volt, mert nem voltak tanulási problémáim. Ha valakinek vannak, szerintem az a normális egy szülő részéről, ha azt várja el, hogy a gyereke tisztességesen próbálkozzon, és foglalkozzon vele lelkiismeretesen. (És persze, segítsen neki - vagy személyesen vagy tanár segítségével.)
És persze, nálam is "becsúszott", hogy elfelejtettem egy témazárót, és csak 3-as lett, pedig amúgy tiszta 5 voltam az adott tárgyból, és szóra sem méltatták itthon, tudták, miért lett rossz, és azt is, hogy még ha TZ is, nem fogja éves szinten lerontani a jegyem.
Azt hiszik, hogy az egész életutadat meghatározza, hogy milyen oviból milyen általános isikbe tudsz jutni, mert azon eldől, hogy milyen gimibe van esélyed menni, azon meg az, hogy mennyi nyelvvizsgád lesz középiskolában és mekkora eséllyel vesznek fel egyetemre.
Ez sokszor így is van.
Pl. 1996-ig huszadannyi férőhely volt az egyetemeken, mint most, és csak a top 15 gimnáziumból jutott be az érettségizettek 40+ %-a felsőoktatásba, ők nagyjából ki is töltötték a legerősebb egyetemeket.
Nem lehet tudni előre, hogy egy most 12 gyerek esetében 5+ év múlva milyen jogszabályok lesznek.
Amiről felnőttként be tudok számolni neked, hogy ezek korántsem ilyen perdöntő dolgok, azonban az, hogy kialakítsd azt a szellemi és érzelmi képességet, amivel az iskolában 4,5 feletti átlagot lehet produkálni, valóban életbevágó. Teljesen más irányba tudja kormányozni az a ember a sorsát, aki erre képes, mint aki nem. És ez nem feltétlen pénzbevételben mérhető különbség, inkább életvitelbeli szabadságot és vagyoni helyzetet (építési, gyarapodási képességet) jelent.
Ez attól is függ, hogy hányadik osztályban vannak valakinek rossz jegyei.
A tesi, rajz, ének jegyeket nézni tényleg hülyeség, szerintem ezeket a tantárgyakat nem is kéne osztályozni.
Ha a fizika, kémia nem érdekel, nem vagy jó benne és nem szeretnél olyan területen továbbtanulni, ahol ez szükséges, akkor az sem számít, mert nem is érettségi tantárgy.
Gimnáziumban, főleg 11. osztálytól a továbbtanulás miatt fontosak a jegyek, mármint töriből, magyarból, matekból, nyelvből meg egy természettudományos tárgyból. Nem kell kitűnőnek lenni mindenből, de minél több jó jegyet szedsz össze, annál több pontod lesz a pontszámításnál. Ha pedig gimnáziumban figyelsz órákon, nem vagy lemaradva, akkor az érettséginél is jobb lesz, mert nem kell azonnal 4 év anyagát bepótolnod, hanem csak ismételni kell, újra feleleveníteni azt, amit már megtanultál.
Ez annak fontos, aki egyetemre, főiskolára szeretne menni.
Aki pl. fodrász, kozmetikus, autószerelő szeretne lenni, annak nem fontosak a jegyek, csak hogy legyen érettségi és középiskolai végzettség.
Hasonlóképp van ez, ha valaki szeretne továbbtanulni, de olyan helyen, ahol nem a jegyek a fontosak, hanem inkább az alkalmasság és a tehetség, például ha valaki táncos, énekes, zenész, színész akar lenni. Szerintem ott sem sokat foglalkoznak a jegyeiddel, csak hogy legyen érettségid.
Mond még bárkinek is valamit az a szó, hogy "kötelességtudó"?
Én pl. azért vegzálom a gyerekemet a történelem évszámokkal, elektonszerkezettel, az USA iparával és mezőgazdaságával, és próbálom megértetni vele, hogy nem elég az írásbeli házi feladatokat úgy-ahogy lefirkálni a füzetbe, hanem képességeihez mérten tudnia kell a tananyagot, sőt, ha a tesi tanár 3 kör futásra küldte ki az osztályt, akkor nem menő dolog ebből egyet lecsalni, mert olyan embereket szeretek magam körül látni, akik valami belső indíttatástól hajtva elvégzik a munkájukat.Talán mert így érzik magukat rendes embernek.
És persze örülnék, ha a középiskolaválasztáskor a kisfiam oda adhatná be a jelentkezését, ami tetszik neki, nem pedig a "hol van valami esély, hogy felvesznek" lenne a vezérgondolat, de legalább ilyen lényeges, hogy az értékrendjébe a "a kötelességemet teljesítem" elv is épüljön be. És ha most az a dolga, hogy megtanulja 5 feltaláló nevét és legfontosabb találmányát, én nem fogom azt mondani, hogy "kettest akkor is kapsz gyerekem, ha csak egyre emlékszel". Ha tudnám, hogy 75-ös az IQ-ja, megelégednék két névvel is. De az övé 100 fölött van, képes megtanulni mind az ötöt.
Akik a továbbtanulást írogatják, azok tisztában vannak vele, hogy egyetemi pontszámításnál nem számít minden egyes kisdolgozatra kapott jegy? :D
Lusta kamaszként állandóan szedtem a rossz jegyeket kisdolgozatokra, mégis simán bekerültem egyetemre (jó érettségik + nyelvvizsgák), két képzést is elvégeztem.
Apukám meg lusta kamasz volt, utána nem is ment egyetemre, mégis bőven átlag felett keres jelenleg, fehérgalléros munkával.
Nem értem, minek ezeken pörögni.
Igen, tisztában vagyunk vele, hogy nem minden számít, de ezerszer könnyebb folyamatosan minimálisan belefektetni az energiát, mint májusban szembeállni az 5 tárgynak (jövőre emelt is kell egyetemre, az is IQ-ból megy majd?) Egy középiskolában azért a 2-3 elég gáz, az az a szint, hogy le sem sz*rod az egészet.
Persze ha azt mondod, hogy két érettségi tárgyból (duplázás miatt) nagyon expert vagy és még emeltezni is tudsz jól az egyikből, és ezer százalék, hogy nem lépsz le az egyetemről pár féléven belül, mert "én mégsem ezt akarom tanulni/túl nehéz", akkor nyilván engem sem érdekelne a magyar nyelv és irodalom jegyed. Függetlenül attól, hogy alapműveltség - és ez szomorú azért ha így vallasz.
Mennyire vagy biztos abban a két adott tárgyban, hogy ezer százalékot tudsz nyújtani, mert elég felkészült vagy? Azokból szuperjó jegyeid vannak? Meglesz az emelt elfogadott szinten? Nyelvvizsga? Akkor ha van nyelvvizsga és a két emelt tárgyadból esetleg egyik sem a nyelv, akkor az egy harmadik erősebb tárgy, amibe időt és energiát kell fektetned. Mivel manapság is fontos az egyetem, tegyük fel hogy neked is vannak ilyen terveid, vagy ha nem, nem fosztanád meg magadat attól, hogy esetleg 10 év múlva mégis elmennél levelezőn valamire, akkor teljesíteni kell. Ha mész egyetemre, ezer százalék, hogy te oda és olyan területre mennél? Akkor kell a duplázás. De ha mérnöki szakra kioffolsz, és elmennél mondjuk bölcsészre, tök más fog kelleni. Ezért fontos.
Lepontozhattok, de mivel egy ötössel vagyok csak idősebb, mint a most érettségizett arcok, nyilván több tapasztalattal rendelkezem a felsőoktatásról. Biztos fáj az igazság.
"ezerszer könnyebb folyamatosan minimálisan belefektetni az energiát"
Miért lenne könnyebb évekig gürizni ugyanazért, ami mehetne könnyebben?
" mint májusban szembeállni az 5 tárgynak (jövőre emelt is kell egyetemre, az is IQ-ból megy majd?)"
Hagyjuk már az érettségit, nevetséges szint, egy betűt nem tanultam rá külön (angolra megnéztem 1-2 filmet angolul előtte), aztán mind ötös lett. Az emelt se volt nehezebb igazából, picit más volt, nekem jobban tetszett (informatikából és angolból emelteztem, jók voltak, az egész olyan "szabadabb" volt).
"Egy középiskolában azért a 2-3 elég gáz, az az a szint, hogy le sem sz*rod az egészet."
Akkor te járhattál valami borzasztó gyenge suliba, nálunk ennél azért könnyebb volt rossz jegyeket kapni. :D
Az alapvető műveltséget nem feltétlenül keverném ide.
Például: osztálytársam bemagolta a kötelező olvasmányokhoz a vázlatot, valamit még rizsázott, erős 4-est kapott. Azóta se emlékszik a könyvre, úgy általában nem hajlandó könyvet olvasni. Nekem nem tetszett ugyanez a kötelező olvasmány, nem olvastam el, nevezzük nevén a dolgokat, tojtam az egészre, kaptam egy karót. Az ominózus könyv az Édes Anna volt. Mára már töbször kiolvastam, szeretem, és Kosztolányi nagy kedvencemmé vált, szívesen olvasom.
Akkor tényleg jobb a 4-es, mint az 1-es? Osztálytársam műveltebb?
Vagy: töri. Én világ életemben hadilábon álltam a dátumokkal, nem tudom megjegyezni őket. Rendre írtam az egyeseket ilyen dolgozatokon. A többiek persze bemagolták, jó jegyeket kaptak. Csak közben míg ők egy betűt se értettek a történésekből, és hidegen is hagyta őket, én érdeklődtem a történelem ok-okozat összefüggései iránt, és - akár önerőből, otthon - utánajártam a dolgoknak, és a történelem "flow"-ját egészen jól magamévá tettem, értettem, hogy mi miért történik, mi miből következett.
És ez csak példa, elég jellemző volt nálunk a "jó tanulóknál", hogy bemagolták a dolgozat napjára az anyagot, akkor tökéletesen leírták, ezen túl egyrészt elfelejtették másnapra, másrészt érteni nem értettek belőle semmit.
Tényleg annyira fontos ez? Nem lenne fontosabb, hogy a gyerek érdeklődjön?
"ha mérnöki szakra kioffolsz, és elmennél mondjuk bölcsészre, tök más fog kelleni"
Tudom, bölcsész és informatika területén vettem részt a képzésben (ezzel együtt a felvételiben).
Én is ötössel vagyok idősebb (na jó, nyáron már 6 lesz), ezek szerint alternatív valóságot tapasztaltunk, tapasztalunk. :)
En gyerekkoromban magamtol.be voltam izgulva. Jo jegyet akkor kaptam, ha tudtam is az anyagot, rosszat, ha nem tudtam. En szerettem tudni.
Ami mondjuk altalanos iskola vagy most ugye 12. oszzalyig fontos az sajnos a minden targy. Hiszen még sajnos 18 evesen se tudjak sokan, hogy mik legyenek. Viszont ha ugy dontenek (vagy maskepp nem is lehet pl egy gimi utan), hogy irany a felsooktatas, akkor igenis vannak felveteli targyak, ahogy irod es abbol kell jonak lenni. Es akkor itt jon ez: 15 evesen tesitanar akarsz lenne oke szrd le az irodalmat es a kovalens kotest, de mi van ha 18 evesen a felveteli.hut nezegetve rajossz, hogy uuu en orvos akarok lenni vagy gemepszmernok vagy tortenesz...es akkor tobb ev anyagabol hirtelen legyel olyan jo, mint azok akiket a szulei nyomtak, hogy tanuljon.
Az mas kerdes, ha a tanar olyan hogy a 99%os tudas neki még csak 2-es jegyet er es ezek bekerulnek a bizibe is...de erre van a szuloi ertekezlet, a panasz lehetoseg stb.
En mostani gyerekeken azt latom gimiben sokan feleselesert kapnak 1-est...toribol. vagy sok a ropdoga es arra nem keszulnek.
A szulok meg honnan tudjak a tanar jol osztalyoz-e? En is magambol es az en iskolambol fogok kiindulni a gyerekemnel. Feltetelezni fogom 2-3ast azert hoz haza mert legalabb az orakon bent ult es hallotta egyszer a tananyagot, 5-ost meg akkor ha meg is ertett mindent es egyszer otthon is atnezte. Ez miert lenne raizgulas? ...:-)
#38-nak válaszul.
Angolra pl én sem güriztem, mert előtte csináltam meg a nyelvvizsgát, tök easy volt. Infó sem volt nehéz. Rettenetes tanárom volt magyarból, egy büdös szót nem tanultunk, ami az érettségihez kellett volna, angol ugyanez, matekból is le voltunk fosva. De ez manapság tökre nem magyarázat.
Kérdésedre válaszul, hogyan könnyebb, azt mindenki magának eldönti, miként van hozzá kedve. Folyamatosan, vagy egyszerre. Én is egyszerre mentem neki, nem volt könnyű, de 4-5-ös körül végeztem, plusz nyelvvizsga.
Nem mindenki veszi fel a "flow"t, mint te, és készül magától, ez azért tök ritka, szuper hogy te ilyen vagy, de nem releváns. A kérdező valószínűleg nem ugyanez a kategória, érződik a kiírásból, csak durcázik mert van elvárás.
Amúgy erős gimibe jártam, aminek csak neve volt, de a tanárok nem tanítottak semmit, ellenben erős volt a számonkérés.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!