Ha egy repülőgép 250-nel repül és 250-es a szembe szél is akkor a földhöz képest mekkora a sebessége?
:) Raadasul a Fold meg forog is kozben, ezert nem mindegy melyik iranyban repulsz :)
Na jo, csak vicceltem. Nem jol tetted fel a kerdest ezert nem ertjuk mit akarsz.
Ha 250-el repulsz szelcsendes idoben (ami abban a magassagban nem jellemzo, de tegyuk fel a pelda kedveert) akkor maris van 250 Km/h 'ellenszeled'.
Ha mondjuk Eszaki iranyban repulsz 250-el es ugyanakkor van egy 250-es Deli iranyban fujo szel, akkor is csak 250-el repulsz a foldhoz kepest, de a mozgo levegohoz kepest mar 500-al. Ezert lyenkor tobb kakao kell a hajtomubol.
Ha szelcsendes idoben repulsz 250-el Eszakra es hirtelen Del fele 250 Km/h sebesseggel mozgo legaramlatba futsz bele, akkkor megszivtad. Nna, korulbelul ennyi. :)
A repülőgép sebességét mindíg a földhöz viszonyítva mérik.
Én egyszer utaztam úgy, hogy 1317 km/h-t mutatott a kijelző, ami ugye lehetetlen lenne, ha a környezethez képest mérnék. Csakhogy volt egy majd 300 km/h-s hátszél, így aztán a valóságban mégsem léptük át a hangsebességet.
A repulogepet a szarnyprofil alatt es felett elhalado levego sebessegenek kulonbsegebol adodo nyomaskulonbseg tartja a levegoben. A szarny folott gyorsabban halad a levego, mint alatta. Ahhoz hogy pl egy vitorlazo repulogep repulni tudjon, kb 60km/h kell hogy legyen a levego sebessege a SZARNY-hoz kepest. Ezert a gepek sebessegmeroje egy ugynevezett IAS mertekegysegu sebesseget ir ki (Indicated Air Speed), ami a gep levegohoz viszonyitott sebesseget jelenti. Ezert pilota szempontbol nincs ertelme foldhoz viszonyitott sebessegrol beszelni. Leegyszerusitve a szelsebesseg +/- a te IAS-ed = talajhoz viszonyitott sebesseg. + ha hatszeled van, - ha szembeszeled, illetve lehet szelharomszoget szamolni ha a szel haladasi iranya szoget zar be a te haladasi iranyoddal.
De szummazva, ha 250km/h-t mutat a gep IAS muszere es a foldhoz viszonyitva 250km/h szel fuj szembol, akkor a levegohoz kepest 250-nel repulsz de csak lebegsz az alattad levo tereptargyakhoz kepest.
Ha melyebben erdekel:
Valóban, úgy van, ahogy az utolsó két hozzászóló mondta.
A pilótának elsősorban a levegőhöz képest kell tudnia a sebességet, mert mi van, ha a gépet, a géphez képest szemből 300km/h légáram tudja fenntartani, de pl leszálláskor a felszínhez képest 100km/h nagyságú és a gép haladásával megegyező irányú hátszél van? Ekkor, ha a felszínhez képest nézné a sebességet, akkor maradna a 300km/h, de a szembejövő légáramlat a gép szemszögéből csak 200km/h, ami miatt átesne a gép, azaz lezuhanna, mert nem lenne elegendő felhajtóerő. Ezért sem szeretnek hátszéllel leszállni, mert akkor a felszínhez képest a szél sebességének nagyságával többel kell repülni, mint a minimális repülési sebesség (szél nélkül), de a leszálló pálya hossza nem nő meg a hátszél miatt! :-)
A másik nézet nyilván szintén fontos, mert azért nem árt tudnia a pilótának azt sem, hogy a célt mennyi idő alatt éri el, nehogy kifogyjon pl. az üzemanyag. Abban a szélsőséges esetben amit írtál soha nem ér oda!
Amennyiben szembe szél van akkor azt is figyelembe kell vennie, hogy az adott üzemanyaggal mennyi ideig tud fent maradni, ezért tudnia kell azt is, hogy mennyivel repül a felszínhez képest.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!