Megjegyezzük, hogy tiszta gördülés esetén a tapadási súrlódás nem végez munkát, és nem azonos a gördülési ellenállással. Ez miért van pontosan?
"Ha tisztán gördülés van, akkor hat egy vízszintes irányú súrlódási erő, tehát nem lehet hogy egyenes vonaló egyenletes mozgást végezzen a TKP ebben a modellben/közelítésben."
Nem hat vízszintes irányú csúszási súrlódási erő.
"Láthatüd a hozzászólásaimból is szerintem, hogy valamennyire értek a fizikához."
Őszintén? Nem.
Teljesen jól működik ez a modell, ne haragudj, és nem fogsz tudni belekötni.
De nyugodtan próbáld, úgy tudja az ember csak igazán megérteni a fizikát :)
"Semmi érdemlegeset nem tudsz hozzászólni, csak ezt kérdezgetni? "
Butaság amiket írtál, leírtam én is, a másik válaszoló is hogy mi a baj vele. Többször. Erre te tovább alakítod a véleményed és belém kötsz hogy miért nem azonnal válaszoltam rá. What...
És azért kérdeztem meg megint, mert nem válaszoltál rá eddig.
Szerinted Lipschitz-diszkontinuitásk vannak a valós életben, a gyakorlatban?
Szerintem nincsenek nagyon. Mégis a klasszikus fizikai törvényekkel tök jól tudjuk modellezni, még ha néha Lipschitz-diszkontinu-ous is a rendszer.
Kit érdekel? Kijön a matek és csak modell.
"Nem hat vízszintes irányú csúszási súrlódási erő."
Ez nem is mondtam. Nem csúszási, hanem tapadási hat. Legalábbis ezt tanítják.
Én viszont azt mondom, hogy tiszta gördülést pontszerű érintkezés a gyakorlatban nem tud biztosítani, ezért a tiszta gördülés feltétele egyben gördülési súrlódás is, amit azonban nem szoktak tanítani. És a gördülési súrlódás valójában nem súrlódás feltétlenül, hanem a belaposodás miatt létrejövő tengelyen nem átmenő kényszererők eredőjeként létrejövő nyomatékszerűség.
"Teljesen jól működik ez a modell, ne haragudj, és nem fogsz tudni belekötni."
Milyen modell? Te milyen modellről beszélsz? Mert semmi érdemlegeset nem mondtál még.
Én leírtam három különböző modellt viszonlag részletesen, ésebből belekötöttem az egyikbe, amit középiskolai példatárakban is tanítanak, és eddig még nem sikerült megcáfolni, meg sem próbáltad.
Felületesen olvastam, a #8-ban nem olvastam el még azt sem rendesen amit beidéztem, azt hittem azt hittem hogy ott még a lejtőről van szó. Elnézést a zavarért.
Ahogy nézem, a másik válaszoló már leírta, csak egyet tudok érteni vele:
Egyenes vonaló egyenletesen guruló kerék esetén nem hat tapadási/csúszási súrlódási erő semmilyen irányba, se előre, se hátra. Nem végez munkát, és nem okozza a TKP gyorsulását/lassulását.
Ha jól sejtem, ez okozta nálad a zűrzavart, és így már rendben vagy?
62%
az elején írtál egy válast a munkával kapcsolatban, de azóta nem írtál semmi érdemlegeset. A munkával kapcsolatban én is egyetértek egy ideális modellben, csak szerintem az az ideális modell nem reális. Egyébként meg ha az is lenne, én egy másik szemszögből írtam le a jelenséget, és ha ez ellentmondásban van egy harmadikkal, akkor nem az erősebb kutya bszik, hanem fel kell oldani az elelntmondást. Én ezt szerintem megtettem, leírtam, hogy mi a feloldás.
"Egyenes vonaló egyenletesen guruló kerék esetén nem hat tapadási/csúszási súrlódási erő semmilyen irányba, se előre, se hátra. Nem végez munkát, és nem okozza a TKP gyorsulását/lassulását."
Igen, lényegében én is ide jutottam, hogy szerintem csak gördülési ellenállás van, amit nem szokás súrlódásnak nevezni igazából. És ideális esetben az lehet nulla. De szerintem sok esetben ez nincsen tisztázva középiskolába.
És akkor még egy kérdésem azért lenne a tisztázás végett. A tiszta gördülést egy olyan ideális esetben, ahol az egyenletesen gördülő kerékre nem hat semmiféle vízszintes erő, mégis mi okozza fizikailag?
Vicces kérdés. Nem "külső" oka van, hanem ez egy természetes mozgása egy rendszernek. Megforgatsz egy labdát, az űrben, és eldobod, akkor az idők végeztéig forogni és haladni fog. Ugyanígy az elgurított hengerre is. (Ha úgy gurítanád, akkor a súrlódás _forgatja be_, de utána már nem csinál vele semmit.)
Ha levezetést akarsz, akkor: a mozgásra és forgásra vonatkozó dinamikai tételek alapján a TKP sebessége és a henger szögsebessége nem változik, ha csak a gravitációs erő, és a nyomóerő hat a testre.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!