Megjegyezzük, hogy tiszta gördülés esetén a tapadási súrlódás nem végez munkát, és nem azonos a gördülési ellenállással. Ez miért van pontosan?
@8.
Összeadod őket egyenként...
Esetleg integrálsz ha úgy jobb
#4: „Mindenesetre, ha egy ilyen ideális tisztán gördülést veszünk, akkor a súrlódási erő az a TKP-t hogyhogy nem lassítja, sőt a forgást meg gyorsítania kéne, ez paradoxon, nem?”
De, a TKP-t lassítja, ezt mondja ki Newton 2.
Én leírtam pontosan mi van, ha valahol hiba van, mutass rá kérlek, ne azt mond, hogy meg kell érteni valakitől aki érti. Te érted? Én érteni vélem, ha te jobban érted, akkor kérlek mutass rá hol a hiba.
Egy gördülő hengerre, ha tisztán gördül, de nincsen gördülési súrlódás, csak érintő irányú tapadási, akkor a testre három erő hat. G gravitációs, K függőleges kényszererő és S súrlódás a talajjal párhuzamosan. |G| = |K|. A kerék menjen jobbra, ezesetben a súrlódási erő is jobbra mutat. Ez eleve paradoxon, mert elgurítasz egy kereket és örökké gyorsul, hiszen vízszintesen csak a súrlódási erő hat, ami a TKP-t gyorsítja.
Szerintem ezt a paradoxont úgy lehet feloldani, hoyg ez egy rossz modell, és gördülési súrlódással kell számolni, mert az a jó modell, csak ahhoz már egy kis belapulást, rugalmasságot kell feltételezni.
És egy másik furcsaság, ezek szerint a 0 súrlódási eset és a tiszta gördülés is olyan, hoyg megmarad az energia!?
"De, a TKP-t lassítja, ezt mondja ki Newton 2."
Más megközelítésben is paradoxon. A tiszta gördülés azt jelenti, hogy az érintkezési pont pillanatnyi forgástengely, és a talajhoz való relatív sebessége nulla, ezért a súrlódási erő nem végez munkát, tehát energiamegmaradás miatt a kerék nem lassul.
Lol.
Hallod két külön szitu van:
1. Gurul a lejtőn. Ekkor lassít a súrlódás, de a forgást gyorsítja
2. Egyenes talajon gurul. Ekkor se nem lassít, se nem gyorsít semmit.
"Egyenes talajon gurul. Ekkor se nem lassít, se nem gyorsít semmit."
A lejtő most nem érdekel.
Adott fizikai modellen belül beszélgetünk. Ez nem egy nagy állítás önmagában.
Ha tisztán gördülés van, akkor hat egy vízszintes irányú súrlódási erő, tehát nem lehet hogy egyenes vonaló egyenletes mozgást végezzen a TKP ebben a modellben/közelítésben.
Ha gördülési súrlódás van, amit én is favorizálok jó modellnek, akkor ter,észetesen az lassítja a mozgást, mind a sebességet, mind a forgást szépen egyszerre.
Ha nincsen semmilyen súrlódás, csak abban az esetben lehet hogy megamarad az egyenletes mozgás, de ekkor a kerék nem tapad, hanem teljes ellenállás nélkül csúszik.
"Még egyszer kérdezem, hány éves vagy és milyen fizikai képzettséged van?"
Semmi érdemlegeset nem tudsz hozzászólni, csak ezt kérdezgetni? Láthatüd a hozzászólásaimból is szerintem, hogy valamennyire értek a fizikához. 35 éves vagyok és középiskolában haladó szintű OKTV nyertes voltam. A probléma amiről beszélek egyáltalánnem triviális, csak egyesek annak hiszik. Szerintem itt középiskolás szinten ezt úgy tárgyalják, amilyen fogalmak rendelkezésre éllnak, de a modell valójában nem jó.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!