Egy vonat két szomszédos állomás közötti távolságot 80,3 perc alatt teszi meg. Tovább lent?
Mekkora a sebessége km/h-ban mérve a nyílt pályán, ha tudjuk, hogy 15 perc alatt gyorsul fel és 10 perc alatt lassul le a nyílt pálya és az állomások között, valamint a két állomás távolsága 55,2 km?
Nekem mindenhogy 35,67 km/h jön ki de a moodle nem fogadja el, mit ronthattam el?
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Ez egyszerű középiskolai példa, ugyanis egy trapéznak a magasságát keressük, amelynek adott a területe, és a két párhuzamos oldallap hossza is.
Ugye a trapéz középvonala 67,8 perc lesz. A magasságot, vagyis a keresett sebességet pedig úgy kapod, ha ezzel elosztod a területet, azaz az 55,2km-tert. 67,8perc=1,13 óra.
55,2km/1,13 óra= 48.85 km/h.
Mi a probléma? Tényleg csak egyszerű trapézterület számítás, amit már ált. iskola 5.-6. osztályában tanultatok...
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
A trapézos geometriai megoldás jópofa és logikus, de a sebességgel kapcsolatos fizika-oktatásnál biztosan nem ezt a megoldást várják. Bár elismerem, hogy egyszerűbb, de annak , aki már átlátja a függvények és a geometria összefüggését.
Az itt várt megoldásnak illendőbb az út-idő-sebesség fogalmában gondolkodnia.
Feltételezve, hogy a gyorsulás a gyorsítás és lassítás alatt is konstans (mert középsuliban integrálós feladat ritka), a gyorsuló és a lassuló szakasz átlagsebessége is a végsebesség fele.
Ha kinevezem a keresett x-nek a pályasebességet, akkor a vonat 15 percig halad x/2 átlagsebességgel, a végén 10 percig x/2 sebességgel, közte meg X sebességgel.
s=v*t alapján, pályasebesség x, az egyenletes középső szakasz ideje 80,3 perc-10 perc - 15 perc = 55,3 perc, órában 0,922 h, első szakasz 0,25 h, utolsó meg 0,167 h, a három szakasz távolság-összege meg a megadott 55,2 km:
x/2*0,25 h + x*0,922 h + x/2*0,167 h = 55,2 km
(0,125 h + 0,922 h + 0,083 h)*x = 55,2 km
1,13 h * x = 55,2 km
x= 55,2/1,13 km/h = 48,85 km/h
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Wadmalac!
Középiskolában tanítják, hogy az sebesség-idő grafikon görbe alatti területe a megtett út. Tehát szerintem nem csak logikus így számolni, de elvárás is.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Hm, szerintem nem jellemző középsikolában fizikában, hogy egy adott fizikaterület képleteinek tanítása közben olyan megoldást válasszunk, ami ezeket nem is használja.
Ettől még, mint írtam is, a megoldás helyes, de mivel geometriai, nem pedig alapvető fizikai képleti, tanárfüggő, hogyan reagál rá.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Hát hogy mostanság mit hogyan tanítanak, már nem tudom. Amikor mi tanultunk fizikát, akkor a zöld színű szakközépiskolai összefoglaló feladatgyűjteményből tanultunk.
Na abba több feladat is volt, ahol ki is rajzolták a trapézt, és elemezni kellett a megoldást.
Sajnálom, ha ma már a fizikai képletek mögötti geometriai jelentést sem tanítják.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Anno én is abból tanultam. :)
Sajnos az a tapasztalatom, hogy a mai diákok jórészéből az egyes megoldásához már a szükséges alap geometria felfogása és ennek fizikai feladatra absztrahálásának képessége is hiányzik.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!