Miért látom úgy mintha a természettudományos alapműveltség megszűnőben lenne?
Egy reál érdeklődésű embernél is pozitív, ha az irodalom, zene, festészet stb stb területén művelt. Ami azt illeti, a természettudományok művelői gyakran azok is.
Szerintem egyenesen fontos, hogy egy természettudós ne legyen egy begyöpösödött szakbarbár, hanem ő is át tudja érezni a művészet szépségeit.
Ami a humán érdeklődésű embereket illeti, persze, jogos, hogy nem árt, ha a világ alapvető dolgaival tisztában vannak. De lehet az a gond, hogy túl mély ismereteket akarsz rajtuk számon kérni, nem?
Igen,de mintha amit reálosokon számon kérnek(azt a szintet) azt problémád lenne rajtuk. Nagyon köszönöm a válaszokat.
Konkrét példám kitaláció lesz. Ha mondjuk valaki Radnóti Miklóssal kapcsolatos apróságokat kér rajtad számon(tehát nem az egész életrajzát) viszont neked erről gőzöd sincs akkor te műveletlen vagy. De ha őket megkérdezem,hogy tudja-e mi a legnagyobb közös osztó,esetleg miből áll a szövet vagy valami hasonló,akkor hagyjad már szegényt ő humán érdeklődésű.
Ez hülyeség, mert ilyen nincs, hogy alapműveltség.
Nekem alap, hogy tudom mi a nyál emésztőenzime vagy éppen az, hogy mi az endoplazmás retikulum feladata.
Másnak meg az alap, hogy tudja mikor volt az ardenneki offenzíva vagy ki volt az első Habsburg-házi magyar uralkodó esetleg tudja ki volt Anyegin szerelme .
Szerintem nem létezik alapműveltség, hanem érdeklődés létezik, ami nem terjedhet ki mindenre. Hol húznád meg a határt az alapműveltség és a mély, részletekig menő ismeretanyag között?Az alap, hogy tudjuk a szén szilárd. Az alap, hogy tudjuk a szén fekete. Az még alap, hogy tudjuk, hogy a szén rétegrácsos? Azt még alap tudni, hogy az acetilénben a szén milyen hibridállapotú?
Részletkérdés.
Azért látod úgy mert ebbe az irányba haladunk. A tanári szakokon gyakorlatilag nem végez kémia/fizika/biológia tanár. Ráadásul általános iskolás még kevésbé. Olyan xar fizetésért heti 40-60 órákat dolgozni (mert otthon is kell készülni, stb.) nem fognak, inkább elmennek mérnöknek, vagy a tanári diplomával könyvelni, stb. Erre a kormány válasza a ttud tárgyak megszüntetése, nem a reálosok fizetésének megemelése/ösztöndíjak adása, stb. Először lecsökkentették az általános iskolákba heti 2-ről 1,5-re a kémia/fizikát, aztán a szakgimikben törölték el egy kivételével a többit, és bevezették a science-et. A következő lépésben az általános iskolákban fogják.
Be akarták vezetni korábban a kötelező ttud érettségit, de ez is elbukott. Nyilván a döntéshozók tipikusan humán "értelmiségiek". Nem véletlen.
Szerintem a helyes döntés a kötelező ttud érettségi lenne (akár 11. után), beleértve a fizika, kémia, biológia, természetföldrajz legfontosabb részeit.
Így nézne ki például: [link]
Ez kiváltható lenne egy emelt érettségivel valamelyik reál tárgyból. Fontos megjegyezni ez tényleg az "alapműveltséget" kéri számon, lényegesen egyszerűbb, mint egy közép bármelyikből!
Utolsó nagyon jól látja. Én is támogatnám.
Az is probléma, hogy az ismeretanyag, amit "alapműveltégnek" neveznek nagyon felduzzadt. Én 2015-ben végeztem. Nekem még volt heti 2 kémia, fizika, stb. 11.-ben 6 fizika. (Faktos voltam.) 8.-ban tanultam technikából frekvenciamodulációról, meg gázpalackokról, 9.-ben irodalomból a klasszicista drámáról, informatikából Access-t, 10.-ben kémiából IUPAC nevezéktant, 11.-ben biológiából fehérjeszintézist, filozófiából Platón barlanghasonlatáról, és még sorolhatnám. Pár extrémebb példával akartam szemléltetni mennyire. Nyilván azzal, hogy behoztak +2 tesit csökkenteni kellett az óraszámokat, a ttud-ból vágtak le. A diákok folyton panaszkodnak, hogy mennyire le vannak terhelve. És részben igazuk is van. Ugyanúgy 12 év van rá mint a szüleinknek, de bejött az informatika, a tánc és dráma, az etika/hittan, filozófia, és fejlődött a technika/technológia, és a ttud is. (A nagyapám amikor iskolába járt, például még fel se fedezték a DNS-t.)
És mivel, ahogy már előttem is jól leírták humán döntéshozók vannak, mindig abból nyirbálnak. Tényleg kell csökkenteni, de szerintem mindkét oldalon. A reál tárgyak legalább annyira fontosak! (Akik meg jönnek a "ezt hol fogom használni?" kérdéseikkel, azoknak javaslom a szakközepet!) 21. századi kultúra részei, nem véletlenül van az összes nemzetközi mérésen reálkompetencia-mérés is!
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!