Kezdőoldal » Tudományok » Természettudományok » Váltakozó áramú motort lehet...

Váltakozó áramú motort lehet használni generátorként is (némi alkatrész beiktatásával)?

Figyelt kérdés
2017. okt. 30. 21:11
1 2
 11/18 anonim ***** válasza:

"Egy rövidrezárt forgórészű motorból sosem lesz generátor."

Bassett és Potter 1935-ben tett közzé egy tanulmányt erről. Kondenzátor kell a kapcsokra. Tele van a net aszinkron generátoros tanulmányokkal manapság, leginkább a szélkerekek kapcsán.

2017. okt. 31. 15:05
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/18 Szirty ***** válasza:

"Egy rövidrezárt forgórészű motorból sosem lesz generátor. "


Már hogy ne lehetne Gyula?

Iparban számtalan problémát tud okozni a rövidre zárt forgórészű aszinkron motorok generátor üzeme!

2017. okt. 31. 20:29
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/18 anonim ***** válasza:
Én úgy tudtam, hogy a generátorüzem a csúszógyűrűs motorok jellemzője, nem a kalickásoké. A kalickás azért nagyon speciális estben tud csak generátorba átmenni, mert a forgórész remanens mágnesességének legalább 40%-nak kell lennie. A kondenzátoros megoldással már jó eséllyel működik a dolog, volt is egy ilyen EVIG benzinmotoros generátorom. Amikor beindítottam, a legritkább esetben kezdett el egyből termelni, volt egy külön nyomógomb amivel fel kellett még gerjeszteni. De a kérdezőt félrevezethettem mert sokféle váltakozó feszültséggel működő motor van, ami tud generátorként is működni, de szinte 100% hogy egy kalickásba fog belebotlani, amivel pont nem fog egyszerűen boldogulni.
2017. okt. 31. 21:51
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/18 Szirty ***** válasza:

"A kalickás azért nagyon speciális estben tud csak generátorba átmenni"


Nem. A legközönségesebb esetben is képes erre.

A motor be van kapcsolva, forog, majd lassítani kezdjük. Ha a tengelyen ekkor negatív forgató nyomaték ébred (a lendület hajtja vagy egy süllyedő tömeg) azonnal generátor lesz.

Mint írtam, ez sok problémát tud okozni pl. frekvenciaváltós hajtásoknál.

2017. nov. 1. 11:27
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/18 anonim ***** válasza:
Igen, így simán át tud menni, mert a motor üzemben volt, ezért a forgórész mágnesessége megmarad, csak a szlip megy el negatívba, és máris kész a generátor. Csak ehhez előtte motorként kell üzemelnie, és üzem közben kell neki negatív nyomatékot adni. A dolgon még biztos tovább ront ha fázisjavító kondik vannak rákötve. A frekiváltóban is vannak kondik, bár abban nem vagyok teljesen biztos hogy rádolgoznának a tekercsekre. Én még mindig amondó vagyok ha csak simán a tengelyénél megpörget egy ilyen motort, álló helyzetből, akkor nagyon kicsi eséllyel lesz belőle generátor. A negatív nyomaték az meglesz, de mi gerjeszti fel a forgórészt?
2017. nov. 1. 12:33
Hasznos számodra ez a válasz?
 16/18 Szirty ***** válasza:

"Csak ehhez előtte motorként kell üzemelnie"


A dolognak vannak feltételei. Mindezt azért írtam, mert az hogy soha nem lesz generátor nem igaz.


"A frekiváltóban is vannak kondik, bár abban nem vagyok teljesen biztos hogy rádolgoznának a tekercsekre"


Nem dolgoznak rá. A frekvenciaváltóban lévő puffer kondenzátorokat a hálózati egyenirányító tölti. A pufferek kapcsai a belső DC körre kapcsolódnak (DC bus).

Ez a DC kör táplálja a motortekercseket gerjesztő IGBT hidat.

A motor vezérelt lassításakor, amikor a motor generátor üzembe kerül, az IGBT-ken keresztül a motor által termelt energia a DC körre jut és emeli a pufferek feszültségét az egekbe.

Valahol 800V DC fesz fölött a frekvenciaváltó "elengedi" a motort és hibajelzéssel leáll (DC link overvoltage).


Ezt a DC körre kapcsolódó másik félvezetővel szokták megelőzni, ami fékező ellenállással elmelegíti a motor által termelt energiát.


"Én még mindig amondó vagyok ha csak simán a tengelyénél megpörget egy ilyen motort, álló helyzetből, akkor nagyon kicsi eséllyel lesz belőle generátor"


Korábbi válaszban volt említve hogy vannak "maszek" generátorok aszinkron motorral. Egy DC "löket" pl. beindítja a termelést.

Tény hogy aszinkron motort nehéz generátor üzemben kézben tartani (könnyen elszáll a fesz az egekbe).

De azért nem teljesen lehetetlen. Nem ideális a feladatra. Ám ez a legelterjedtebb (legolcsóbb) motortípus.

2017. nov. 1. 13:25
Hasznos számodra ez a válasz?
 17/18 A kérdező kommentje:
Na, az utóbbi hozzászólásokhoz hozzá sem tudok szagolni :)
2017. nov. 1. 18:38
 18/18 Wadmalac ***** válasza:

Nem akarok hülyeséget mondani, de tudtommal a SON kerékpár agydinamók (valójában generátorok) nem permanens mágnesesek, hanem gerjesztett forgórészesek, alapvetően ezek megfelelnek a rövidre zárt kalickás AC aszinkron-motornak, értelemszerűen itt generátorként. Ezeknek kikapcsolt módban (a külső - belső tekercsek is rövidre zárva) nincs olyan mértékű visszafogása, mint pl. a Shimano, permanens mágneses agydinamóinak (generátorainak).

Ezek "megfutás" ellen szabályzottak.

2017. nov. 2. 13:08
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!