Váltakozó áramú motort lehet használni generátorként is (némi alkatrész beiktatásával)?
"Egy rövidrezárt forgórészű motorból sosem lesz generátor."
Bassett és Potter 1935-ben tett közzé egy tanulmányt erről. Kondenzátor kell a kapcsokra. Tele van a net aszinkron generátoros tanulmányokkal manapság, leginkább a szélkerekek kapcsán.
"Egy rövidrezárt forgórészű motorból sosem lesz generátor. "
Már hogy ne lehetne Gyula?
Iparban számtalan problémát tud okozni a rövidre zárt forgórészű aszinkron motorok generátor üzeme!
"A kalickás azért nagyon speciális estben tud csak generátorba átmenni"
Nem. A legközönségesebb esetben is képes erre.
A motor be van kapcsolva, forog, majd lassítani kezdjük. Ha a tengelyen ekkor negatív forgató nyomaték ébred (a lendület hajtja vagy egy süllyedő tömeg) azonnal generátor lesz.
Mint írtam, ez sok problémát tud okozni pl. frekvenciaváltós hajtásoknál.
"Csak ehhez előtte motorként kell üzemelnie"
A dolognak vannak feltételei. Mindezt azért írtam, mert az hogy soha nem lesz generátor nem igaz.
"A frekiváltóban is vannak kondik, bár abban nem vagyok teljesen biztos hogy rádolgoznának a tekercsekre"
Nem dolgoznak rá. A frekvenciaváltóban lévő puffer kondenzátorokat a hálózati egyenirányító tölti. A pufferek kapcsai a belső DC körre kapcsolódnak (DC bus).
Ez a DC kör táplálja a motortekercseket gerjesztő IGBT hidat.
A motor vezérelt lassításakor, amikor a motor generátor üzembe kerül, az IGBT-ken keresztül a motor által termelt energia a DC körre jut és emeli a pufferek feszültségét az egekbe.
Valahol 800V DC fesz fölött a frekvenciaváltó "elengedi" a motort és hibajelzéssel leáll (DC link overvoltage).
Ezt a DC körre kapcsolódó másik félvezetővel szokták megelőzni, ami fékező ellenállással elmelegíti a motor által termelt energiát.
"Én még mindig amondó vagyok ha csak simán a tengelyénél megpörget egy ilyen motort, álló helyzetből, akkor nagyon kicsi eséllyel lesz belőle generátor"
Korábbi válaszban volt említve hogy vannak "maszek" generátorok aszinkron motorral. Egy DC "löket" pl. beindítja a termelést.
Tény hogy aszinkron motort nehéz generátor üzemben kézben tartani (könnyen elszáll a fesz az egekbe).
De azért nem teljesen lehetetlen. Nem ideális a feladatra. Ám ez a legelterjedtebb (legolcsóbb) motortípus.
Nem akarok hülyeséget mondani, de tudtommal a SON kerékpár agydinamók (valójában generátorok) nem permanens mágnesesek, hanem gerjesztett forgórészesek, alapvetően ezek megfelelnek a rövidre zárt kalickás AC aszinkron-motornak, értelemszerűen itt generátorként. Ezeknek kikapcsolt módban (a külső - belső tekercsek is rövidre zárva) nincs olyan mértékű visszafogása, mint pl. a Shimano, permanens mágneses agydinamóinak (generátorainak).
Ezek "megfutás" ellen szabályzottak.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!