Ha egy dolog látszólag lefelé esik, akkor az valójában a Föld, a Hold és miden más által közösen meggörbítgetett téren csúszik lefelé?
"Annyit tudok, hogy egyenletesen gyorsulni ugyanolyan, mint gravitációs térben lenni. "
Képzeljük el a következő gondolati kísérletet.
Egy liftben vagyunk, ahol már semilyen erő nem hat. Ezt a liftet egy láthatatlan állandó F erővel elkezdi húzni. A liftben ekkor a benne levő személy érzi, hogy F erő nyomja a lift falához. Ha ez az F erő megegyezik a földi mg - vel, akkor aki a liftben tartózkodik, nem tudja eldönteni, hogy egyenletesen gyorsuló liftben van, vagy pedig a Földön nyugszik.
A tehetetlenségi erőkről:
1. Fonálra kötött golyót forgatunk, akkor érezzük, hogy a golyó körpályán tartásához (a fonál közvetítésével) erőt kell kifejteni. Ez az erő a CENTRIPETÁLIS erő.
2. De érzékelhetjük azt az erőt is amelyet (szintén a fonal közvetítésével) a test a tehetetlenségénél fogva a kezünkre kifejt. Ha a fonalat elengedjük, vagy elszakad, megszűnik a golyót a körpályára kényszerítő centripetális erő és a test tehetetlenségéből származó centripetális ellenerő és a golyó érintölegesen elrepül.
3. A kanyarba haladó vonatra pl a centripetális erőt a sín ellenállása biztosítja, ugyanakkor a vonat tehetetlenségénél fogva ellenerőt fejt ki a sínre. A példákból látható, hogy a centripetális erő az, amely a testet körpályára kényszeríti, a centripetális ellenerőt pedig a test fejti ki a kényszerre.
4. A műszaki életben a centripetális erő ellenerejét centrifugális erőnek (röpítőerő) nevezik. De fizikai szempontból nézve ez mást jelent:
5. Hirtelen fordulóban az utas nekinyomódik a jármű oldalának.
A.) magyarázat: (kívülről nézve)
Kivülálló szemlélő (nyugvó rendszerből) megállapítja, hogy a jármű és benne az utas körpályán mozog. Mivel az utas tehetetlenségénél fogva egyenes vonalban folytatná a mozgását, nekiütközik a jármű falának. Vagyis a jármű oldala nyomja a kanyarban az utast, és ezzel kényszeríti körpályára (centripetális erő); az utas viszont tehetetlenségénél fogva ellenállást gyakorol a jármű oldalára (centripetális ellenerő.)
B.) magyarázat: (belűlről nézve)
Járműben ülő utas (a járművel összekötött, vele együtt forgó rendszerben) viszonylagos nyugalom van. Érzi, hogy erő nyomja a kocsi oldalához, ez a centrifugális erő. Illetve az oldalfal ellenállást fejt ki.Ez a centrifugális ellenerő. Newton törvénye szerint azonban a járműhöz kapcsolt forgó rendszerben nyugalomban maradt, tehát feltételezi, hogy rá a két erő egyenlő nagyságú, de ellentétes értelmű.
@15:43
Amit beidéztél nekem is elég zavaros, nem értem mit akart vele a válaszoló. Ami következtetést levontál belőle, szerintem teljes baromság.
15:47
De kívülről és belülről nézve miért más az az erő, ami a buszban lévő emberre hat?
17.10
Az erő nem más. Csak a szemlélet más.
Nem mindegy, hogy egy mozgást milyen koordinátarendszerhez viszonyítunk. Pl. Ha körpályán mozgó testet a vele együttmozgó koordinátarendszerből vizsgáljuk, akkor a test és a megfigyelő egymáshoz képest nyugalomban van, tehát a test nyugalomban van a koordinátarendszerhez képest is.
Ki tudjuk mérni azt az erőt, ami a testre hat.
De mivel nyugalomban van, ezért feltételezünk egy erőt, ami a mért erővel egyenlő nagyságú és ellentétes értelmű - -csak így lehet nyugalomban a test.
Tehát csak feltételezzük hogy van, mert a számítások is így végezhetőek el.
Ebből következik az általad is említett tény, hogy ez csak fiktív erő.
Szóval ebben az esetben fel kell tételezni a centrifugális erő hatását ahhoz, hogy meg tudjuk magyarázni, hogy miért marad a körpályán haladó test a vele együtt haladó rendszerhez képest nyugalmi helyzetben.
És ez a centrifugális erő fiktív erő.
Eddig helyes, ugye?
És a centripetális erő is ilyen fiktív erő?
"A gyorsuló vagy forgómozgást végző vonatkoztatási rendszert nem tekintjük inerciarendszernek."
Az a körpályán lévő testtel együtt mozgó rendszer, amelyről beszéltél, nem inerciarendszer?
A centripetális erő valódi erő.
Magyarázat: Nyugvó rendszerből görbevonalú mozgás leírható a segítségével. Pl körmozgás.
A centrifugális erő fiktív, képzelt, valóságban nem létező erő.
A centrifugális és centripetális erővel kapcsolatban igen sok félreértés él a köztudatban.
A két erőt gyakran összetévesztik, mert nagyságuk azonos.
Nagyon fontos megállapítás:
a centrifugális erő fiktív erő és csak forgó koordináta-rendszerben beszélhetünk róla.
Az egyik leggyakoribb tévedés, hogy a centrifugális és a centripetális erőt erő-ellenerő párnak tekintik.
Ez durva hiba, hiszen a centrifugális erőnek nem létezik ellenereje.
Pusztán a centrifugális erő bevezetésével csak a forgó rendszerhez képest nyugalomban levő, ill. éppen induló testekre vonatkozó taoasztalatok értelmezhetők.
A forgó rendszerbeli mozgások teljes leírása csak további tehetetlenségi erők bevezetésével tehető meg.
Ilyen erő például a Coriolis - erő.
"A gyorsuló vagy forgómozgást végző vonatkoztatási rendszert nem tekintjük inerciarendszernek."
Mindenki azt tekint inerciarendszernek, amit akar. A könyvek, internet írnak ezt - azt, vagy egyet értünk vele vagy nem.
Az az igazság, hogy a jelenségek leírhatóak mindkét koordinátarendszerben.
Sok esetben a rendszert kívülről nézve, azaz nyugvó rendszerből, könnyebb leírni, mint mondjuk egy gyorsuló forgó rendszerből a jelenségeket.
Ezért aztán azt mondjuk, hogy a nyugalmi rendszer legyen a vonatkoztatási rendszer.
De felmerül a kérdés, hogy mihez képest van nyugalom.
Egy autó mozgása könnyen leírható a Földhöz képest.
De pl. a Plútó mozgása a Földhöz képest már nehezebb...
Ezért azt már a Naphoz képest viszonyítjuk. stb.
1
"a centrifugális erőnek nem létezik ellenereje."
"Érzi, hogy erő nyomja a kocsi oldalához, ez a centrifugális erő. Illetve az oldalfal ellenállást fejt ki.Ez a centrifugális ellenerő."
Akkor ez most hogy?
2
"Pusztán a centrifugális erő bevezetésével csak a forgó rendszerhez képest nyugalomban levő, ill. éppen induló testekre vonatkozó taoasztalatok értelmezhetők."
Akkor most nem akkor használjuk, amikor a körpályán lévő test mozgását a vele együtt haladó rendszerből nézzük?
3
"A gyorsuló vagy forgómozgást végző vonatkoztatási rendszert nem tekintjük inerciarendszernek."
Az a körpályán lévő testtel együtt mozgó rendszer, amelyről beszéltél, nem inerciarendszer?
Bocsi a sok kérdésért.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!