Kezdőoldal » Tudományok » Természettudományok » Milyen ma természettudományos...

Milyen ma természettudományos tanárnak lenni?

Figyelt kérdés

Gondolok itt leginkább: biológia, kémia, fizika tanárra


Egyre kevesebb van belőlük, így gondolom a megbecsülésük is nő, nem?



2013. dec. 21. 10:11
1 2 3
 11/22 A kérdező kommentje:

" Kíváncsiságból kiszámoltam, hogy a mostani kb. 25-40 év közötti korosztály, akik a az 1978-as tanterv szerint tanultak a matematika kivételével felső tagozaton 906 óra természettudományos órán vettek részt. (környezetismeret, biológia, kémia, földrajz, fizika)

Ezzel szemben azoknak, akik már az 1995-ös NAT szerint tanultak, ez a szám lecsökkent 644-re.

Ez 29 %-os csökkenést jelent. Gratulálunk a bölcs döntéshozóknak!

A társadalomtudományok óraszáma érdemben nem csökkent."


Igen, én is valami hasonlóra számítottam.

Mit gondolsz ennek mi a célja? Mi értelme van?

2013. dec. 23. 14:41
 12/22 anonim ***** válasza:
69%
Az egész visszavezethető szerintem a következőkre. A 70'-es, 80'-as években a magyar természettudományos oktatás virágzott. Nagyszerű versenyeredmények, nagyszerű pedagógusok, kiválóan felszerelt szertárak és eszközök. Eközben az társadalomtudományok (magyar, történelem, filozófia stb.) különösebben nem hoztak ilyesfajta eredményeket. Ekkor valakinek az okos fejéből kipattant, hogy magyarok vagyunk és nem érünk el jó eredményeket töriből, irodalomból, nyelvtanból. Uccu neki, növeljük az óraszámot! Így szépen lassan lecsökkentek a tt-k óraszámai. Annak idején 6.-tól volt fizika, most csak 7.-től. Az, hogy ez így maradhatott, közrejátszott az is, hogy nyilván azok szerepeltek fizika-kémia-biológia versenyeken, akik szerették és értették(!) a tárgyakat, DE a humánt mindenki be bírja seggelni, így a nem olyan jó képességű gyerekek is érhettek el eredményeket, és a nyilván a szülők támogatták azt, hogy továbbra is sok humán óra legyen. De ez az egész a hozzá nem értést és a butaságot tükrözi a döntéshozók részéről, és kissé a szülők részéről is. Attól, hogy lesz 2 irodalom óra helyett 4-5(!), nem történik semmi. Az irodalomban seggelni kell és olvasni, attól, hogy 5 órája lesz a gyereknek, nem fogja kiolvasni a kötelezőt vagy megtanulni a verset, ezt 2 órában is ki lehet vitelezni. Le kell ülni otthon és ott. Míg a fizika-kémia-biológia-földrajz olyan tárgy, amit ismételni, többször átbeszélni kell, gyakorolni, mert lehet, hogy elsőre nem értik a gyerekek. Plusz meg tudjuk érteni a minket körül vevő világot, igazából, logikusan. Az irodalom álomvilágba, illúziókba ránt minket, de ez nem visz sehova, ez félrevezetés, attól, hogy tudom miről szólnak a homéroszi eposzok, semmire nem megyek. Tudom miről szólt egy mese. Ennyi. Az életembe nem bírom visszaforgatni, ezt az információt. De sajnos még mindig a humán tantárgyak állnak nyerésre. Ja, és a nyelvtanról, mint tantárgyról és a történelmi és irodalmi tippelgetésről nem is ejtettem szót...
2013. dec. 23. 16:22
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/22 anonim ***** válasza:
87%

"Attól, hogy lesz 2 irodalom óra helyett 4-5(!), nem történik semmi. Az irodalomban seggelni kell és olvasni, attól, hogy 5 órája lesz a gyereknek, nem fogja kiolvasni a kötelezőt vagy megtanulni a verset, ezt 2 órában is ki lehet vitelezni. Le kell ülni otthon és ott. "


Mint kémia-biológia kedvelő és gyógyszerészkarra járó személy mondom, hogy szerintem ez hülyeség. Az irodalomnak nem az a lényege, hogy megtanulj 5 verset, amire az életben sincs szükséged és megtanuld melyik vers milyen strófában íródott. Ez egy beszűkült látásmód szerintem nagyon. Az irodalom gondolkodásra nevel, szemléletet ad és az önálló véleményalkotást és probléma megoldást próbálja meg kialakítani. S ahhoz, hogy valaki boldoguljon az életben, az előbb említettek a legfontosabbak. S mint meg is tapasztaltam, azok az emberek, akik nem olvastak semmi verset a középiskolai évek alatt, egy költő életét nem memorizálták, azoknak bizony nagyon nagy hiányosságai vannak az önkifejezésben.

Nem mondon, hogy jó a jelenlegi rendszert, de meg kell találni az egyensúlyt ebben is, mint mindenben.

2013. dec. 23. 16:30
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/22 anonim ***** válasza:
100%
Nagyon jó gondolataid vannak. Azért írtam azokat, amit, mert tapasztalatból tudom, hogy az irodalom szerepe tényleg az, amit te írtál, csakhogy az iskolában nem ez folyik. Nem kell ilyen feladatokat végezni, pedig valóban kellene. Vagy ha igen, akkor elképesztően bugyuta kérdésekről véleményt mondani. A tanár bejön, beszél 45 percig, aztán kimegy. Az új kerettanterv borzasztóan beszabályozott mindent. Ráadásul 30-35 gyereket ilyen fontos dolgokra tanítani, mint az önkifejezés, egyszerre, lehetetlen, mert a 3/4-e sz*rik rá, vagy még 15-16 évesen nem nőtt be a feje lágyan, vagy szimplán gyárilag hülye, és az is lesz mindig. Nekem nem az irodalommal, mint olyannal van bajom, hanem a tálalásával. Fontos emberi értékekre nem lehet 45 perc alatt megtanítani különböző és különböző érdeklődési körű embereket, a fent említett tényezők miatt.
2013. dec. 23. 16:40
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/22 anonim ***** válasza:
100%

Nem teljesen világos a kommentjeidből, hogy most is tanítasz már, csak szakot váltanál, vagy teljesen új terület neked az oktatás. Utóbbi esetben szerintem vedd figyelembe azt is, hogy a kezdő fizetésed a béka hátsója alatt lesz, megnézheted az új bértáblát... A pedagógus életpályamodell működése pedig igencsak visszásnak tűnik sokak szerint.


Amennyi rálátásom van a helyzetre, az alapján nem túl fényes a jelen a felszereltséget illetően. Az általam ismert iskolákban jóformán semmire nincs pénz, nemhogy laborra, szertárra. Van, ahol még a fénymásolópapírt is a pedagógusok viszik be, és még csak egy működőképes mérleg sincs.

Viszont a reálszakosok elhelyezkedési lehetőségei jobbak, így nagyobb esélyed lenne normális, jól felszerelt iskolában dolgozni.


És még egy szempont: említetted a gyerekeket; nekik vannak ám szüleik is, akik ugyanúgy problémásak lehetnek... Szintén helyfüggő, de a kisebb, vidéki iskolák esetében, akik a túlélésért küzdenek, szinte mindig a szülőnek (és a gyereknek) van igaza; viszont lehetetlen mindenkinek megfelelni, tehát a konfliktusok borítékolhatók.


Még egy megjegyzés, mert említette valaki, hogy a '80-as években milyen "jó" volt: szerintem a két kezemen meg tudnám számolni, hány kísérletet mutattak be a tanárok fizika és kémiaórákon, pedig nem falusi iskolákba jártam... Felolvastatták a könyvből, aztán a fantáziánkra volt bízva, hogy elképzeljük. :(((

Pedig szerintem ez lenne a legérdekesebb része az egésznek, és mindenki nagyobb kedvvel tanulná, ha nem csak a száraz elméletet kellene bemagolni.

2013. dec. 23. 17:58
Hasznos számodra ez a válasz?
 16/22 anonim ***** válasza:
100%

Itt a válasz:


[link]

"Tanulmányait az ELTE magyar-történelem szakán fejezte be 1987-ben."


[link]

"1977-ben szerzett tanár- és szociológus diplomát történelem és szociológia szakon az ELTE Bölcsészettudományi Karán, mellyel párhuzamosan két félévet a Közgazdasági Egyetemen is tanult."


És mint tudjuk, minden szentnek maga felé hajlik a keze.

Annak idején ezzel a véleményemmel nem voltam egyedül, sokan gondoltuk, hogy Pokorni és Magyar így akar kedvezni egykori kollégáinak.

2013. dec. 24. 11:54
Hasznos számodra ez a válasz?
 17/22 A kérdező kommentje:

Berta Wooster nevű felhasználó válasza:

"Nem teljesen világos a kommentjeidből, hogy most is tanítasz már, csak szakot váltanál, vagy teljesen új terület neked az oktatás."


Biológusként végeztem, majd ezután civilszervezeteknél dolgoztam 2 évet. Ekkor az alacsony fizetés + a beszűkült pályázati keretek+ kormányzati kiszolgáltatottság miatt eljöttem- elküldtek (közös megegyezés), és azóta 26 évesen munkanélküli vagyok.


Bármit kezdek el azt már nekem kell részben fizetnem (5 félévem van még állami). Anyagi megfontolásból (bejárós leszek, azaz ingázok nap mint nap) csak a DE lehet, vagy még a Nyf. A Nyf-án csak általános iskolai tanárokat képeznek ki, de a DE-en van középiskolai tanár is. Én a középiskolait érzem közelebb magamhoz.


Amikor végeztem a biológus szakot, akkor vettem fel pedagógiai tárgyakat, és voltam próba tanításon is (nem volt túl rózsás a helyzet). Ellenben az új törvénykezés alapján kötelezően meg kell lennie a 10 kreditnek ha mondjuk tanári msc-t szeretnék csinálni. Nekem viszont ez nincs meg, hanem a régi kompetencia fejlesztésen alapulóakat(személyiségfejlesztés, életvitel, próbatanítás stb stb) vettem fel, akkor ennyivel megengedték a tanár képzésen való részvételt, ezt viszont már nem fogadják el.

Ha pedig valami miatt össze is jönne az msc, akkor is 1 szakos lennék, azaz biológia szakos, amivel biztos, hogy nem foglalkoztatnának, mert nem lenne meg a limitem, így vagy részidős lennék, vagy fel se vennének.

Ebből kifolyólag marad az osztatlan képzés, ami ugye 12 félév, ebből állami 5 félév, a maradékot én fizetem, azaz 7x300.000 HUF=2.100.000 huf, ezzel kezdeném az újdonsült életemet. 2 évig kötelező pályakezdő leszek, azaz

[link]

ennyi lesz a fizetésem.

Most jöjjön az életkorom:

26 vagyok, ehhez jön a +6 év képzés +2 év pályakezdés, azaz 34 éves koromban lennék pedagógus 1-ben, persze csak ha felvesznek egyből, és nem változtatják meg a fizetéseket.


Más alternatíva talán még a biomérnök képzés lenne, de az sem rózsás, és az elhelyezkedése ugyancsak kétséges, pénzben nagyjából ez is 2 millió körül mozogna.


Természetesen az összeg nagy részét diákhitelből fedezem, dolgozok majd, de ha nem jönne össze, akkor hitel...

2013. dec. 24. 13:08
 18/22 anonim válasza:
100%
Tisztellek, hogy ennyire tudsz küzdeni! Rólad el tudom képzelni, hogy jó tanár legyél, ha egyszer az leszel!
2014. jan. 4. 18:52
Hasznos számodra ez a válasz?
 19/22 anonim ***** válasza:
100%

Nem tudom, mi gimiben a jó tanáraikért rajongtunk. Mondjuk szerencsénk volt, talán ha 1 volt aki nem volt jó.

Jó alatt itt azt értem, hogy tudja a szakmát, és tudja kezelni a tanulókat is.

Szóval szerintem van még olyan, hogy megbecsülik a tanárokat. Mondjuk már 6 éve érettségizem...

2014. jan. 22. 04:30
Hasznos számodra ez a válasz?
 20/22 anonim ***** válasza:
100%
Még pár adalék: a fizika szakra bekerülők (akár ELTE-n akár máshol) legalább 1/3-a elbukja az első alapozó fizika gyakorlatot mindenféle pótlással együtt. A matek még nem áll ennyire rosszul, de ott is gáz van. Szerintem az emelt szintű fizika érettségi el van rontva szemléletében, mert túl elméleti, nem tanulnak meg számolni, még fakton sem az megy mindenhol. Páran úgy akarnának fizikusok vagy fizikatanárok lenni, hogy megrekedtek kb. 8-9-edikes szinten, mégis bejutottak. A 4-5 óra magyar és nyelvtan eredményét sem látni, mert sokan olyanokat tudnak leírni jegyzőkönyvben, hogy ajjaj.
2014. febr. 1. 01:18
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!