Milyen ma természettudományos tanárnak lenni?
Gondolok itt leginkább: biológia, kémia, fizika tanárra
Egyre kevesebb van belőlük, így gondolom a megbecsülésük is nő, nem?
előző: :))
Amúgy mitől lenne nagyobb megbecsülés?
A pénz ugyanaz. Pedig pl. Angliában a matek szakosok több pénzt kapnak, ugyanis rájöttek, hogy aki matekból jó, az nem tanárnak megy, hanem közg., banki, mérnöki informatikai pályára, ezért darabra nem volt elég matektanár.
Én úgy látom, idehaza valójában senkinek nincs szüksége a tanárokra, pláne a term-tud szakosokra, nem kell a tudás, a szakképzettség. Sem az átlagemberek, sem a vezetők szintjén nincs ilyen irányú igény. Szép lassan el fog halni ez is, ha így kell lennie, akkor legyen így.
A szokásos szempontokon (fizetés, megbecsülés, körülmények...) túl van egy olyan, ami ritkán kerül szóba, viszont nagy lényeges:
Olyannyira lecsökkent az ilyen tárgyak óraszáma, hogy gyakorlatilag értelmetlenné vált pl. a fizika oktatás.
Heti 2 óra arra elég, hogy egyfajta felületes közlés történjen, innen-onnan csipegetve némi jelenséget, a tananyag nem tud organikus tudássá érni. Ha nekem is ennyi órám lett volna diákként, tán én sem szerettem volna meg a fizikát.
ez igaz, hogy köpködik a tanárokat, viszont az is igaz, hogy van aki megérdemli. A Miskolci Egyetemen tanulok és volt olyan tárgyam amiből karót, vagy kettest kaphattál, nem lehetett jobb!!! A tanár úgy gondolta, hogy a tudásunk úgyse lenne még hármas szintű sem, így vagy megbuksz, vagy kapsz egy kettest. Aztán ilyen bölcsész meg jogász hallgatók verték magukat, hogy megint 4es feletti az átlaguk... :D
Természetesen találkoztam olyan tanárral is, akinek a tenyeréből ettünk és korrekten osztályzott (1től 5ig).
>Milyen ma természettudományos tanárnak lenni?
-A válasz kétfelé bontható. Egyrészt hogy milyen ma tanárnak lenni, másrészt hogy ezen belül milyen természettudományos tanárnak.
-A tanárságra ma a bizonytalan jövő jellemző minden szempontból.
-Természettudományos tanárnak meg attól függ. Pokorni 2/3-ra vágta vissza az óraszámokat, eleinte nem volt normális tankönyv az új óraszámokra. Most már mindenki megtalálta a sajátját, de kérdés, hogy szeptembertől, mikor csak kettő maradhat, melyik lesz az...
Szakmunkásképzőben tanítani most nagy szívás, mert a természetismeret tárgy keretében valószínű olyan tárgyat is tanítanod kell, mi nem szakod. Másrészt az aktuális tankönyv nem tartalmazza a tananyagot (mert 3 évesre tervezték a tárgyat, de 9.-ben lemegy). Harmadrészt igen vicces óraszámok vannak, például az elektromágneses jelenségek, amit én annak idején (a Kádár-rendszerben) gimiben egy évig heti 3 órában tanultam (= 108 óra) öt órában kell megtanítani és számonkérni.
>Egyre kevesebb van belőlük, így gondolom a megbecsülésük is nő, nem?
-A megbecsülésük nem nő, mert bértábla-rendszer van. Ugyanúgy heti 26 órád van, mint egy tesitanának, aki csak óra elején begurítja a labdát, te meg írd meg a nem létező tankönyvet, készítsd elő a kísérleteket (ja, laboránst sem engedélyeztek felvenni, hiába van benne a finanszírozott létszámban), készítsd el a prezentációidat, javítsd a dolgozatokat.
Milyen? A diákok igények nélkül, alaptudás nélkül érkeznek, meggyőződésük, hogy az egész fölösleges és megtanulhatatlan, a szülők szerint teljesen fölösleges tanulni. A kollégák is egyre furábbak, mind órai viselkedés, mind szellemi formában terjed a valláskárosultság és az ezofasság itt is. A szertár szétszórt, hiányos és használhatatlan, pótolni nem lehet, mert a fenntartó, a magasságos KIK/KLIK (mert ők sem tudják, mi a nevük) szerint ilyenre nincs pénz. Saját zsebből meg nagyrészt esélytelen finanszírozni.
Az adminsztrációs terhek erősen megnőttek, az óraszám lófax, az anyag inkoherens a kerettantervben, a köny idétlen. Az óraszámok majdnem egyformán nőttek a fizetéssel (nesze neked béremelés), az életpályamodell csak a tanárok gyilkolására és a kollektíva megosztására alkalmas.
Élvezek tanítani.
Sajnos újra pályaválasztás előtt állok, és ezért kérdezem.
Érzem magamban az elhivatottságot, viszont félek a pofátlan, és jövőtlen diákoktól. Mivel én is azt tapasztalom, hogy nem érdekli őket semmi, az aktuális kormányzatok csökkentik az óraszámokat (butítják a tanterveket), ellenben egyre kevesebb a jó tanár, így érzem, hogy ez fordulhat(na).
Látom a sok ezomókus, gyógyszeriparos, vitamin pirulás áltudományos, és vallásos térhódításokat, érzékelem a bölcsészet, és természettudomány közötti harcot (amiben vesztésre állnak a tt-sek), de ez mind oda vezet, hogy egy fordulat lesz, és úgy gondolom, hogy a tt javára, amiben én, mint jó tanár részt vehetnék.
Más alternatíváim csak is a magánszektorban lenne, lévén, hogy megéltem a civil szektor kiszolgáltatottságát, de ugye a magánszektor is ki van szolgáltatva.... szóval nehéz választani, hiszen semmi sem tökéletes megoldás, és pláne nem jelent biztonságot.
Kíváncsiságból kiszámoltam, hogy a mostani kb. 25-40 év közötti korosztály, akik a az 1978-as tanterv szerint tanultak a matematika kivételével felső tagozaton 906 óra természettudományos órán vettek részt. (környezetismeret, biológia, kémia, földrajz, fizika)
Ezzel szemben azoknak, akik már az 1995-ös NAT szerint tanultak, ez a szám lecsökkent 644-re.
Ez 29 %-os csökkenést jelent. Gratulálunk a bölcs döntéshozóknak!
A társadalomtudományok óraszáma érdemben nem csökkent.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!