Kezdőoldal » Tudományok » Természettudományok » Két centripetális feladat?

Két centripetális feladat?

Figyelt kérdés

Sziasztok! Segítséget szeretnék kérni,ebben a két feladatban.


1.) Mekkora centripetális erő lép fel,ha 27 t tömegű és percenként 3000 fordulatszámú lendítőkerék súlypontja a középpontól 0,1 mm-re eltolódik.


Itt igazából az nem világos,hogy milyen r-rel számoljak,ha a súlypont eltolodik.


2.) 56 t mozdony egy 200 sugarú kanyarban 14 m/s sebességel halad. a.) Mennyivel kellett megemleni a külső sínt,hogy az 1,435 m-es normál nyomtáv esetén a megengedett sebesség mellett az erők eredője merőleges legyen? b.) Mekkora erő hat egy-egy sínre? (Gondolom itt az eredőt elosztom 2-vel)


Köszönöm a segítséget!



2013. aug. 23. 15:32
 1/10 anonim ***** válasza:

1. Ha nem tudod, milyen r-el számolj, akkor nem érted a centripetális erő mibenlétét.

Tehát javaslom ezen témakör alapos átismétlését.


Egyébként: Centripetális erő most az excentricitás miatt fog föllépni, azaz ütni fog a lendkerék.


A sugár tehát r=0,1mm.


Ebből: Fcp=M*r*omega^2, ahol omega=2pi*n, ezzel kész a feladat.


2. Készíts ábrát. Rajzold fel az erőket.

Ábrával remélem már világos.

2013. aug. 23. 21:38
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/10 anonim ***** válasza:

Az előzőhöz:

Szerintem nem lehet tömegponttal helyettesíteni!

A tömegpontba "zsugorítás" akkor működik, ha a képletben a távolság első hatványon szerepel. Itt ugye második hatványon, ezért bonyolultabb a helyzet.

A kiterjedt test esetén a tehetetlenségi nyomaték másképp változik, Steiner-tétel asszem.

2013. aug. 24. 10:26
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/10 anonim ***** válasza:

Kedves Parafagólem,


"A tömegpontba "zsugorítás" akkor működik, ha a képletben a távolság első hatványon szerepel. "


Ezt nem tudom, honnan vetted.


Tény, hogy a tehetetlenségi nyomaték nem 0,5m*R^2 lesz, hanem 0,5m*R^2+m*0,0001^2 [kgm^2] mivel a geometriai és a valódi forgástengely között eltolódás van.


Azonban vegyük számba, hogy a lendkerék már állandó fordulatszámon forog, innentől kezdve ez statika.

A tehetetlenségi nyomatékokkal akkor kéne számolni, ha a felgyorsulás/lelassulás nyomatékszükségletére lennénk kíváncsiak.


Mellesleg ha már itt tartunk, akkor az sem mindegy, hogy a tengely függőleges, vízszintes, esetleg szöget zár be, mert a gravitációnak is elég durva hatásai vannak...

De ebbe már bele se megyek, mert olyan fogalmakat kéne bevezetni, mint pl. egyenlőtlenségi fok, stb.


A kérdezőnek bőven elég az, ha a 0,1 mm-rel kiszámítja, közép fizika érettségin úgysem lesz ilyen, csapágyat/tengelyt meg nem hiszem hogy mostanába kell méreteznie.

2013. aug. 24. 19:42
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/10 A kérdező kommentje:

Köszönöm a válaszokat! Az első feladatban igazából,azt nem tudtam elképzelni,hogy a súlypont eltolódik és akkor most mivel számoljak.


2. Feladathoz

Most felírom a 2 sinre a tartóerőket és a centripetális erőt + még a gravitációt. De nekem sehogy nem lesz ebből olyan adat,hogy a sínt megkéne emelni valamennyivel is. Vagy Forgatónyomatékokat számoljak?

2013. aug. 24. 20:24
 5/10 A kérdező kommentje:
És igen,szerintem se kell mostanában csapágyat méreteznem,de ha lesz olyan és elakadok,akkor majd írok ide :D
2013. aug. 24. 20:25
 6/10 anonim ***** válasza:

Villanykörte:


Egyszerű algebra:


r(0) legyen egy rögzített pont helyvektora

r(i) pedig az egyes tömegpontok helyvektora:

ekkor


Szumma (m(i)*[r(i)-r(0)]=...


Itt működik a disztributivitás:


...= Szumma (m(i)*(r(i))-Szumma (m(i)*(r(0))=...


a TKP definíciója és r(0) konstanssága miatt:


...=M*r(tkp)-r(0)*M = M*[r(tkp)-r(0)]



ha pedig a Szumma (m(i)*[r(i)-r(0)]^2 mennyiséget vesszük, itt előbb négyzetre kell emelni, aztán többfelé esik az összeg:


...=Szumma (m(i)*[r(i)^2-2*r(i)r(0)+r(i)^2]=


=Szumma (m(i)*r(i)^2)-2*Szumma (m(i)*r(i)r(0))+Szumma (m(i)*r(0)^2)=...


hasonlóan a konstansok kiemelhetők (persze vektorok skaláris szorzatai szerepelnek:


...=Szumma (m(i)*r(i)^2)-2*r(0)*Szumma (m(i)*r(i))+r(0)^2*Szumma (m(i))=...


ismét a TTKP definíciója miatt:


...=Szumma (m(i)*r(i)^2)-2*r(0)*M*r(TKP)+M*r(0)^2=...


Az első tag a tehetetlenségi nyomaték az origóra nézve.

Tovább ez akkor egyszerűsödik csak, ha r(0)=r(TKP),

ez épp a Steiner-tétel asszem.

De általánosan az a középső tag két helyvektor skaláris szorzatát is tartalmazza. Ez bonyolítja a mennyiséget, erre gondoltam a korábbi megjegyzésemben.

2013. aug. 25. 00:24
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/10 anonim ***** válasza:

"Tovább ez akkor egyszerűsödik csak, ha r(0)=r(TKP),

ez épp a Steiner-tétel asszem."


Ez így van, szépen levezetted.

Viszont a példában ez teljesül is, mert én a tömegközépponton átmenő tengelyről írtam át a nyomatékot a tőle 0,1 mm-re lévő párhuzamos tengelyre.


Még megemlítenék egy dolgot, mert ez a súlyponteltolódás kétféleképp is értelmezhető, és az eltérő értelmezésekből különböző megoldások születnek:


1. A sulyponteltolódás azért keletkezik, mert a tárcsa közepén található furat nem pont középen van, hanem gyártástechnológiai okok miatt csak bizonyos tűréshatáron van belűl, pl. a középponttól 0,1 mm-re.


Tehát a lendkerék súlypontja (amely ugyan a kerék geometriai középpontjában van) eltávolodott a forgástengelytől.


Ebből az következik, hogy a forgástengely egyik oldalán súlytöbblet lesz és üt a szerkezet.

Megoldásom során ezt a fajta értelmezést tekintettem.


2. fajta értelmezés: Tegyük fel, hogy a furatot sikerült középre gyártani, és a lendkerék geometriai középpontjától 0,0001 mm-re van. Ez a megadott 0,1 mm-es léptékhez képest elhanyagolható, tehát azt mondhatjuk, hogy gyakorlatilag a furat középpontja a lendkerék geometriai középpontjában van 100%-os pontossággal.


Igen ám, de most akkor hol van a sulyponteltolódás?


Most azt feltételezzük, hogy a lendkereket pl. öntött előgyártmányból készítik, és az ebből fakadó anyaginhomogenitás miatt a kerék sulypontja nem a geometriai középpontban, hanem attól 0,1 mm-re van.


Ennek szintén ugyanaz a következménye mint az előbb, ütni fog a lendkerék, az ütőerő pedig a sulytöbbletből adódó centrifugális erő.


Most vizsgáljuk meg a rendszert a Steiner tétel szempontjából:


1. eset: Egyszerűen működik, ismerjük a tömegközépponton átmenő tengelyre a nyomatékot, egyszerűen át lehet írni a forgástengelyre.


2. eset: Nem ismerjük sem a tömegközépponton átmenő tengelyre a nyomatékot, sem pedig a forgástengelyre.


Na ebben a 2. esetben tényleg bejön az a skalárszorzott tag. De ezt én már nem számítom ki, egyrészt mert igen hosszadalmas és nehézkes lenne, másrészt műszaki szempontból nem kapnánk lényegesen pontosabb eredményt.


A valóság nyílván valahol a kettő között van, számítani szinte lehetetlen, maximum csak közelítő módszerekkel (számítógépes programok).

Megjegyzem, mérni viszont nagy pontossággal lehet, és ezt ki is használják a műszaki gyakorlatban.

2013. aug. 25. 16:58
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/10 anonim ***** válasza:

"Most felírom a 2 sinre a tartóerőket és a centripetális erőt + még a gravitációt. De nekem sehogy nem lesz ebből olyan adat,hogy a sínt megkéne emelni valamennyivel is. Vagy Forgatónyomatékokat számoljak?"


Először a megemelés szögét számolod ki.

Ha elkészíted a vektorháromszöget, abból leolvasható, hogy:


ß=arctg(Fcf/G)=arctg(v^2/Rg)


ß=5.70° az emelési szög.


Ha ezt a nyomtávhosszon akarjuk, akkor az emelés mértéke:


H=nyomtáv*sin(ß)


H=0.1425 méterrel kell megemelni.

2013. aug. 25. 17:16
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/10 anonim ***** válasza:

B.) kérdés:


Az eredőt phytagoras tétellel számítod:


N=gyök(Fcf^2+G^2)=m*gyök{(v^4/R^2)+g^2}


N=552.1 kN.


Sinenként a nyomóerő ennek fele:


S=276.0 kN.


Érdemes megfigyelni, hogy a centrifugális erő:


Fcf=54.88 kN.


Ez cirka 5.6 tonnának felel meg. Ezt az erőt a sineknek és a mozdonykerekeknek oldalirányba kell felvenniük!

2013. aug. 25. 17:28
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/10 A kérdező kommentje:
Köszi,most már értem :)
2013. aug. 29. 18:57

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!