Két centripetális feladat?
Sziasztok! Segítséget szeretnék kérni,ebben a két feladatban.
1.) Mekkora centripetális erő lép fel,ha 27 t tömegű és percenként 3000 fordulatszámú lendítőkerék súlypontja a középpontól 0,1 mm-re eltolódik.
Itt igazából az nem világos,hogy milyen r-rel számoljak,ha a súlypont eltolodik.
2.) 56 t mozdony egy 200 sugarú kanyarban 14 m/s sebességel halad. a.) Mennyivel kellett megemleni a külső sínt,hogy az 1,435 m-es normál nyomtáv esetén a megengedett sebesség mellett az erők eredője merőleges legyen? b.) Mekkora erő hat egy-egy sínre? (Gondolom itt az eredőt elosztom 2-vel)
Köszönöm a segítséget!
1. Ha nem tudod, milyen r-el számolj, akkor nem érted a centripetális erő mibenlétét.
Tehát javaslom ezen témakör alapos átismétlését.
Egyébként: Centripetális erő most az excentricitás miatt fog föllépni, azaz ütni fog a lendkerék.
A sugár tehát r=0,1mm.
Ebből: Fcp=M*r*omega^2, ahol omega=2pi*n, ezzel kész a feladat.
2. Készíts ábrát. Rajzold fel az erőket.
Ábrával remélem már világos.
Az előzőhöz:
Szerintem nem lehet tömegponttal helyettesíteni!
A tömegpontba "zsugorítás" akkor működik, ha a képletben a távolság első hatványon szerepel. Itt ugye második hatványon, ezért bonyolultabb a helyzet.
A kiterjedt test esetén a tehetetlenségi nyomaték másképp változik, Steiner-tétel asszem.
Kedves Parafagólem,
"A tömegpontba "zsugorítás" akkor működik, ha a képletben a távolság első hatványon szerepel. "
Ezt nem tudom, honnan vetted.
Tény, hogy a tehetetlenségi nyomaték nem 0,5m*R^2 lesz, hanem 0,5m*R^2+m*0,0001^2 [kgm^2] mivel a geometriai és a valódi forgástengely között eltolódás van.
Azonban vegyük számba, hogy a lendkerék már állandó fordulatszámon forog, innentől kezdve ez statika.
A tehetetlenségi nyomatékokkal akkor kéne számolni, ha a felgyorsulás/lelassulás nyomatékszükségletére lennénk kíváncsiak.
Mellesleg ha már itt tartunk, akkor az sem mindegy, hogy a tengely függőleges, vízszintes, esetleg szöget zár be, mert a gravitációnak is elég durva hatásai vannak...
De ebbe már bele se megyek, mert olyan fogalmakat kéne bevezetni, mint pl. egyenlőtlenségi fok, stb.
A kérdezőnek bőven elég az, ha a 0,1 mm-rel kiszámítja, közép fizika érettségin úgysem lesz ilyen, csapágyat/tengelyt meg nem hiszem hogy mostanába kell méreteznie.
Köszönöm a válaszokat! Az első feladatban igazából,azt nem tudtam elképzelni,hogy a súlypont eltolódik és akkor most mivel számoljak.
2. Feladathoz
Most felírom a 2 sinre a tartóerőket és a centripetális erőt + még a gravitációt. De nekem sehogy nem lesz ebből olyan adat,hogy a sínt megkéne emelni valamennyivel is. Vagy Forgatónyomatékokat számoljak?
Villanykörte:
Egyszerű algebra:
r(0) legyen egy rögzített pont helyvektora
r(i) pedig az egyes tömegpontok helyvektora:
ekkor
Szumma (m(i)*[r(i)-r(0)]=...
Itt működik a disztributivitás:
...= Szumma (m(i)*(r(i))-Szumma (m(i)*(r(0))=...
a TKP definíciója és r(0) konstanssága miatt:
...=M*r(tkp)-r(0)*M = M*[r(tkp)-r(0)]
ha pedig a Szumma (m(i)*[r(i)-r(0)]^2 mennyiséget vesszük, itt előbb négyzetre kell emelni, aztán többfelé esik az összeg:
...=Szumma (m(i)*[r(i)^2-2*r(i)r(0)+r(i)^2]=
=Szumma (m(i)*r(i)^2)-2*Szumma (m(i)*r(i)r(0))+Szumma (m(i)*r(0)^2)=...
hasonlóan a konstansok kiemelhetők (persze vektorok skaláris szorzatai szerepelnek:
...=Szumma (m(i)*r(i)^2)-2*r(0)*Szumma (m(i)*r(i))+r(0)^2*Szumma (m(i))=...
ismét a TTKP definíciója miatt:
...=Szumma (m(i)*r(i)^2)-2*r(0)*M*r(TKP)+M*r(0)^2=...
Az első tag a tehetetlenségi nyomaték az origóra nézve.
Tovább ez akkor egyszerűsödik csak, ha r(0)=r(TKP),
ez épp a Steiner-tétel asszem.
De általánosan az a középső tag két helyvektor skaláris szorzatát is tartalmazza. Ez bonyolítja a mennyiséget, erre gondoltam a korábbi megjegyzésemben.
"Tovább ez akkor egyszerűsödik csak, ha r(0)=r(TKP),
ez épp a Steiner-tétel asszem."
Ez így van, szépen levezetted.
Viszont a példában ez teljesül is, mert én a tömegközépponton átmenő tengelyről írtam át a nyomatékot a tőle 0,1 mm-re lévő párhuzamos tengelyre.
Még megemlítenék egy dolgot, mert ez a súlyponteltolódás kétféleképp is értelmezhető, és az eltérő értelmezésekből különböző megoldások születnek:
1. A sulyponteltolódás azért keletkezik, mert a tárcsa közepén található furat nem pont középen van, hanem gyártástechnológiai okok miatt csak bizonyos tűréshatáron van belűl, pl. a középponttól 0,1 mm-re.
Tehát a lendkerék súlypontja (amely ugyan a kerék geometriai középpontjában van) eltávolodott a forgástengelytől.
Ebből az következik, hogy a forgástengely egyik oldalán súlytöbblet lesz és üt a szerkezet.
Megoldásom során ezt a fajta értelmezést tekintettem.
2. fajta értelmezés: Tegyük fel, hogy a furatot sikerült középre gyártani, és a lendkerék geometriai középpontjától 0,0001 mm-re van. Ez a megadott 0,1 mm-es léptékhez képest elhanyagolható, tehát azt mondhatjuk, hogy gyakorlatilag a furat középpontja a lendkerék geometriai középpontjában van 100%-os pontossággal.
Igen ám, de most akkor hol van a sulyponteltolódás?
Most azt feltételezzük, hogy a lendkereket pl. öntött előgyártmányból készítik, és az ebből fakadó anyaginhomogenitás miatt a kerék sulypontja nem a geometriai középpontban, hanem attól 0,1 mm-re van.
Ennek szintén ugyanaz a következménye mint az előbb, ütni fog a lendkerék, az ütőerő pedig a sulytöbbletből adódó centrifugális erő.
Most vizsgáljuk meg a rendszert a Steiner tétel szempontjából:
1. eset: Egyszerűen működik, ismerjük a tömegközépponton átmenő tengelyre a nyomatékot, egyszerűen át lehet írni a forgástengelyre.
2. eset: Nem ismerjük sem a tömegközépponton átmenő tengelyre a nyomatékot, sem pedig a forgástengelyre.
Na ebben a 2. esetben tényleg bejön az a skalárszorzott tag. De ezt én már nem számítom ki, egyrészt mert igen hosszadalmas és nehézkes lenne, másrészt műszaki szempontból nem kapnánk lényegesen pontosabb eredményt.
A valóság nyílván valahol a kettő között van, számítani szinte lehetetlen, maximum csak közelítő módszerekkel (számítógépes programok).
Megjegyzem, mérni viszont nagy pontossággal lehet, és ezt ki is használják a műszaki gyakorlatban.
"Most felírom a 2 sinre a tartóerőket és a centripetális erőt + még a gravitációt. De nekem sehogy nem lesz ebből olyan adat,hogy a sínt megkéne emelni valamennyivel is. Vagy Forgatónyomatékokat számoljak?"
Először a megemelés szögét számolod ki.
Ha elkészíted a vektorháromszöget, abból leolvasható, hogy:
ß=arctg(Fcf/G)=arctg(v^2/Rg)
ß=5.70° az emelési szög.
Ha ezt a nyomtávhosszon akarjuk, akkor az emelés mértéke:
H=nyomtáv*sin(ß)
H=0.1425 méterrel kell megemelni.
B.) kérdés:
Az eredőt phytagoras tétellel számítod:
N=gyök(Fcf^2+G^2)=m*gyök{(v^4/R^2)+g^2}
N=552.1 kN.
Sinenként a nyomóerő ennek fele:
S=276.0 kN.
Érdemes megfigyelni, hogy a centrifugális erő:
Fcf=54.88 kN.
Ez cirka 5.6 tonnának felel meg. Ezt az erőt a sineknek és a mozdonykerekeknek oldalirányba kell felvenniük!
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!