Miért van a humán tárgyaknak ilyen mérvű elnyomó hatása a természettudományokkal szemben?
Legtöbben inkább a humán tárgyak iránt vonzódnak, minthogy a természettudomány (pl. fizika, biológia, kémia, matek, stb.) felé.
Pl. Itt a gyakorikérdéseken is egy csomóan érdeklődnek, hogy mit fognak tanulni jövőre pl. történelemből, vagy épp mi lesz a kötelező olvasmány, van aki olvasónaplók sokaságát dolgozza ki, nyarát rászentelve.
Olyan kérdés viszont meglehetősen ritka, hogy mit tanulunk pl. fizikából, stb.
Vajon mi a magyarázata, hogy a diákok érdeklődése ilyen mértékben egyoldalú?
A sajátos beállítottság játszik -e szerepet, vagy talán az általános iskolák elnyomó hatása dominál - ahol köztudott, hogy a humán tárgyak többszörös túlsúlyban vannak, így esélyt sem adva a természet megismerésére?
Tény, hogy a természettudományoktól elég sokan írtóznak, vagy csak bemagolják.
Te mit gondolsz erről?
Saját tapasztalatok is érdekelnek.
Köszönöm Válaszod!
Nagyon jó dolgokat írtok.
Egyetértek, hogy a geometriai jellegű feladatokat nagyon utálják, és hajlamosak azonnal rámondani, hogy ezt nem értem...
De szerintem egy ábra, egy jó rajz, vagy fénykép, diagram 100-szor hasznosabb és többetmondó mint mondjuk 3 oldal folyamatos szöveg.
Pl. Ha a fénytörésnél vagyunk, ill. a geometriai optikánál, lássuk be, hogy ábra nélkül nem lehet megérteni, bemagolva végképp nem.
Mert hiába is magolja valaki be a törés/visszaverődés törvényeit, esetleg képleteket is, ha nincs a fejében az ábra, akkor soha nem érti meg.
Ja, és még az ábrákhoz hozzátéve: Sokan azt hiszik, ha ránéznek, már tudják. Nem így van, önállóan is el kell készíteni többször, külön papíron, mégpedig a jelenség időlefolyásának megfelelően.
Úgy gondolom, hogy részben a tankönyvek is hibásak.
Tegyük fel, hogy 100 optikát tanuló diák közül mondjuk
20-an kapásból a tanórán megértik az anyagot, vágják is a témát. 80-an nem értik szinte az egészet, 60-an kapásból feladják, a további
20 belenéz a könyvbe, mondván, hátha megérti, szeretné megtanulni, hogy is működik ez.
Közülük 15-en akadályba ütköznek, valamit nem értenek, és feladják a reményt.
Marad 5 fő, 3-an tanári segítséget kérnek, nekik van esélyük megérteni.
A maradék két fő másik szakirodalom után néz, nekik is van esélyük, köszönhetően a szorgalmuknak.
Ezen modell alapján a tanulók 75%-a elveszett ember.
De ha jók lennének a könyvek, akkor ez a szám 15%-al kevesebb lenne! (Legalább azok, akik vették a fáradségot belenézni a könyvbe, megérthetnék!)
Ha már az optikánál vagyunk csak egy példát hadd mondjak:
Sok helyen használják középiskolába azt a fizika könyvsorozatot, melyre a rá van írva, hogy 9 féle díjat nyert, pl. arany díj, szép magyar könyv oklevél, könyvfesztivál díj, különdíj, stb. ... minden amit el tudsz képzelni.
Az a diák aki mondjuk kiváncsi, hogy a homorú/domború tükör képalkotása hogy van, abba az akadályba ütközik, hogy a 6 féle leképezés közül csak 2 van benne.
Na ki mit szól ehhez? Egyszerűen 4 hasznos ábrát kispóroltak a könyvből.
(Egyébként az említett könyv nagyon rendszertelen és zavaros leírásmódú is, a könyvkiadót nem írom ide, hátha valamilyen jogokat sért...)
Hogy lehet, hogy manapság bárki írhat ilyen semmiresevaló könyveket?
Még az egyik kedves hozzászólóhoz:
"Mert képzeld nem bír érdekelni, hogy milyen szögben süt be a nap a szobám ablakán. Ha kiszámolom majd tudom irányítani, hogy másképp süssön be? :D Nem. Akkor meg ? :D"
Igen tudod.
Például ha zsalu van az ablakodon, akkor ha a lamellákat megfelelő szögbe állítod, a nyári kánikulában 3-4 fokkal hűvösebb szobának örvendhetsz.
És ugye hogy nem mindegy, hogy mondjuk 30°-ban kell ülnöd, vagy csak 26 ban...
De igaz ez a manapság egyre kedvelt, reluxára ill. szalagfüggönyre is.
Az utcán sétálván gyakran látom, a helytelenül beállítutt reluxa szögeit.
Pedig az könnyen állítható, hisz csak egy, bárki számára könnyen elfordítható rudat kell csavarni...
És máris nem kell megdögleni a melegben.
Természetesen várok minden további választ, véleményeket!
"Amikor mi a tanártól megkérdeztük, hogy mire jó ez az egész, csak hümmögött."
Én mondok párat: devizahitel (kamatos kamat), lottó (valszám), gyógyszerek/terápiák (statisztika).
Tudjátok, az a baj, hogy manapság a gyerekek úgy nőnek föl, hogy a fantáziájuk elkorcsosul. Amikor még mesét hallgattak a gyerekek és nem nézték őket, akkor megtanulták elképzelni a dolgokat. Valószínűleg így sikerül elképzelni a képletek értelmét is később.
"És én igen is azt mondom, hogy mi a francot kezdjek a fénytöréssel meg a sok hülye geometriai cumóval mikor már mos ttudom, hogy anglisztikára fogok tovább menni? Hm?"
Pl. amikor majd otthon valami hétköznapi problémát oldasz meg. Hogy egy szobába hány és milyen bútor fér. Hogy kiszámold a légköbméterét a lakásnak, hogy ne verjenek át lépten nyomon a hülyék, akik még nagyobb hülyének néznek majd. Hogy amikor eléd raknak egy bonyolult üzleti terméket (unit linked biztosítás, hitel, akármi), akkor értelmezni tudd a látottakat és hallottakat. Vagy amikor egy matematikai és/vagy fizikai és/vagy kémiai és/vagy biológiai(orvosi) képtelenség marhaságot adnak el neked, te meg elköltöd rá a pénzt totál fölöslegesen, amit a fordítással megkerestél. Amikor pedig már idősebb leszel, betegebb leszel és a pénzed is kevesebb lesz, akkor jön el az, amikor százezreket költesz majd egy méregtelenítő gépre, ami simán csak elektrolizálja a vizet a lavórban. Neked meg eladják a nyugdíjad háromszorosáért. Na, pl. ezt.
"Utolsó válaszoló, ilyen apróságok miatt kár szenvedni jegyekért. Ha felnövök és lesznek ilyen bajaim, hogy hogy számoljam ki a lakásom légköbméterét akkro majd az internetről segítséget kérek. :)"
Értem, tehát most megindokoltad a saját tudatlanságod iránti vágyat? Nem igazán látom, hogy erre (hogy én nagyon okos vagyok, mert azért nem tanulok sok mindent, mert az interneten majd megmondják) miért kell úgy tekinteni, mint egy nagyon ravasz húzásra. Nem az.
Mert mindig minden problémánál nem lesz ott az internet, ahol ráadásul mindent és annak ellenkezőjét is meg lehet találni. Meg mivel a te iménti pökhendi hozzáállásod igen csak népszerű, akkor lesztek majd ti olyan sokan, hogy a légköbméter számolást majd szívesen meg fogják ugyan csinálni neked, de nem ingyen. Az általános tudatlanságból emberek milliói élnek meg remekül. Nehogy azt hidd, hogy egész életedben folyamatosan lesz majd ingyen minden szakember a számodra piti ügyekre is. Sőt. A piti ügyeket szeretik a szakemberek igazán, mert minimális, egyszerű munkával lehet fajlagosan sokat keresni.
Legyártok egy mágneses matracot 20ezerből és el tudom adni neked 200ezerért? Tök jó!
Ráveszlek egy olyan hitelkonstrukció váltásra, amivel igazából összességében én nyerek? Tök jó!
Behozod a háztartási gépedet és csak egy 50 forintos biztosíték volt rossz, de neked a gép felét is felszámlázom? Tök jó!
Ha csinálok egy pofátlan, ügyesen összerakott reklámot egy tök ugyanolyan termékre, mint amit eddig használtál, de dupla áron, mert valami hülyeséget elhiszel? Tök jó!
És még folytathatnám. Mert van sok olyan eset is, amikor nem lehet egyértelműen megmondani, hogy a te esetedben jó-e az adott dolog, vagy sem. Ha pedig órákat kell belefektetni, hogy ez kiderüljön, akkor két lehetőség lesz: vagy megcsinálod magadnak, vagy megcsináltatod pénzért (és felárért) mással.
Srapnel:
"Vagy amikor egy matematikai és/vagy fizikai és/vagy kémiai és/vagy biológiai(orvosi) képtelenség marhaságot adnak el neked, te meg elköltöd rá a pénzt totál fölöslegesen, amit a fordítással megkerestél"
Na, azért ha az ember vitázok valami áltudományos marha állításaival, ahhoz kevés lesz a középsulis tananyag. Hogy csak egy példát hozzak. Ha az ember összetalálkozik egy evolúció-tagadó ÉRTEM-essel, ahhoz, hogy érdemben reagálni tudjon az érveire nem elég az sem, hogy perfectre tudja az ide vonatkozó gimis anyagot. Ahhoz kell egy rakat, sokkal mélyebbre hatoló ismeret is, és az idevágó folyóiratok ismerete a legfrissebb eredmények elérésének érdekében. És ez csak egy példa volt.
"Ahhoz kell egy rakat, sokkal mélyebbre hatoló ismeret is, és az idevágó folyóiratok ismerete a legfrissebb eredmények elérésének érdekében."
Hát, ezzel öngólt lőttél, mert jöhetsz te a legújabb Trends in Evolutionary Biology publikációval, akkor is ki leszel oktatva, hogy úgyis mindent egy szakállas bácsika (intelligens tervező) teremtett, és megtévesztettek az evolucionista agymosó tudósok, félrevezetett az okatatás. Szóval csak azt akartam mondani, hogy a természttudományok mélyebb ismerete IDsekkel folytatott vitában nemhogy nem előnyös, kifejezetten hátrányos.
"Mind ahhoz, hogy értsed és ahhoz is hogy érdekeljen. Szóval nem nagyon dicsekednék vele, mint itt egyesek, hogy mekkora koponyák "
Persze, persze, ez egy nettó bullshit. Ha valaki egy átlagosan értelmes ember, akármilyen természettudományos terület alapjait meg tudja tanulni és érteni, pusztán szorgalom kérdése. A többi "érved" meg nem igen értem hogy jön ide.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!