Miért van a humán tárgyaknak ilyen mérvű elnyomó hatása a természettudományokkal szemben?
Legtöbben inkább a humán tárgyak iránt vonzódnak, minthogy a természettudomány (pl. fizika, biológia, kémia, matek, stb.) felé.
Pl. Itt a gyakorikérdéseken is egy csomóan érdeklődnek, hogy mit fognak tanulni jövőre pl. történelemből, vagy épp mi lesz a kötelező olvasmány, van aki olvasónaplók sokaságát dolgozza ki, nyarát rászentelve.
Olyan kérdés viszont meglehetősen ritka, hogy mit tanulunk pl. fizikából, stb.
Vajon mi a magyarázata, hogy a diákok érdeklődése ilyen mértékben egyoldalú?
A sajátos beállítottság játszik -e szerepet, vagy talán az általános iskolák elnyomó hatása dominál - ahol köztudott, hogy a humán tárgyak többszörös túlsúlyban vannak, így esélyt sem adva a természet megismerésére?
Tény, hogy a természettudományoktól elég sokan írtóznak, vagy csak bemagolják.
Te mit gondolsz erről?
Saját tapasztalatok is érdekelnek.
Köszönöm Válaszod!
Köszönöm a hozzászólásokat.
Értem, hogy magyarból ott van az anyanyelvi kötődés, történelemből a közösségi tudat formáló ereje, stb.
A nyelvek egyértelműen hasznosak, ez nem is kérdés, sőt nem is nevezném kimondottan humán tárgynak...
Valahogy viszont számomra érthetetlen, hogy sokaknak a természethez való kötődése ennyire szegényes, miközben nap mint nap találkozunk a természettel.
Ha más nem, ciripelnek a tücskök, csipognak a madarak, stb.
Nap mint nap használjuk a technikai eszközöket, számítógépet, televíziót, este felkapcsoljuk a lámpát, járművekkel utazunk, manapság már sok ovodás gyereknek is van saját telefonja.
Vagy épp ha a strandon vagyunk, csak rájön az ember, hogy könnyebbek vagyunk a vízben.
És igazából azt furcsállom, ha ezek a dolgok ilyen közel állnak a gyerekeknek, akkor miért nincs legalább egy annyi érdeklődés, hogy ez vajon hogy működik, mi lehet a háttérbe, stb.
Öveges József urat hoznám fel példának (akinek neve talán mindenkinek ismerős) aki gyerekkorában libapásztorkodott, és eközben számos természetbeli jelenségre felfigyelt, noha ő minden tantárgyat egyformán tanult.
Manapság miért nem figyelnek fel az emberek a természetre?
Nem mondom, hogy mindenki legyen Öveges professzor, mert az ő szintjét soha nem fogja elérni senki, de egy minimális érdeklődésnek csak kéne lenni a természet iránt, vagy nem?
Abban talán van igazság, hogy sokan félnek, hogy karót kapnának olvasónapló nélkül.
De úgy gondolom, lehetne a reál tárgyakból is nyári házi feladatot kiadni, akár csak szorgalmi szinten is.
Hiszen lássuk be, hogy bizony sok mindenre nem kerül idő a tanórák keretében (ahogy a kötelező olvasmányokra sem kerülne), mint pl. egy-egy természetbeli jelenség történeti hátterére.
Szép kis gyüjtőmunkát lehetne ilyenekből összeállítani, hisz nem igényelnének egzakt levezetéseket, hanem egy kellemes, lájtos dolgot lehetne belőle kihozni.
Vagy pl. fizikából nyáron gondolkodhatnának a diákok, különböző kísérleti eszközökön, melyek otthon könnyen elkészíthetők - ezzel is gondolkodásukat, és kreativitásukat fejlesztve, használva.
Mit gondoltok erről?
Én is így vettem észre, sokakat jobban érdekelnek a humán tárgyak...
Bár kivételnek itt vagyok én, a kedvenc tantárgyaim:
fizika
matek
kémia, ebben a sorrendben :D És kémiával tanulok tovább. Amúgy szerintem a tanártól is függ, mert ugye én a reál tantárgyakat szeretem jobban, de pl. a föcit és a bioszt egyenesen utálom, mert szar volt a tanárunk és semmit nem magyarázott el normálisan...sőt, csomószor volt olyan, hogy vennünk kellett volna egy anyagot, ő meg a kb. 2-vel azelőtti anyagról beszélt nekünk..vagy mondjuk neki az volt bioszon a tz-re az összefoglalás, hogy együtt megcsináltunk a munkafüzetben másfél feladatot, mi meg mind azt hittük, hogy még következő órán is összefoglalunk, erre megíratta velünk a témazárót..és még ez nem is lett volna baj, ha pl. normálisan elmagyarázza nekünk az anyagot, mert akkor nem is kellett volna egyáltalán témazáró, de így, hogy nem is mond el semmit úgy, hogy értsük, legalább normálisan összefoglalhattunk volna...na mindegy.
Szóval visszatérve, szerintem a tanártól is függ, én pl. a kémiát is azért szerettem meg, mert jófej volt a kémiatanárunk és nagyon jól magyarázott, sőt mi kémián nem is használtuk a könyvet, 8.-ban kb. 2x nyitottam ki összesen, mégis 5-ös lettem belőle félévkor..igaz, év végén 4-es, de az nem az ő hibája volt, hanem az enyém, mert ellustultam.
15L
Jaj, hát egy középiskolás korú fiatal lányt mi érdekel igazán? A szerelem, a bulik, a barátságok, a lélek, az érzelmek, az emberek. A középiskolás fiúkat? Autók, dugás, foci. Ennyi. Magyarul a fiúkat jóformán csak a tesiórán lehet megfogni, a lányokat meg irodalom órán.
A lányok kommunikáció szakra akarnak menni, a médiában dolgozni, a fiúk meg sportolók akarnak lenni. Az idolok is így alakulnak: sármos színészek és sikeres sportolók. Ki a fenének lenne példaképe egy "nyomi" tudós?
"Szerintem utolsó k.rvára nem te döntöd el, hogy kiből mi lesz meg mi nem."
Hol döntöttem én el bármit is?
A fröcsögés helyett inkább emlékezz vissza, hogy mennyit kellett olvasnod az egyetemen, hogy jó fizikus legyél. Mennyit kellett?
"A természettudományok költségesebbek, kísérletezéshez, oktatáshoz drága műszerek, vegyszerek, stb. kellenek."
Szerintem ma már megoldható lenne jó oktató szoftverekkel, meg egyéb vizuális eszközökkel. Kb. minden kísérletet megtalálsz már a youtube-on is. Ma már forgatható, színezhető, animálható 3d-s ábrákat lehet számítógépen megjeleníteni, nem úgy, mint a nyomtatott könyvben. Pont, hogy most kellene egy tanulási forradalomnak lenni, hiszen olcsók az informatikai eszközök, de nincs. Valószínűleg azért, mert a társadalmi igény nem túl magas rá: a média üresre mossa a gyerekek agyát a sok tudatalatti és tudatos üzenettel. Nézd meg, hogy a mai Delta (ha van még ilyen műsor) mennyre más, mint egy régi. Vagy nézz meg egy ismeretterjesztő sorozatot a discovery-n: szégyentelen idétlenkedés az egész. Régen presztizse volt az értelmiségi létnek, ma már a bankárok, a vállalkozók és a híres emberek a példaképek. Szóval messzire vezet ez a téma.
Ja ami a médiában megy tudományos ismeretterjesztés címen, az egszerűen vérlázító... főleg az RTL-es vagy TV2ős magellán nevű szutyok. De szerintem teljesen felesleges, hiú ábránd a multimédiás oktatási ezközöktől várni a termtudományok fellendülését... egy youtube video SOSEM lesz olyan, mint egy élőben elvégzett kísérlet. Én boncoltam mindenféle állatot, emberén is voltam, hidd el, nem ugyan az. Youtube-on én se nézném meg, de csinálni, jelenlenni jó volt.
Van egy másik komponens, ami eddig talán csak egy helyen jött elő, éspedig a tanár kérdése... mostanában (az elmúlt 15 évben kb.) az ment tanárnak, aki kb. semmire se volt jó. Ilyen emberektől mit lehet várni? A természettudományok szépsége nem jön elő olyan ember tolmácsolásában, aki önnmaga sem érti és nem szereti a tudományt.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!