Miért van a humán tárgyaknak ilyen mérvű elnyomó hatása a természettudományokkal szemben?
Legtöbben inkább a humán tárgyak iránt vonzódnak, minthogy a természettudomány (pl. fizika, biológia, kémia, matek, stb.) felé.
Pl. Itt a gyakorikérdéseken is egy csomóan érdeklődnek, hogy mit fognak tanulni jövőre pl. történelemből, vagy épp mi lesz a kötelező olvasmány, van aki olvasónaplók sokaságát dolgozza ki, nyarát rászentelve.
Olyan kérdés viszont meglehetősen ritka, hogy mit tanulunk pl. fizikából, stb.
Vajon mi a magyarázata, hogy a diákok érdeklődése ilyen mértékben egyoldalú?
A sajátos beállítottság játszik -e szerepet, vagy talán az általános iskolák elnyomó hatása dominál - ahol köztudott, hogy a humán tárgyak többszörös túlsúlyban vannak, így esélyt sem adva a természet megismerésére?
Tény, hogy a természettudományoktól elég sokan írtóznak, vagy csak bemagolják.
Te mit gondolsz erről?
Saját tapasztalatok is érdekelnek.
Köszönöm Válaszod!
Inkább örüljél neki hogy egyáltalán leköti bármelyik tantárgy egy egy kölök agyát!Ma már tényleg csodaszámba megy a valami iránt moitivált gyerek,legtöbbjük a COD előtt fog szürke hályogot kapni.
Persze én is értem mire gondolsz,valóban,a természet tudományok kevesebb embert vonzanak,de lássuk be:Az ember egy élőlény.És egy élőlényt egy érzelmekkel teli világ jobban fog vonzani mint egy rideg szabályokkal teli,érzelemmentes,természeti világ.
(egy csillagász tanonc)
Utolsó:Egy kicsit szélsőségesen látod a dolgot.Ha tényleg el akarnák nyomni a társadalmat,akkor az iskolákban nem taníthatnának történelemből és irodalomból rengeteg mindent.
Történelemből szerintem moinden forradalmat vagy emberköszpontúságot hirdető kort kihagynának (szóval a francia forradalomtól kezdve az amcsi szabadságharcon át a március.15-ös eseményekig szerintem semmit nem taníthatnának)
Irodalomból meg szintén mindent ki kéne hagyniuk ami kicsit is kritizálja a felsőbb rétegeket,vagy bármi lázító hangzata van .(tehát mondjuk a Nemzeti Dal élből fekete listán lenne,ha a kormány el akarná folytani a nép tudatát)
Lássuk be:Az iskolák nagy része ráunt a nem érdeklődő diákokra,így miért is fektetnének nagy hangsúlyt kémiára,ha az egész évfolyamban 3 ember akar valami kémiát igénylővel foglalkozni.(pedig szerintem az egyik legérdekesebb tantárgy lehetne.Tudománytörténetileg az egyik legváltozatosanbbb és legősibb tudományág,természettudományos részét tekintve pedig rendkívül változatos.A magfizikás kémiától kezdve a biokémiáig mindenről lehetne tök érdekesen tanítani!)
Köszönöm szépen az eddigi válaszokat!
(Mindenki kapott zöld kezet).
Valóban igen kevés manapság a motivált gyerek, és sok esetben (még érettségi után is!) tanácstalanok, hogy mi érdekli őket, mivel szeretnének foglalkozni a jövőben.
Írta valaki, hogy a humán tudományok autodidakta módon is tanulhatók, de a reáltárgyakhoz a legtöbb embernek szüksége van segítségre.
Ez kétségtelen, viszont úgy gondolom, hogy egy "alaplökés" (amely akár motíváció is lehet) mindenképp szükséges ahhoz, hogy valaki önszántából tanuljon is bármit, akár humán dolgokat.
Vajon ez az "alaplökés" a humán tárgyaknál erősebb, mint a reál tárgyaknál?
Ha igen, akkor ennek kizárólag az iskola és az oktatási módszer az oka?
Tudom én is, hogy milyen rossz módszerekkel oktatnak pl. fizikát, kémiát, de vajon a humántárgyak oktatási módszere jobb?
Mert a reál tárgyak oktatásából ugye az jön le, hogy minek kell azt nekem tudni, meg hova fogom használni, nem kérdezi ezt meg tőlem seni, a "sztárok" is azzal jönnek, hogy matekból mindig hülye voltam (és ezt nem is röstellik)...stb. tehát a tanuló nem látja át, miért is hasznos, ill. mik az alkalmazásainak lehetőségei a reáltudományoknak.
Vajon a humán tárgyaknál azonnal átlátják a tanulók, hogy miért is tanulják azt amit, és mire jó mindaz?
Mert ha erre az utólsó kérdésre a válasz igen, akkor az eredeti kérdésre is megvan a válasz...
Vagy egyszerűen szívesebben szeretnek magolni a diákok, mint valamit megérteni, és egy logikus gondolatmenetet végigkövetni, akár mindennapi példákon át?
Bocsánat, hogy ilyen hosszúra sikeredett.
Várok minden hasznos választ!
Vegyük csak sorra:
Magyar: anyanyelv, érzelmi kötődés
Történelem: közösségi tudat formáló ereje
Nyelvek: erre tényleg mindenkinek szüksége van, ezért jóval fontosabb, mint a kémia vagy fizika, ami nagyrészt csak annak kell, aki arra halad tovább. Csak ne latint kelljen tanulni, aminek az égvilágon semmi haszna sincs.
Ilyen közegben felnőve az embernek sokkal inkább a humán lesz a fontos. Sőt, a reál oldalt azért igyekeznek visszaszorítani egyesek, mert a szocializmusban nagyon ráerősítettek. A humán oldal erőfölényét látják természetesnek.
Lehetnének a reál tárgyak is gyakorlatorientáltabbak. Talán akkor jobban fel tudnám halmozni a fát.
Az alaplökés is egyszerűbb, jobban motiválja őket a közösséggel való kapcsolat, mint a természethez való kötődés.
Erről a nyári orientációról azt gondolom, hogy a kötelező olvasmányok, olvasónaplók nélkül sokan nagyon félnek, hogy év elején karókat kapnak be.
Fizikából, matekból nincsen nyári munka. Év közben pedig a Tudományok- ill. Hf. témakört is ellepik a hiányos ismeretű, butaság kérdések. Ezek szintén nem a beállítottságot jelzik, hanem hogy valaki nem tanult az előzőre és most össze kell kaparnia magát. Mivel egymásra (is) épülnek a tantárgyak, tankönyvből képtelenség lenne megtanulni.
"Olyan kérdés viszont meglehetősen ritka, hogy mit tanulunk pl. fizikából, stb. "
Mert egy akármilyen könyvet bárki el tud olvasni akármikor, de egy harmonikus rezgőmozgás megértéséhez már tanárra van szükség, aki majd év közben majd úgyis megtanítja az anyagot. Addig meg kiolvassa a kötelezőket.
Én nem hiszem, hogy a diákok érdeklődése egyoldaló lenne, vagy egyoldalúbb, mint régen. Semmi erre utaló jelet nem látok, pedig már lassan 24 éve vagyok valamilyen szinten tagja az oktatási rendszernek. :D
"Tény, hogy a természettudományoktól elég sokan írtóznak, vagy csak bemagolják. "
Ugyan ez a helyzet a humán tantárgyakkal is. Sokan irtóznak tőlük, vagy csak bemagolják. So what?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!