Mikor füstöl, és mikor "szikrázik" egy autó kipufugója?
Ez így még csak meg sem közelíti az igazságot.
Kezdjük ott, olyan nincs, hogy a kipufogó "szikrázik". Szikra csak akkor jön, ha pl. kétüteműnél, Trabant, Wartburg, ha elkokszosodik a kipufogó és utána meghajtják, begyullad, és az szikrázhat, de kormol is rendesen. Vagy ha egy széthajtott motornál már a gyűrű vagy a szelepek izzó darabkái távoznak a kipufogón, esetleg a turbóból származó égő motorolaj. Ez mind iszonyat füsttel is jár.
Ha bármi hiba miatt motorolaj jut a kipufogóba, motorba, akkor kékes füst a jelenség.
Térjünk vissza a "normális motorműködés esetéhez".
Itt is szét kellene választani a dízel- és benzinmotor esetét.
Dízelmotor:
Ha túl sok üzemanyag kerül beadagolásra, ami nem tud normálisan elégni, fekete kormozó füst távozik. Ez főleg alacsony fordulaton, nagy gázadásra jellemző. Itt nem a levegő kevés, az annyi, amennyit csak a motor be tud enni (dízelben nincs fojtószelep), egyszerűen a sok üzemanyag rontja el az ideális keverék-arányt. Mint írtam, az eredmény fekete kormos füst.
Benzinmotor:
Ha túl sok benzint kap kevés levegőhöz, romlik az égés, elégetlen benzin kerül a kipufogóba, ez ott a kipufogógázok hőmérsékletén meggyulladhat, remekül durrog és esetleg apró villanó lángcsóvákat is dobhat.
Turbós és "agyonhúzott" tuning szívómotoroknál előfordulhat, hogy akkora adag benzin-levegő keveréket kap a motor, hogy az égés ütemben nem ég el az egész és a kipufogóban folytatódik az égés, eredmény hasonló, durrogás, lángcsóva. Nitro-befecskendezésnél ez a jelenség még fokozódhat, a kocsi csóvát húz, mint egy rakéta.
Ez viszont mind nem jár füsttel, esetleg sok vízgőzzel, tehát hideg levegőben lehet szép felhője.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!