Miért fordítanak hátat a mai fiatalok a természettudományoknak?
A jelenlegi magyar társadalom az én szememben azt a látszatot kelti, mintha a tudatlanság és kulturálatlanság állapotába vinné a mai fiatalságot. (Lásd az Élet és Tudomány netes oldalát)
Egy sor az erőszakot és agressziót fokozó (amerikai számítógépes játék és film került fel az internetre és kereskedelmi boltokba. Sok fiatal e miatt is vált számítógép függővé. Egyre jobban terjed a fiatalok körében is az áltudományos gondolkozás (Például parajelenségek, agykontroll stb.), a természet meg nem értése.
az egyik oka biztosan az lehet, hogy tudatosan kiírtják a reálos órákat az órarendjükből, már általános iskolában. jól tudom, az egyik rokonom matektanár, és ő mesélte, hogy most azt az anyagot kell leadniuk heti 3 órában, amit heti 4-ben is nagyon szűkösen lehetett. fizikánál gondolom detto ugyanez a helyzet. ráadásul valami általam érthetetlen ok miatt sokan megbélyegzik a matematikát, hogy "az nehéz" meg "úgyse fogom megérteni" és ezért nem foglalkoznak vele, utálják, anélkül hogy jobban megismernék. a középsikolás matematika se túl komoly, persze kivéve az elit gimiket.
amúgy én nem vonnék párhuzamot a számítógép függőség és a tudatlanság közé, szerintem az általad is észlelt változásnak az oktatási mellett kultúrális és/vagy szociális okai vannak.
Én az utóbbi 4 évben jártam középiskolába.
Nem tudom a mostani elsős középiskolásoknál már változott-e a "populáris kultúra", de nálunk nagyon gáznak számított az, aki bármilyen érdeklődést mutatott a természettudományok felé, viszont az is gáz volt aki vallásos vagy ezoterikus volt.
Az osztály nagyrésze afféle emózó törpefilozófusokból állt, akik semmit sem konyítottak az élethez, ennek ellenére úgy csináltak, mintha mindentudó vén majmok lennének ás állandóan lenézték az osztály másik felét, akik meg jobban szerettek szórakozni.
További nagyon nagy divat volt azt hangoztatni, hogy "nem nézek TV-t." (Máig nem tudom rájönni, hogy ebben mi volt annyira menő) meg ha valamilyen divatos szám szólalt meg a sulirádióban akkor divat volt úgy csinálni, mintha nem ismernéd, mert ha kiderült rólad, hogy "mainstream" zenéket hallgatsz, akkor megint gáz voltál...
Mert ahhoz, hogy valaki MEGÉRTSE a jelenségeket, tudományos eredményeket, TANULNI kellene - némely esetben nem is keveset. Az pedig fárasztó. (Nem beszélve arról, hogy nem is mindenki képes rá!)
Hát nem sokkal egyszerűbb, ha valami féligazságot, esetleg teljesen tudománytalan dolgot kezdünk szajkózni? És a hozzá nem értők előtt még baromi okosnak is látszunk! És csak akkor ciki a dolog, ha egy olyanba botlunk, aki tényleg ért hozzá! (Ilyenkor büszkén kihúzzuk magunkat, és gyorsan lehülyézzük az illetőt.)
Nem feltétlenül az a baj, hogy a "mai fiatalok" erőszakos filmeket néznek, vagy ilyen játékokkal játszanak. Inkább az, hogy kritikátlanul elfogadnak olyan teljesen tudománytalan nézeteket, amelyek szépen vannak csomagolva, de belül tökéletes marhaságot tartalmaznak. S némelyik tévhit olyan mélyen be tud épülni az emberek tudatába, hogy utána már észérvekkel sem lehet kirobbantani onnan - ez az ember gyakorlatilag már meggyőzhetetlen arról, hogy rosszul látja a dolgokat.
Szóval szerintem ezzel is ugyanaz a helyzet, mint a vallási fanatizmussal: csak MŰVELŐDÉSSEL, OKTATÁSSAL lehet felülkerekedni rajta. Persze, csak akkor, ha az alany HAGYJA MAGÁT oktatni :-)
Pedro
Szerintem semmi köze a filmeknek, meg a számítógéphez ehhez. Aki hisze az áltudományokban, az meg menthetetlen.
Én most vagyok gimiben tizenegyedikes (harmadikos), szóval elmondom, hogy szerintem miért:
-Kémia: Nekem maga a halál volt kilencedikben, annyira unalmasan adta le a tanár, tehát nem is igen tanultam rá. Következő évben lecserélték egy sokkal normálisabbra, jobb is lettem belőle, de az utálatom megmaradt.
-Fizika: Egyértelműen kevés óránk van belőle, meg a tanár se nagyon erőlteti, így én is lemondtam róla, úgysem ezzel tanulok tovább szóval innentől annyira nem érdekelt.
-Matek: Megkaptam az iskola legkeményebb matektanárát. Szívtam is nála 9-10-ben, de azért most hozzá mentem fakultációra, gondoltam csak rám ragad valami. Tévedtem. Gyakorlatilag ZH feladatokat ad dolgozatokban, mindig ezzel "dicsekszik", hogy ezt már hányszor feladta az egyetemen a diákjainak ZH-ban és még egyszer se kapott rá megoldást.
-Földrajz: Ezt szerettem és jó is voltam belőle, már kiskoromtól fogva érdekelt, csak az a helyzet, hogy ezzel nem lehet mit kezdeni.
Egyetértek a fentiekkel.
1. A reál tárgyakat olyan kicsi óraszámban oktatják, hogy zsúfolt, tömény lesz a tananyag, így nem csoda, ha a diákok megutálják. Magyarból lazán elolvassák a "mesekönyveket" utána kényelmesen megbeszélik, hogy ki mit gondol az adott műről és készen is vannak mindenféle különösebb szellemi megterhelés nélkül...
2. Manapság az a "trendi", ha valaki minél kevesebbet dolgozik minél több pénzért, legalábbis ez az eszménykép a sokak által áhított cél. Ha valaki tanul, akkor az "stréber", ha valakinek a szülei 3 műszakban dolgoznak, az pedig "gáz". Ezért a sokan olyan munkát akarnak, ahol (szerintük) az ölükbe esik a pénz anélkül, hogy bármilyen fizikai/szellemi megerőltetést végeznének. És ebbe a képbe a kommunikáció és média ("filmsztár leszek wazze"), marketing ("kitalálok valami kreatív óriásplakátot 2 perc alatt és dőlnek a milliók"), menedzsment ("én leszek góré, a többiek a csicskák"), pszichológia ("egész nap csak beszélgetek érdekes emberekkel, pénzért"), andragógia ("de jól hangzik b@sszus, fingom sincs mi ez, de biztos jól fizet") és társaik tökéletesen beleillenek. A félreértések elkerülése végett, a zárójelbe azt írtam, amit az ezekre a szakokra jelentkező középiskolások többsége gondol róla, amikor oda jelentkezik.
A reál területen pedig általában csak az lehet sikeres, aki keményen tanul, és végzés után is komolyan veszi a munkáját, így ezek a szakok már nem olyan vonzóak.
3. Az áltudományos baromságok ("lúgosítás", biorezonanciás varázs lósz@r és társaik) pedig pont azért kezdenek villámgyorsan terjedni, mert az emberek természettudományos műveltsége egyre jobban közelít a 0-hoz, ezért könnyen meg lehet őket vezetni egy tudományosnak TŰNŐ kamuszöveggel és már nyílik is a pénztárcájuk. Ez hatalmas üzlet, így sok embernek egyenesen érdeke, hogy ez az elhülyülés fennmaradjon, sőt terjedjen.
Itt a kivétel! Mondjuk nem vagyok a legjobb a természet tudományokból, de azért olvasgatom meg tanulgatom :) Lehet, hogy még a továbbtanulásomnak is lesz köze a fizikához... De az tényleg igaz, hogy a környezetemben(20 alatt) nem sok embert érdekel a fizika! Fő ok: szerintem a motiválatlanság... Ha jó tanárt kapsz nagyobb eséllyel fogsz érdeklődni a téma iránt :) Nem feltétlen, de nagyobb eséllyel...
Én szívesen tanulgatom ezt a témát! Mondjuk abban is van valami, hogy a divatszakmák most a nyerők, meg az ilyen büfé szakok az egyetemen, de meg is lehet nézni, hogy mennyire lehet majd vele elhelyezkedni...
Meg pl a szakmunkás részleggel is ez van: annyi fodrász mag műkörmös van, hogy nem indítják már a szakot jövőre :D
Valamiért célja az országnak szerintem az emberek elbutítása. Részben biztosan azért, amit az egyik előttem válaszoló is írt: üzlet. Egy elbutított, mindent megvásárló tömeget szretnének, ehhez jó eszköz a média.
Másrészt szerintem az is probléma, hogy "felgyorsult világban élünk". Tudom, hogy ez sablonszöveg, de szerintem manapság sokkal többen élik társasági életüket a gép előtt ülve, mint a természetben sétálva. És ennek csak egyik kis oka az, hogy sok városok nem is törik magukat azon, hogy az ott élőknek legyen hova elmenniük egy kis sétára. Alig vannak parkok, terek, vagy természetközeli tájak.
Másik problém az oktatással, ha nem bánod, leírnám. Itt van pl a BSc-MSc rendszer. Ki az, aki szeretné 2x megtanulni ugyan azt, 2x írni diplomamunkát 5 év alatt, úgy, hogy nincs ideje rendes labormunkát végezni? Sokkal több az elméleti óra, kevés a gyokrlat, amikor az ember kikerül az egyetemről, alig tud mit kezdeni magával a laborokban. Eddig volt 5 év arra, hogy az ember első és második évében sok félévhez nem kötött tárgyat végezzen el, aztán harmadikban szakosodjon, és a negyedik és ötödik évét szinte a csak a saját diplomájával foglalkozva töltse. Most másodikban kell szakosodni, amikor még nem is kapunk akkora rálátást az egyes tanszékek munkájára. Egy év alatt össze kell dobni egy diplomamunkát. Ez többnyire szakirodalmazás, amivel nincs is akkora gond még. Viszont sokan rájönnek, hogy nekik ez a terület mégsem tetszik, és két évük maradt rá, hogy egy kísérletes diplomamunkát készítsenek, úgy, hogy beletanulnak az új témakörbe, a kísérletezésbe. Ráadásul mivel új rendszerbe kerültek (MSc), nem osztogathatják annyira a tárgyakat sem, sok kötelezőt teljesen fölöslegesen újra kell tanulni negyedévesként. Szóval nincs idő se dolgozni a diplomamunkán. Ehhez képest szűk két év alatt kell megírni azt, amit az ötéves képzésben három év alatt nyugodtan meg lehetett tenni.
Hallottam, hogy pár éve elgondolkodtak azon, hogy középiskolában nem kéne külön fizika, kémia és biológia órákat tartni, hanem csak egyet helyettük science néven. Örülök, hogy nem vezették be.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!