Kezdőoldal » Tudományok » Természettudományok » Mi értelme van egy 14 bites...

Kisdanibrian19830112 kérdése:

Mi értelme van egy 14 bites RAW fájlnak, mikor a szem Maximum 9 bitmélységű szinmegkülönböztetés terén?

Figyelt kérdés
A 14 bit jelentése hogy kb 4 billio szint tud tárolni. A szem csak kb 17 millió szinárnyalatot tud max megkülönböztetni.

#14 bit RAW #Szem színérzékenysége #4 billió #17 millió
szept. 20. 21:52
 1/10 A kérdező kommentje:

Indokolatlan 4 billió árnyalat tárolása egy fotón.

Hány szinárnyalatot tud egy nyomtató ?

szept. 20. 21:54
 2/10 anonim ***** válasza:
100%

A raw file a szenzortól kapott nyers adatot tartalmazza, ezt aztán mindenféle módon tömörítik-feldolgozzák mire insta poszt lesz belőle. Ettől függetlenül szükség lehet az eredeti megtartására, mert az tartalmazza az összes információt amit a szenzor adott.


Plusz ha nem csak szelfizel, hanem pl egy mérésre használod a képet, akkor pláne szükség van minden bit információra.

szept. 20. 21:59
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/10 anonim ***** válasza:
100%
A hasznos információt valamiből ki kell válogatnia az adatkompresszornak. Ráadásul sok rendszer nem használ külön érzékenység-szabályozást (blendét, stb.), így kell a közvetlenül nagy dinamikatartományú szenzor.
szept. 20. 22:28
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/10 Telelő Teve ***** válasza:
100%
De a 14-bites RAW fájlt nem is a szemeddel nyitod meg, hanem Adobe Lightroommal aminek viszont nem okoz problémát a több milliárd színárnyalat kezelése.
szept. 20. 22:28
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/10 Hintalow ***** válasza:
42%
Mert ha egyszerre ketten nèzik, akkor már kevès is a 14, mert 2x9 kène már, èèèrteed? 😀
szept. 21. 08:57
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/10 anonim ***** válasza:
100%

Egyrészt: ahogy írták előttem, ha később feldolgozásra kerül az adott kép, akkor sok esetben jól jön a nagyobb pontosság.

Másrészt: a TB-os háttértárak korában kicsit okafogyott pár biten spórolni.

Harmadrészt: tárolástechnikailag a 14 bit praktikusabb. Ugyanis így egy pixel 56 bit, ami kerek bájtra jön ki, míg 9 bit esetén tört bájtra jönne ki. (Bár a 16 bit ilyen szempontból még előnyösebb lenne.)

Negyedrészt: hiába kisebb a szem színfelbontó képessége, mint a legelterjedtebb 24 bites színmélység (igazából a legtöbb formátumban a 32 bites színmélység is csak 24 bites, a maradék 8 bitet vagy nem használják, vagy áttetszőséget jelent), viszont egy-egy színnek csak viszonylag kevés árnyalata létezik benne. A leglátványosabb ez szürkeárnyalatoknál: 256 van belőle, és kész. Ennél pedig a szem jóval több szürkeárnyalatot tud megkülönböztetni.

Ötödrészt: az egyes szerkesztési műveletek során az adat torzulhat. Ezért jó, ha a minimálisnál szükséges adatnál több áll a rendelkezésre, így már nem lesz annyira szembe ötlő ez a torzulás.

szept. 21. 16:00
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/10 anonim ***** válasza:
100%
Én már ott elakadtam, hogy 14 bit-ből miként lesz 4 billió szín...
szept. 21. 19:15
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/10 anonim ***** válasza:

Az előző kerttőhöz:


#7 (19:15) - erre nekem van egy elméletem:

(2^14)^3 = 16384^3 = 4398046511104


#6 (16:00) írta: "Harmadrészt: tárolástechnikailag a 14 bit praktikusabb. Ugyanis így egy pixel 56 bit, ami kerek bájtra jön ki, míg 9 bit esetén tört bájtra jönne ki. (Bár a 16 bit ilyen szempontból még előnyösebb lenne.)"


- na, ezt meg én nem értem, hisz egy trikromatikus képponthoz 42 bit kell, ha az egyes szubpixelek 14 bitesek, nem pedig 56bit!


A valóságban meg nem is célszerű azonos dinamikai felbontással digitalizálni az egyes színösszetevőket, mert a képalkotásban nem egyforma a súlyuk - csak technikailag egyszerűbb háromszorosan használni a már meglévő technikát.

szept. 21. 20:23
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/10 anonim ***** válasza:

#8: Az elmélete4d igazából tény, sokan azt felejtik el, hogy a 14 bit csak egyetlen színösszetevő.


Az 56 bit pedig úgy jön ki, hogy az alfa-csatorna is tárolva van (hasonló bitszámmal).


"A valóságban meg nem is célszerű azonos dinamikai felbontással digitalizálni az egyes színösszetevőket, mert a képalkotásban nem egyforma a súlyuk"

Ez pedig tény (bár egy szint fölött már nincs ennek valódi jelentősége), a 16 bites színmélységnél például a zöld színnek eggyel több bit jutott, mint a másik kettőnek. De 65536 színnél ennek még volt gyakorlati jelentősége, Treu Color fölött már kissé okafogyott.

szept. 21. 22:53
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/10 anonim ***** válasza:

Nem jó az egyezés, de hasonló a helyzet. 40 évvel ezelőtt a tanszék gazdasági felelőse tette fel nekem a kérdést, hogy a mi a lótúrónak csinálom a dokumentációs felvételeket a kutya drága 6x6 cm-es filmre, amikor kisfilmes kamerával tized annyiból is megoldható lenne?

- Nézd, addig, amíg a professzor úr a Nature publikációjához kér levelezőlap méretű papírképet, addig jó lenne. De nyáron elutazik egy konferenciára, ahogy 1x2 méteres poszterben szeretné kirakni a szövetekről készült képeket. Na, ahhoz már csak ez jó...

szept. 23. 14:28
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!