Hogy működik a repülő szárnya?
Bár szerintem is hibás a 19-es és 21-es hozzászólásban szereplő indoklás, visszavezet minket az eredeti kérdéshez:
"... a gyorsan mozgó levegő miért hoz létre alacsony nyomást és a lassú pedig magasabb nyomást?"
Az első lépés: ha egy változó keresztmetszetű térben áramlik a levegő, akkor a szűkebb helyeken fel fog gyorsulni az áramlás. Miért? Hogy időegységenként ugyanannyi levegő tudjon mindenütt áthaladni.
A második lépés: Bernoulli törvénye azt mondja ki, hogy egy közeg áramlásakor (a közeg lehet például víz, de levegő is) a sebesség növelése a nyomás csökkenésével jár.
Ennek pedig az a magyarázata, hogy egy gázra (ebben az esetben) csak a nyomáskülönbség tud erőt kifejteni. Amikor a gáz a nagyobb keresztemetszetű részből átlép egy alacsonyabb keresztmetszetűbe, akkor az alacsonyabb keresztmetszetnél jelenlevő alacsonyabb nyomás (pontosabban a nyomáskülönbség) adja az erőt a gyorsuláshoz.
A nyomáskülönbségből csak az áramlás irányába mutató erőre van szükség, de a gázokban a nyomás homogén. Ezért ugyanazt az alacsonyabb nyomást fogjuk érzékelni a cső falán is.
További hozzáfűzni valók:
1. A Bernoulli-törvény fenti indoklása felcseréli az okot az okozattal. De egyelőre elégedjünk meg ennyivel.
2. A repülő szárnya körül nincs cső! De azokra a felületekre, amiket a levegő amúgy sem akar átlépni, elképzelhetünk egy vékony csőfalat. Ezek az áramlási vonalak által alkotott felületek. Ezzel nem fogjuk megváltoztatni a körülményeket.
Ha megnézzük a repülő szárnya körül kialakult áramlási vonalakat, akkor látható, hogy egy változó keresztmetszetű, csőszerűen zárt térfogatot határolnak.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!