Hogyan működik a repülő sugárhajtóműve?
azt értem hogy a turbinalapátok összesűritik a levegűt ahogy forognak, és továbbitják az égéstérbe ahol a befecskendezett üzemanyaggal keveredve berobban
de a turbinalapátok hogyan forognak?
az indításra gondolok főleg
mert ugye attól nem indul be a motor ha a semmibe fecskendezik az üzemanyagot anélkül hogy forogna a lapát
arra volnék kiváncsi hogy a kezdő sűrítés hogyan működik, az indításnál :D
Külső felpörgetéssel. Általánosan villanymotorral. Ha meg odafönn valamiért leáll, akkor az újraindításkor a menetszél forgatja.
Amikor meg már megy, az égésgázok forgatják a lapátozást az égéstérben/mögött és a közös tengellyel az hajtja vissza a kompresszor részt.
Igen, Wadmalac jól írva - villanymotorral indul be a turbina, és onnantól önfenntartó a rendszer.
Egészen egyszerűen fogalmazva - amíg van üzemanyag a motortérben, addig nem képes leállni, ugyanis a kiáramló gázok forgatják a turbinát.
Itt a szöveg angol ugyan, de csak az ábrák alapján is érthető a felépítés - és igazából a sugárhajtómű működése pofonegyszerű :)
A sugárhajtóműveket nem villanymotorral indítják be. A nagygépeken található egy segédhajtómű (APU - Auxiliary Power Unit), amely egyrészt áramot, másrészt pedig sűrített levegőt (szakszóval mondva bleed air-t) szolgáltat a repülőgép rendszereinek. Az árammal a váltóárammal működő berendezéseket lehet működtetni addig, ameddig a hajtóművek nem járnak, a sűrített levegővel pedig a légkondícionálóberendezést működtetik. De az APU sűrített levegőjének a feladata valójában az, hogy ezzel a levegővel a turbinát meghajtsa.
A Gázturbina működése:
A gázturbinás hajtóművek működési elve gyakorlatilag ugyanaz, mint az autóknál. Beszív-Sűrít-Begyűjt-Kipufog. A különbség az, hogy itt nem ciklikusan, hanem folyamatosan bennek végbe az ütemek. A hajtómű elején található lapátok beszívják a levegőt, majd a többsoros (akár 9 is) kompresszorlapátok összesűrítik, (ha az APU-t kikapcsolták, a bleed air-t igénylő berendezések innen "csapolják" a sűrített levegőt) majd az égéstérbe kerül, ahol üzemanyagot fecskendeznek be, és a magas hőmérséklet miatt begyullad, majd nagy sebeséggel nekiüzközik a turbina lapátoknak, amivel meghajtja az egész tengelyt, majd távozik.
....akartam írni az esetleges sűrített levegős indítást, de inkább hallgattam ,mert nem volt róla közvetlen infóm turbinákkal kapcsolatban, csak tank dízelmotornál. :) De ezek szerint nem lett volna hülyeség, legalább most én is tanultam valamit.
Amúgy szerintem a forgó hidromotoros felpörgetést is el tudnám képzelni, csak ott a lehetséges fordulatszám talán kevés, viszont Q nagy nyomatékot lehet produkálni. Mondjuk a böszme nagy helikopterek propeller-felpörgetésénél el tudnék képzeni ilyen megoldást.
én csak azt nem értem hogy indításnál ez hogy lehetséges?
" majd az égéstérbe kerül, ahol üzemanyagot fecskendeznek be, és a magas hőmérséklet"
legelején nem meleg a rendszer,és attól hogy villanymotor vagy segédhajtómű megforgat valamit,még nem lesz forró belül a rendszer,szóval itt is van a legelején valami gyertya vagy valami olyan rendszer,ami belobbantja legelején a rendszert?
Az indításnál a sűrített levegő nem a kompresszorba jut, hanem a starter nevű segédberendezésbe, ami megforgatja a kompresszort.
Az égés beindításáról pedig annyit, hogy található ott azért még hajtóművenként két-két gyújtógyertya is ;) és az APU-ban is!!! :)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!