Mennyi jelentősége van az intelligenciának ilyenkor?
Elkezdtem intenzíven gyakorolni az emelt érettségiket, és azt vettem észre, hogy pl. a biosz érettségi úgy van felépítve, hogy:
- vannak a nagyon dedós kérdések, amiket egy általános sulis is meg tudna oldani (direkt azért, hogy senkinek se legyen 0 pontja, érje el legalább a 40%ot)
- utána vannak a középerős feladatok, ahová már szükséges a tankönyvi tudás, és aki tisztességesen tanul és készül, az el is tudja érni a 65-70%ot
- végül olyan feladatok vannak, amiknél hiába tanulja meg az ember A-Zig az összes anyagot, nem a tudást mérik, hanem a logikát (azaz, olyan jellegű kérdések, hogy mondjuk mivel lesz X+Y egyenlő, ha tudjuk, hogy ilyen meg olyan körülményeket kell számításba venni).
Szerintetek nem vagyok elég okos, ha ezekre ritkán tudok csak válaszolni?
Mindig amikor megnézem ezeknek a kérdéseknek a megoldását, akkor fogom a fejemet, hogy erre soha nem jöttem volna rá. Összeáll a kép, de továbbra is azt érzem, hogy soha a büdös életbe nem jöttem volna rá a helyes megoldásra. Egyszer megcsináltam egy Mensa-tesztet online, és ott elvileg 120-125 között eredményt mutatott nekem, tehát átlag feletti tartományba esek.
Viszont eléggé félek, hogy hiába tanulom meg az egész bioszt az összes és legjobb tankönyvekből, ha ezeknél a logikai kérdéseknél, amik nem kérik a tankönyvi tudást, megbukok?!
Szerintetek valami extrém magas IQ szükséges a 85% feletti eredmény eléréséhez?
"Mindig amikor megnézem ezeknek a kérdéseknek a megoldását, akkor fogom a fejemet, hogy erre soha nem jöttem volna rá."
Nem tudom, hogy mik ezek a biológia feladatok. De a matematikai középiskolai szintű trükkös kérdések esetén nagyon kevés olyan ember van, akiben előzetes ismeretek nélkül megszületik egy eredeti ötlet a megoldásra. Sok feladatot kell megismerni és az ott előforduló módszereket kell alkalmazni egy kicsit más helyzetben.
Hát például volt egy Darwinos kísérlet, ahol az auxint vizsgálta a növényekben. Na ott már rögtön az első két kérdésnél elvéreztem. Hiába tanultam a növényi hormonokról a legjobb tankönyvekből (panemsuli, mozaik).
Igaz asszem a többi kérdésre pont tudtam a választ, de sok olyan logikai kérdés szokott még lenni, amihez nem szükséges nagyon előzetes ismeret, csak jól kell kiagyalni a megoldást. A keringésnél is vannak elég cifra feladatok.
Ez egy tradíció a mi iskolarendszerünkben, hogy direkt lehetetlen feladatok elé állítják a diákokat, hogy csak az iskolából kikerülve ébredjenek rá, mennyire okosabbak a képzetlen embereknél.
Ezt a módszertani hozzáállást "motivációnak" is nevezhetjük, és más (jutalmazós) módszerekkel ellentétben nem kerül sem pénzbe, sem a tanár erőfeszítésébe - csak a diákok mennek tönkre idegileg egy életre - de azokból mindig van elég friss felhozatal!
"de sok olyan logikai kérdés szokott még lenni, amihez nem szükséges nagyon előzetes ismeret, csak jól kell kiagyalni a megoldást."
Próbálj korábbi éretségi feladatokat olvasgatni. Vagy középsiskolai biológiai versenyek feladatait. Esetleg valami egyetemi előkészítő anyagát biológiából.
Az érettségi feladatok összeállítói is ezekből szerzik az ötleteket.
Ismeretek erre jó oldalakat?
Amúgy az OKTV nehezebb, mint az emelt biosz?
"Ez egy tradíció a mi iskolarendszerünkben, hogy direkt lehetetlen feladatok elé állítják a diákokat, hogy csak az iskolából kikerülve ébredjenek rá, mennyire okosabbak a képzetlen embereknél."
Ugyan már!
2023-ban az emelt szintű érettségin már 25% tudás elégséges, és 60% fölött már jeles! Miről beszélsz a lehetetlen feladatoddal ember?!? Ez inkább nevetséges! A KRESZ vizsga ennél szigorúbb! Ott a 75 pontból 65-öt kell elérni, hogy átmenj! Az a szint az elégséges!
Egyáltalán nem erről van szó. Csak az amerikai mintára mindenki az egekig hájpolja magát, hogy ő egy zseni. És kiderül, hogy csak egy bebiflázott tudásról van szó. És az egy kaptafára menő, egyetlen képletet igénylő feladatokat meg tudja oldani. De amikor egy feladat nem tucatfeladat, hanem megoldandó probléma a világból, akkor a többség elvérzik. Mert nem tudja összerakni fejben a tanultakat. Nem áll össze rendszerré a tudás. Nincs probléma megoldó képessége. Nem tud elemezni. Nem tudja mit kell tenni.
Szóval nagyon jól van ez így szerintem. Lehessen látni , hogy az a jeles egy 61%-os jeles, átlagos tudással, vagy egy 98%-os jeles egy olyan tanulótól, akinek nem csak jó rálátása, de jó problémamegoldó képessége is van. Legyen érezhető ez a különbség.
Végezetül sok év felkészítő tapasztalatból a következőket tudom javasolni a kérdezőnek. Tessék felírni a feladat adatait. Esetleg táblázatba rendezni. És sorról sorra vezetni az abból adódó következtetéseket, amik a megoldás irányába tartanak. [A nebulók többsége egy érdekes feladat kapcsán gyakran lefagy. És nem hajlandó leírni semmit. Ha csak ott ülök és biztatom, hogy mazsolázza ki az adatokat, szedje rendszerbe őket, és írja le mit lát, akkor érdekes módon egy-két terelő hümmögéssel meg fogja oldani azt a feladatot saját maga, amiről az első elolvasása után azonnal lemondott. Holott a tudás ott volt őbenne, az enyém csak a hümmögés...]
7: lol, azért ne akarjuk már az orvosi felvételit a kreszhez hasonlítani, amit egy általános iskolai végzettségű proli is megcsinál.
Szerintem minimum 120-as IQ szükséges a sikeres felvételihez, de ezt nemcsak én mondom, hanem a statisztikák. Az orvosin 125 a medián IQ.
Az ilyen típusú érettségi kérdések célja, hogy ne csak bemagold a tananyagot, hanem alkalmazni is tudd a megszerzett tudást. (Tehát nem lehetetlen feladatokkal való szivatás.) Az más kérdés, hogy erre a közoktatás mennyire készít fel (ez eléggé a tanáron múlik, mivel amúgy a rendszer nem segít ebben olyan hű de nagyon). Nem szükséges extrém magas IQ a 85% feletti eredményhez, bár az tén, hogy 90% feletti eredményt általában már nem könnyű írni, még kiemelkedő képességű diákoknak sem (de az sem lehetetlen).
Nem kell szuperképesség az ilyen feladatok megoldásához, ellenben érdemes sokat gyakorolni, illetve ha lehet, már ezzel a szemlélettel is tanulni. Például kísérletelemzés rendszeresen van érettségiken, azt meg kell tanulni, hogy lehet következtetést levonni egy kísérletből. Persze ebben nyilván segít a magasabb IQ, de az nem jelenti azt, hogy nem lehet tanulni. Hogyha tényleg 120-125 közötti az IQ-d, akkor nem hiszem, hogy megfelelő felkészüléssel ne tudnál 85% eredményt csinálni.
Egyébként ha írnál kicsit konkrétabb példákat, mivel van probléma, lehet, hogy többet tudnánk segíteni.
#8
És azt honnan veszed, hogy 125 az orvosin a medián IQ? (Ami egyébként egyáltalán nem bizonyítja, hogy 120 alatti IQ-val nem lehet bekerülni.)
Az alábbiak mondjuk nem a legfrissebb adatok, és nem is magyarok, szóval biztos nem alkalmas pontosan a hazai viszonyokra (bár nem hiszem, hogy máshol könnyebb lenne az orvosira bekerülni), de eszerint az orvosoknak 120 a medián IQ-ja, és 10%-nak kb. 105 alatt van.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!