Kezdőoldal » Tudományok » Természettudományok » A magyar I.Q bajnok csodagyere...

A magyar I.Q bajnok csodagyerek, nem is volt értelmes?

Figyelt kérdés

Anno egy szenny bulvárműsorban lett népszerű a kissrác, ami nem érdemli meg hogy megemlítsem, mármint a műsort. Szász Marci a magyar csodagyerek. A MENSA vele reklámozta magát nemsokkal megalakulása utána. Nála mérték a világon egyik legmagasabb 195 pontos értékét, amivel minden idők egyik legértelmesebb emberei közé került. Nem is igazán képes ezt überelni senki. Viszont ha megnézzük az életútját csupa kudarc. Egy noname főiskolát sem tudott 10 év alatt elvégezni


Szász Marci a show után országos ismertségre tett szert. Rengeteg támogatást kapott. A később kiépülő internet legkoraibb szakaszában kapott élete végéig ingyenes net hozzáférést, támogatásokat különféle cégektől, számítógépet stb. Ha megnézzük ellenben az életét, akkor egy átlagosnál gyengébb képességű embert látunk.


Már 3 évesen olvasott. Elvégezte 8 évesen az általánost 15 évesen leérettségizett és elkedzte a Miskolci főiskolát, amit még 30 évesen sem tudott befejezni. Profjai szerint semmi értelmes nem volt benne, csak egy átlagosnál butább diák volt. Nem volt képes a vizsgáit letenni. Folyamatosan megbutott, végül abbahagyta a felsőoktatást. Saját céget alapított, de semmi kiemelkedőre nem jutott semmivel. Sem találmánya, sem szabadalma nem volt. Nem próbálkozott semmiben sem. Pl a nagyon ostobának tartott dr.Egely Györgynek ilyenkorra már több bejegyzett szabadalma, működő gépei voltak (mégha nem ingyenenrgiát adott is ki) saját fejlesztésű energiakerekei. A gyerek pedig semmiben sem próbálkozott


Most így évtizedek távlatából arra gondolok, hogy a MENZ-ának is kell reklám, hogy jöjjenek, fizessék a tagdíjat, egyáltalán tudjanak róluk és érdemes legyen odamenni. Találtak egy kis srácot, aki szorgalomból, érdeklődésből megtanult korán olvasni, nem mert jó fejű volt, csak mert érdekelte az olvasás, mert mondjuk unatkozott, kicsit talán aspergeres is volt. Látták hogy gyorsan beszél és reklámot akartak vele csinálni....



2021. szept. 21. 10:42
1 2 3 4 5
 11/43 anonim ***** válasza:
98%
Ennyit az IQ gyakorlati értelmezéséről.
2021. szept. 21. 14:35
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/43 A kérdező kommentje:

2 "Nézd meg, hány híres gyerekszínész csúszott le felnőtt korára"


Malac fogalmad sincs az I.Q jelentéséről sem. Arról sincsen mit jelent Mensa tagnak lenni. A képesség, színészet nem intelligenciában mérhető, de kár neked mondani. Az olyan képességek, mint a rajz, színészet, énekléshez semmi köze az I.Q-nak. ezt csak úgy mondom -.-


Az sem igaz, hogy a magas I.Q-jú emberek semmit sem értek volna el.


Marcinak 195 I.Q-t mértek "ha igaz". Ekkora I.Q-val a tanárt oktatja a diák máshol. Az nagyon soknak számít. Einsteintől kezdve Newtonti is überelei ez az érték. Csak gondoljátok végig. Ehhez képest egy fősulin kibukott, úgy hogy tanárai egyöntetű véleménye alapján egy átlagosnál gyengébb tanuló volt. Még csak nem is az ELTE-TTK volt...

2021. szept. 21. 16:12
 13/43 2*Sü ***** válasza:
91%

> > 2 "Nézd meg, hány híres gyerekszínész csúszott le felnőtt korára"

> Malac fogalmad sincs az I.Q jelentéséről sem.


Wadmalac nem az IQ-ról beszélt, hanem arról, hogy bármilyen olyan képesség – intelligencia, kreativitás, jó énekhang, bármi… –, ami sikerre vihetne, az önmagában nem garancia arra, hogy valaki tényleg sikeres is lesz. A sikerhez akaraterő, kitartás, szorgalom is kell, meg sok esetben a siker emberi kapcsolatokon, jól informáltságon és a szerencsén is múlik. Átlagos képességekkel is lehet valaki nagyon sikeres, és nagyon jó képességű emberek is élhetnek átlagos életet.


Én pl. nagyon jó néptáncos voltam. Ha úgy választottam volna, valószínű lehettem volna profi táncos, vagy táncos körökben ismert koreográfus. De mikor a dolog kezdett élessé válni, én egy másik életutat választottam, amire megvoltak az érveim. Nem a képesség hiányzott, hogy sikeres legyek, hanem a céltudat. Egyszerűen nem volt célom sikeresnek lenni ezen a téren, inkább más területre összpontosítottam az erőforrásaimat, képességeimet.


> Az sem igaz, hogy a magas I.Q-jú emberek semmit sem értek volna el.


Nem állított ilyet senki. Az állítás az volt, hogy az intelligencia és a siker között nincs túl erős korreláció. Egy intelligens embernek talán nagyobb esélye van sikeresnek lenni bizonyos területeken, de összességében vannak:

- nagyon intelligens és sikeres emberek,

- közepes intelligenciájú és sikeres emberek,

- nagyon intelligens, de nem túl sikeres emberek,

- közepes intelligenciájú és nem túl sikeres emberek.


> Marcinak 195 I.Q-t mértek "ha igaz". Ekkora I.Q-val a tanárt oktatja a diák máshol.


Ahogy írtuk, az IQ-t gyerekkorban máshogy mérik, mint felnőttkorban. Az IQ amúgy is egy életkorral korrigált adat. Az IQ-ból nem az számolható ki, hogy valaki a népesség egészének hány százalékánál intelligensebb, hanem hogy az azonos életkorúak hány százalékánál intelligensebb. Van az az életkor, amikor egy üresen beadott IQ-teszt is átlagon felüli IQ-t mér, mert abban a korban az is átlagon felüli mentális teljesítmény, hogy valaki odatalál a tesztírás helyszínére, emlékszik a nevére, és fel is tudja írni a lapra.


De még egyszer: A 195-ös IQ ötévesen azt jelenti, hogy az a bizonyos ötéves gyerek olyan mentális képességekkel rendelkezik, mint egy átlagos 10 éves. Egy átlagos 10 éves meg nem oktatja a tanárt…


Jó analógia a Cooper-teszt futás, ami ugye arról szól, hogy 12 perc alatt ki mekkora távot fut le. Ha Aladár az 4. percben 1600 métert fut le, míg a többiek átlagosan csak 800 métert, az nem jelenti azt, hogy le lehet fújni a futást tesztet, nem lehet ebből úgy extrapolálni hogy akkor Aladár a 12. perc végén 4800 méternél fog tartani, ami egy élsportolóhoz képest is bőven kiváló teljesítmény. Simán lehet, hogy Aladár a továbbiakban már ugyanolyan tempóval, sőt lehet, hogy lassabban fog futni mint a többiek, és mire az átlag 2400 méterrel fejezi be a futást, addig Aladárnak az előnye 400 méterre fog apadni és 2800 méterrel végez, ami nem kétszer akkora táv, hanem csak 16,6%-kal több az átlagnál. Ez pedig amatőr szinten nagyon jó, átlagon felüli teljesítmény, de nem kiváló, egy élsportolóhoz képest meg kimondottan pocsék eredmény. Abból, hogy Aladár a 4. percben kétszer akkora távot futott le, abból lehet arra is következtetni, hogy rendkívüli fizikummal rendelkezik, de lehet arra is, hogy simán csak egy egész jó rövidtávfutó, átlagos állóképességgel, ami így már nem is annyira rendkívüli.


Az intelligencia fejlődése is kicsit olyan, mint a futóverseny. Az intelligencia fejlődik és nem egyenletesen fejlődik. Van, aki fiatalabban húz bele; van, akinél egyenletesebb a fejlődés; van, aki tizenévesen hajrázik. Abból, hogy valakinek 5 évesen kimagasló a teljesítménye nem következik az, hogy a további fejlődése is ugyanilyen tempóban fog haladni, előtte van még 12 év, amit nem lehet az eltelt 5 évből extrapolálni.

2021. szept. 21. 17:44
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/43 anonim ***** válasza:
88%

A szóban forgó gyereket, meg úgy az egész témát nem ismerem, de:

1) Az IQ teszt azt mutatja meg, hogy mennyire jó valaki IQ teszt kitöltésben. Nem ad valós visszajelzést egy ember összes képességéről.


2) Tapasztalataim szerint a sikeresség elsősorban akaraterő, kitartás, motiváció kérdése. Rosszabb esetben pedig "haverkodás" kérdése. Az okosság harmadlagos-negyedleges, és annak is csak egy kis részét mutatja ki az IQ.

2021. szept. 21. 19:00
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/43 anonim ***** válasza:
92%
Amúgy honnan tudod, hogy a profjai mit gondolnak róla és hogy hány vizsgáján bukott meg?
2021. szept. 21. 19:35
Hasznos számodra ez a válasz?
 16/43 dq ***** válasza:
94%

Nem lett "sikeres", gazdag vagy ismert ember.

Ennek számtalan oka lehet, akár az is, hogy nem akart, akár az is, hogy más kell hozzá, mint 5 évesen a világ 3 legjobb 5 éves IQ teszt kitöltője között lenni.

2021. szept. 21. 22:52
Hasznos számodra ez a válasz?
 17/43 anonim ***** válasza:
94%

Abból a müsorból volt egy másik rész is, aikor egy kissrác oda-vissza betanulta a teljes MÁV menetrendet, de nekem emellett egy visszamaradott, csúnya szóval élve féldebil emberke volt. Szerintem neki az autizmus enyhébb tünetei miatt volt kimagasló memóriája. A Szász Marcis részre nem emlékszem.

Általános iskola alsóban nekem is átlag feletti IQ-m volt, az elérhetö ingyenes föként vizuális-logikai tesztek alapján most is az, akkoriban emiatt voltak is koncentrációs problémáim [jóval 1945 után ;)], majd késöbb viszonylag könnyen megvolt a 4-es körüli átlagom egészen az érettségiig. Egyetemen már jöttek a nagyobb problémák, mivel hiányzott a megfelelö motiváció és hozzáállás, amit nem szerettem, vagy nem volt hozzá kedvem, azt nagyon nehezen tanultam, mert nem állt rá az agyam. Azóta sem értem el semmi különöset, egy jó munkahelyem van, szeretem azt amit csinálok, nem nélkülözök, d ennyi. Hamar megértem az összefüggéseket, de a mamóriám nem a legjobb, a lexikális tudás nem az erösségem. Jól kijövök az emberekkel, elég jó EQ-m van, de ez sem különleges. Ezzel is azt szeretném alátámasztani, hogy maga a mért érték nem jelent semmit, motiváció, akarat, és befektetett energia nélkül mit sem ér a magas IQ, és általában csak azon a területen, amire fogákony az ember.

2021. szept. 22. 08:31
Hasznos számodra ez a válasz?
 18/43 anonim ***** válasza:
91%
A magas IQ igaz lehet. DE! pl. egy rokonom 3 másodperc alatt kirakja a rubik kockát ami nemem egy óra alatt sem sikerül. Viszont én Németországban dolgozm programozóként. Neki filléres gondjai vannak. Kétlem, hogy metudna oldani komplex programozási feladatokat. Több oldalon oksabb nálam. Egy dolog. Ha megh kell csinálni valamit az más. A főiskola- egyetem elvégzése más dolog. Nekem sikerült. ELTE. Hát akik ott tanítottak? ( tisztelet a kevés kivételnek ) Pl. Fordítóprogramok prof. Semmiféle programot nem tudott volna megírni. Különösképp fordítót. Volt valamikor a szoc. közepén, hogy pénzt, paripát, fegyvert, katonát nem sajnálva próbáltak egy ADA fordítót írni. Sikerült? Sikerült Magyarországon bármilyet? Esetleg operációs rendszert? Adatbáziskezelőt? Tanítják az egyetemeken? Van halvány seggfingjuk hozzá?
2021. szept. 22. 10:38
Hasznos számodra ez a válasz?
 19/43 2*Sü ***** válasza:
93%

#17 > Abból a müsorból volt egy másik rész is, aikor egy kissrác oda-vissza betanulta a teljes MÁV menetrendet, de nekem emellett egy visszamaradott, csúnya szóval élve féldebil emberke volt.


Igen, ez kicsit a Savant-szindrómára hajaz. Azzal meg igen gyakran jár együtt autizmus, vagy más fejlődési rendellenesség, mentális visszamaradottság.


> Általános iskola alsóban nekem is átlag feletti IQ-m volt, az elérhetö ingyenes föként vizuális-logikai tesztek alapján most is az, akkoriban emiatt voltak is koncentrációs problémáim


Az intelligencia gyakran jár együtt azzal, hogy az embert nagyon érdeklik bizonyos területek, ami miatt viszont más területek számára unalmasak, érdektelenek, és ezekre sokkal nehezebben tud koncentrálni. Általános iskolában engem érdekelt a matematika és a fizika, ezekből versenyezni is jártam. Viszont pl. történelemből olyanok voltak a jegyeim, mint a hullámvasút. Ha érdekelt az adott téma, akkor különösebb célirányos tanulás nélkül is megjegyeztem dolgokat, ha nem érdekelt, akkor egyrészt nagyon nehezen vettem rá magam, hogy tanuljak, másrészt a tanulás is igen gyenge hatásfokkal ment. A matematikai összefüggéseket tanulás nélkül megértettem, tudtam. De 20 orosz szó megtanulása számomra rémálom volt, fél óra tanulás után talán vissza tudtam mondani belőle 15-öt, másnak meg kb. 10-re emlékeztem.


A főiskolán is ugyanez vezetett a lustaságomhoz. Ha egy tantárgy nem érdekelt, akkor képtelen voltam tanulni. Képtelen voltam magolni, „beseggelni” valamit. Ami meg érdekelt, abban úgy szívtam magamba a tudást, mint a szivacs. És bár alapvetően ez másodlagos oka volt annak, hogy nem fejeztem be a főiskolát, de ennek ellenére voltak ebből fakadó komolyabb nehézségeim.

2021. szept. 22. 11:27
Hasznos számodra ez a válasz?
 20/43 2*Sü ***** válasza:
94%

#18 > A magas IQ igaz lehet. DE! pl. egy rokonom 3 másodperc alatt kirakja a rubik kockát ami nemem egy óra alatt sem sikerül.


Mivel a világrekord – ha nem dőlt meg – 3,47 másodperc, így gondolom van ebben némi túlzás. Amúgy a Rubik-kocka kirakásához nem annyira kell intelligencia. Egyszerűen be kell tanulni a megfelelő forgatási sorozatokat: ha ezt és ezt a két kockát akarom megcserélni, akkor a következő 8 forgatást kell végezni. Vannak kevésbé hatékony kirakási módok kevesebb algoritmussal, meg vannak hatékonyabb kirakási módok több algoritmussal. Igazából intelligencia inkább ezen algoritmusok megtalálásához kellene, de ehhez is elég néhány elvre rálelni, de a legtöbb ember nem így tanulja meg kirakni a kockát, hanem begyakorolja az algoritmusokat.


> A főiskola- egyetem elvégzése más dolog.


Amúgy ezt én is tapasztaltam. Volt pár ismerősöm, akik programozónak tanultak, de végül kibuktak a főiskoláról. Ma programozóként dolgoznak. Viszont volt olyan ismerősöm, aki ugyan lediplomázott, de a diplomamunkájához szükséges kisebb programocskának a megírásához is tőlem kért segítséget. Van egy mérnökinformatikus, programozó diplomája, csak éppen egy ujjgyakorlatnak számító programot sem tud megírni. Nota bene nem is ebben a szakmában dolgozik.


Szóval a végzettség nem hogy az intelligenciával nem függ feltétlenül össze, de néha még annak a tudásnak a megszerzésével vagy meg nem szerzésével sem, aminek az elsajátítását a diploma lenne hivatott szavatolni.

2021. szept. 22. 11:52
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3 4 5

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!