Mi az, hogy első és másodrendű nyomaték?
Megpróbálom, de nem biztos, hogy ebből tiszta lesz.
Van köze a forgatónyomatékhoz, mert itt is "forgásponthoz" képesti "erőkar" jellege van.
Csak nem forgáspont feltétlenül, hanem a terhelt darab "semleges" szála az "erőkar" kiindulási helye, az a szál, ami nem deformálódik.
Onnan mérődik az "erőkar", attól egyre messzebb egyre nagyobb a terhelés, ami viszont nem simán erő, hanem húzó-nyomó vagy nyíró feszültség.
Ha van egy csavart tengelyed, akkor a középsó szálától a keresztmetszet szélei felé egyre nagyobb a terhelés.
Ha hajlított, akkor a középső szál alatt és felett a keresztmetszet széle felé egyre nagyobb nyom- húzó feszültség van jelen.
A számításának éppen az a lényege, hogy egy adott keresztmetszet-felület méretre a kialakítástól, a terheléshez képesti helyzettől függően más és más lesz az anyag terhelése. Ha ezt jól kezeled, kevesebb anyag felhasználásával elérheted a nagyobb szilárdságot.
Van műanyag vonalzód?
Ha fogod és "lapra" hajlítod, könnyen meg tudod tenni. De "élre" már nem, abban az irányban sokkal merevebb. Éppen mert "élre" hajlítva a szélső szálak messzebb vannak a középső semleges száltól, a hajlító nyomaték sokkal nagyobb "erőkaron" oszlik el, ettől a szálakra a terhelés sokkal kisebb, az egész keresztmetszeted jóval nagyobb terhelést elvisel.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!