Miért tűnik "lapos Földnek" a repülőszerkezetek dinamikája?
Ismert, hogy miután egy tárgyat elhagy egy test utána szabadon mozog. Ha kidobsz a repülőből egy tárgyat az szabadon esik, csak a kezdősebességét örzi meg a földetérésig a pályáján. Ha reptetsz egy drónt, ami a repülőből szállt fel akkor az már a repülőgép sebességét nem hordozza.
Evidens, ha a drón felszáll mondjuk egy repülőgépből, utána ha nincs sebessége a drónnak a repülő elhúz mellette, hiszen a drón áll. A drónnak hajtania kell ahhoz hogy a repülőgépet kövesse, hiszen maga a repülőgép is száguld. Azaz fel kell vennie a drónnak a repülőgép sebességét miután már szabadon van, azzoz hogy kövesse a reülőt és ott lássuk az ablak mellett. Ez így érthető ??
~ ~ ~
Ezt evidensnek vesszük ha a repülőről van szó, mégsem értjük miért nincs így a Földön. Ha a Földről reptetsz fel egy drónt és az áll éppen vagyis nincsen sebessége, akkor ott áll majd feletted miközben te a Földdel száguldasz 465 m/s-al. Mert 465 m/s az egyenlítőn a Föld forgási sebessége. [link] A drón amikor áll ott lesz majd közvetlen feletted statikus/álló pályán miközben, már elhagyta a Föld felszínét, így szabadon kellene lennie és mégis forod a Földdel együtt 400m/s-al, de miért teszi ezt? Ugyanígy a repülőgépeknél, helikoptereknél, nagy magasságú repülőgépeknél miért teszi ugyanezt?
Egy utasszállító repülőnek benzin sem kellene bizonyos útirányokban, hiszen a Föld forog és ő statikus helyzetben pl helikoterben állva a forgó Föld felett el állva le tudná tenni egy másik városban, földrészen az utasait üzemenyag nélkül, hiszen a Föld elforogna alatta. Mégis úgy mozognak a Föld felszínétől nagyon magasan repülő gépek is, mintha a Földdel együtt egy statikus világban állnának. Te ezt a paradoxont fel tudod oldani?
"Ha kidobsz a repülőből egy tárgyat az szabadon esik"
Ez nem igaz.
"csak a kezdősebességét örzi meg a földetérésig a pályáján"
Ez sem igaz.
"Ha reptetsz egy drónt, ami a repülőből szállt fel akkor az már a repülőgép sebességét nem hordozza"
És ez sem igaz.
"ha a drón felszáll mondjuk egy repülőgépből, utána ha nincs sebessége a drónnak a repülő elhúz mellette"
Ha mozgó repülőgépből száll fel, akkor van sebessége a drónnak is. Ha álló repülőgépből, akkor meg a repülőgép nem húz el mellette.
"Azaz fel kell vennie a drónnak a repülőgép sebességét miután már szabadon van"
Nem kell, alapból a repülőgép sebességéről indul és ha a drónnak nincs hajtása akkor el kezd lassulni.
"Ezt evidensnek vesszük ha a repülőről van szó, mégsem értjük miért nincs így a Földön"
Az egész eddigi gondolatmeneted hibás tehát, de a lényeget leírták már előttem. A Föld légköre forog a Földdel együtt. Mivel gondolom neked is feltűnt, hogy nincs az egyenlítőnél konstans 465 m/s szél.
"Te ezt a paradoxont fel tudod oldani?"
Igen. Nem jártál be fizika órára 7. osztályban.
"földrészen az utasait üzemenyag nélkül, hiszen a Föld elforogna alatta. Mégis úgy mozognak a Föld felszínétől"
Létező jelenség hogy amikor a repülő a föld forgásával ellentétesen halad hamarabb teszi meg az utat és ehhez kevesebb üzemanyag kell de attól még kell.
"Ha a Földről reptetsz fel egy drónt és az áll éppen vagyis nincsen sebessége, akkor ott áll majd feletted miközben te a Földdel száguldasz 465 m/s-al. Mert 465 m/s az egyenlítőn a Föld forgási sebessége."
Kezdjük ott hogy körülöttünk hegyek vannak amik nagyon jó szélfogóként funkcionálnak. Így nem alakul ki ilyen sebességű szél. azonban ha a Kárpátok fölé emelkedünk ez megváltozhat. Továbbá a drón reptetést ne egy repülőgéphez viszonyítsd mert milliószor nagyobb a teljesítménye. Az kb olyan mintha egy fa levelet engednél el egy mozgó vonatból.
#22
"Létező jelenség hogy amikor a repülő a föld forgásával ellentétesen halad hamarabb teszi meg az utat és ehhez kevesebb üzemanyag kell de attól még kell."
Valóban lehet olyan, hogy a gép a forgással ellentétes irányba haladva hamarabb teszi meg az utat. Meg olyan is, hogy az ellentétes irányban teszi meg hamarabb az utat. Mert annak, hogy egy repülőgép út a két irányba nem ugyanannyi időt vesz igénybe, semmi (közvetlen) köze nincs a Föld forgásához, hanem attól függ, milyen a széljárás. (Közvetett van, mert a Föld forgása is befolyásolja a szelet.) Ha hátszéllel repül a gép, értelemszerűen hamarabb teszi meg az utat, mintha szembeszél fúj. (És 8-10 km magasságban elég komoly szelek tudnak fújni.)
A mérséklet övben egyébként általában nyugati széljárás jellemző, tehát valószínűleg átlagosan akkor gyorsabbak a repülő járatok, ha kelet felé (a Föld forgásával megegyező irányban) repülnek.
A repülőgépek sebességét leginkább az úgynevezett jet stream-ek befolyásolják, ezek pont nyugatról keletre mozognak.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!