Sokszor lehet olvasni hogy nedves úton kétszer-háromszor akkorára nő a fékút, mint szárazon. Igaz ez?
" szerintem ez a kétszeres-háromszoros fékút túlzás, addig amíg nem kell hirtelen megállni."
Es ha meg kell? Akkor mi lesz? Majd eloadod ott is ugyanezt?
Szerintem meg fogalmad sincs rola hogyan mukodik a surlodas, talan mert fizikaoran a padtarsad tolltartojaba probaltal doglott egeret tenni hogy ne vegye eszre.
Nedves uton a gumi tapadasa meredeken csokken, kisebb fekezesre is megcsuszik (eeeerted, 'hirtelen' elveszti a tapadast). Az ABS ezen nem sokat segit, ugyanis ABS-szel adott esetben _hosszabb_ a fekut mint anelkul, csak epp nem csuszol es igy iranyithato marad az auto.
A nedves felületen a gumi rosszabban tapad. Kisebb a tapadási súrlódás értéke (nem véletlen, hogy pl. zsírozzák a felületet, hogy jobban csússzon; a víz itt is ilyen kenő anyag). Nyilván lehet találni spéci gumit-burkolatot ami kevésbé csúszik (ld. forma1 az eső gumikkal, de még ők is lassabban mennek esőben mint szárazon nézz meg egy ilyen verenyt. Pedig ott picit mások a szabályok és a viszonyk /pl. nem jön szembe gizike a gőzekével) és sok "tesztben" ez az átverés, hogy spéci gumi, esetleg érdesebb burkolat.
Alapvetően fizika, hogy nedves felületen kisebb a tapadó surlódás, így kisebb erővel lehet fékezni (különben blokkol a kerék); szintén népszerű tévhit, hogy az ABS csökkenti a fékutat. Az ABS megakadályozza a blokkolást, mert ha a kerék blokkol és elkezd csúszni akkor már nem a tapadó surlódás hanem az annál rendszerint kisebb csúszó surlódás fog fékezni... Az ABS ezt akadályozza meg, de ha nincs blokkolási helyzet az ABS nem csinál semmit, és nem hat a fékútra.
Egyébként pedig próbáld ki bátran, vannak tesztpályák erre a célra ahol befizeted a lóvét és esős-vizes burkolaton próbálkozhatsz a fékezéssel érezni fogod a kérdésedre a választ.
"Akkor is legalább kétszeres a fékút"
Akár lehet kétszeres is.
Tekintettel arra, hogy sokkal hamarabb szűnik meg a gördülés.
(tudom abs.....)
Kerdezo, szerencsere nemcsak buta vagy, hanem arrogansan buta is, mindamellett meg a fekut fogalmaval sem vagy tisztaban.
De tudod mit, nem kell elhinni semmit. Mi csak at akarunk verni, sot rosszat akarunk neked, hulyenek nezunk, pedig te vagy a kiraly, mi mind csak csicskak vagyunk hozzad kepest.
Majd azert ird meg azt is, hogyan sikerult az elso biztositos ugyintezesed amikor vizes uton rafekeztel es belecsattantal az elotted acsorgoba, aztan eloadtad hogy dehat ez nem lehetseges, hiszen a fekut nem is lehetett ketszeres, te mar csak tudod...
"Kettes: szövegértés. Én arról beszélek amikor még az autó kerekei nem veszítik el a tapadását"
A szövegértéssel inkább neked van gondod. Azt te csak hiszed, hogy nem vesztenek a gumik a tapadásból a nedves úton. Ez fizika általános iskolai anyag, nagyon gáz, ha nem érted miért történik.
"Akkor is legalább kétszeres a fékút? Kétlem.."
Egy apróságról ne feledkezzünk el. Az ABS azt tudja megakadályozni (illetve azt a hátrányt csökkenteni), hogy a tapadási súrlódás helyett a csúszási határozza meg a fékutat. Nem fogja neked a tapadási mű értéket növelni.
Képzeld el a gumi-bitumen kontakt felületét.
Most képzeld közé a vizet.
Úgy csökkenti le jócskán a gumi-bitumen érintkező felületet, hogy közben az összenyomóerő jó részét meg felveszi.
Vagyis jócskán csökkent nagyságú bitumen-gumi kontakt-felületre jócskán kisebb összenyomóerő hat.
Szerinted ennek mi az eredménye?
A tapadási mű érték is jelentősen csökken.
Ha meg az csökken, hamarabb jelentkezik a csúszás. A csúszó súrlódásnál meg a víz már kenőanyagként ront.
Mit csinál az ABS?
Ha érzékeli a kerék megcsúszását, visszavesz a fékerőből.
Tehát már létrejött csúszásnál avatkozik be.
Ha ABS-ed van, minden egyes szenzor-mintavétel és pillanatnyi fékerő-redukció körben lezajlik a kis tapadás-megcsúszás folyamat, fékrendszertől és ABS-től függően másodpercenként hússzor-ötvenszer.
Elég egyértelmű, hogy mindennek összessége, a csökkent tapadási, nagyon csökkent csúszási súrlódási érték, plusz az ABS segítségével létrejött tapadás-csúszás ismétlődés a közelében sem tud lenni a száraz úti bitumen-gumi tapadásnak.
Hát még ha figyelembe vesszük, hogy jó gumival, száraz, meleg, tiszta körülmények közt a gumi-bitumen kontakt esetén, főleg kisebb sebességeknél a csúszási súrlódási érték csaknem azonos a tapadásival, az ABS szerepe olyankor szinte csak a kormányzásképesség megőrzésére szolgál.
Kérdező!
Amíg azt sem tudod pontosan, hogy mit akarsz kérdezni, addig fölösleges okoskodni.
Ülj autóba és próbáld ki.
Akkor gyere újabb kérdésekkel, ha saját tapasztalataid vannak.
Addig csak bohóckodsz..........
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!