Kezdőoldal » Tudományok » Társadalomtudományok és bölcsészet » Miért azt kellett megtanulni...

Miért azt kellett megtanulni történelemből, hogy mikor voltak a háborúk és nem azt, hogy mikor volt béke?

Figyelt kérdés

Szerintem nem az a fontos, hogy mikor, hogyan rombolt az ember hanem, hogy mikor épített, alkotott valamit.

A tudomány, a művészet vitte előre az emberiséget nem a háborúk, nem az, ahogyan az ember elállatiasodott (a háborúk során..)


2009. máj. 1. 02:03
1 2 3 4 5
 21/43 anonim ***** válasza:
100%

15:56-os (utolsó) vagyok.


"Most csak annyi, hogy úgy tűnik a háborút szükségesnek tartó vélemények vannak eddig túlsúlyban.

A háborúpártiak vajon akkor is ezt a nézetet vallanák ha átéltek volna egy háborút?"


Szerintem senki nem mondta, hogy a háború jó! Egy hozzászólás sem volt háborúpárti (ahogy én láttam).

Hatalmas különbség van aközött, hogy valami fejlődést idéz elő, vagy "hasznos" és aközött, hogy valami jó, és szeretnénk, hogy legyen.

Nem akarom leszidni a gyerekem, de kell, hogy megértse rosszat csinált;

Nem akarom, hogy bárki meghaljon autóbalesetben, de lehet, hogy egy ilyen valaki menti meg egyszer a szerveivel az életem;

Senki nem akarta, hogy hidegháború legyen, most mégis nagyboldogan élvezzük rengeteg előnyét, mert hatalmas technikai fejlődést köszönhetünk neki.


Persze, hogy nem akarok/akarunk háborút, és reméljük mi is, hogy tudunk a nélkül is fejlődni; DE a Te kérdésed a múltra, történelemre vonatkozott, ott pedig minden kétséget kizáróan nagy és fontos szerepük volt a háborúknak.. ez nem azt jelenti, hogy de-szeretjük-a-háborút, hanem tények...


És mint előttem írták, természetesen háború és háború, konfliktus és konfliktus közt rengeteg különbség van...



"Igen, az ember ilyen, sajnos! De mit lehet tenni, hogy ne legyen ilyen ez a kérdés! "

Jó kérdés... nem tudom... :/


"Igen de ezek a művek nem azért szólnak a háborúkról mert egyetértenek velük hanem pont azért mert elítélik."

És mit ítélnének el, ha nem lenne?... Persze ez így hülye kérdés, de a lényeg ez: a művészet (is) az életről szól, és az élet ilyen... Néha szép, néha gonosz, néha kegyetlen... Valóban, a művészet (általában) az ellenkezőjére tanít, de attól még (részben) ebből táplálkozik...

2009. máj. 1. 19:37
Hasznos számodra ez a válasz?
 22/43 anonim ***** válasza:
100%
Hozzáfűzném, háború mindig volt és lesz is.
2009. máj. 1. 19:48
Hasznos számodra ez a válasz?
 23/43 anonim ***** válasza:
94%

Nagyon érdekes vita volt. Én is a "begyepesedett pacifista" nézeteit osztom. Pont a napokban gonodoltam erre, hogy miért mindig a háborúskodást tanítjuk? Sőt a vitézkedést dicsőítjük, és akkor csodálkozunk, hogy a gyerekek is verekedni akarnak.

Persze háborúk voltak, és a fejlődés kulcsainak látszanak. Ami előre vitte az emberiséget, az az önzés,telhetetlenség, hatalomvágy. Mégis azt hiszem,hogy ezek nélkül is megtörténtek volna a technikai újítások.

És van egy csendes réteg, akik a békesség útját járják.

2009. máj. 1. 21:53
Hasznos számodra ez a válasz?
 24/43 A kérdező kommentje:

Végre egyet is ért valaki:)

Ez persze nem dönti el a vitát, csak jó:)

2009. máj. 1. 22:03
 25/43 A kérdező kommentje:

Igen, az igazi fejlődés csendes és békés.

Egy Kafka idézet:

"A jók egyszerre lépnek, nem is tudva róluk járják köröttük a többiek a kor táncait.."

Ebben minden benne van. A "kor táncai", a hangoskodók hőbörgése, az erőpártiak erőfitogtatása, mind csak véges, múlandó dolog, bármennyire is látványos.

Az igazi és fontos események "a csendben" történnek meg, az alkotás, az elmélyülés csendjében. Ez lehet művészeti tevékenység, tudományos munka, egy beszélgetés vagy akár csak egy szép táj szemlélése.

Akiknek csak azok a dolgok tűnnek fontosnak, amik "nagyok", "hangosak", "erősek", "hatásosak", ők a mennyiséget részesítik előnyben a minőség helyett.

2009. máj. 1. 22:17
 26/43 A kérdező kommentje:
Még él a vita tessék csak hozzászólni, minden vélemény érdekel!:)
2009. máj. 1. 22:59
 27/43 anonim ***** válasza:
100%
Ne aggódj, van sok pacifista, csak hát természetüknél fogva csendben vannak.
2009. máj. 2. 07:22
Hasznos számodra ez a válasz?
 28/43 anonim ***** válasza:
100%

Sziasztok!


Megint én vagyok, a "sokat" író :)


"Végre egyet is ért valaki:) "

Attól függ mivel; ha jól értelmeztem, az illető nagyjából ugyanazt mondta, amit én, csak más megközelítésből.

Itt szerintem nem két ellentétes vélemény feszül egymásnak, hanem két nézet - ami nem is ellentétes, csak más.


Te egy idealista (és mellesleg persze pacifista :) ) nézetet vallasz... a válaszadók többsége - köztük én is - pedig a kérdésedre egy gyakorlati (ideáktól és érzelmektől független) "racionalista" választ adott.


És ebben a "veled egyet értő" válaszoló is velünk értett egyet: "Persze háborúk voltak, és a fejlődés kulcsainak látszanak. Ami előre vitte az emberiséget, az az önzés,telhetetlenség, hatalomvágy."


Te azt kérdezted miért a háborút tanítják. Mi pedig válaszoltuk, hogy azért mert a múltban és a jelenben(!) igenis a fejlődések/változások/történelmi szempontból lényeges lépések jelentős hányada a háborúkról szól.


Ez nem jelenti, hogy háború nélkül ne lehetne fejlődés, azt meg a legkevésbé sem jelenti, hogy ne akarnák sokan, hogy ne legyen háború.



"Az igazi és fontos események "a csendben" történnek meg, az alkotás, az elmélyülés csendjében."

Most megint úgy érzem, hogy nem egyről beszélünk... Attól függ milyen fontos események? Igen egy Mona Lisa nem a háború kellős közepén és nemis annak hatására jött létre; de (és ezzel nem a Mona Lisát becsülöm le!), azok az események, amik az emberiség fontos lépései voltak és eljutattak minket idáig (függetlenül attól, hogy jobb vagy rosszabb lett a világ), azoknak a hátterében általában olyan mozgató erő állt, ami köthető a hábrúhoz.



Az ahol most állunk - és mit tanítson a történelem, ha nem az idevezető utat - abban a háborúk nagyobb szerepet játszottak.


Az államhatárok nem békében alakultak ki, az államformák nem békeidőben változtak, és a Holdra lépéssel is vártunk volna még pár évtizedet, ha nincs a hidegháború... Ha töriből nem ezeket tanultuk volna, akkor mit?...


De tényleg ez érdekel, Te mit tanítanál történelemből?

2009. máj. 2. 12:45
Hasznos számodra ez a válasz?
 29/43 A kérdező kommentje:

Szia:)


"a "veled egyet értő" válaszoló is velünk értett egyet: "Persze háborúk voltak, és a fejlődés kulcsainak látszanak. Ami előre vitte az emberiséget, az az önzés,telhetetlenség, hatalomvágy." "


Az általad kiragadott mondat valóban nem az én nézeteimet támasztja alá, ami számomra leginkább fontos volt a "velem egyetértő válaszadó" szavaiból az az alábbi mondat:


"Mégis azt hiszem,hogy ezek nélkül is megtörténtek volna a technikai újítások."


Tehát pontosítok, ez az utóbbi mondat az, amivel egyetértek sőt azt állítom, hogy háborúk nélkül SOKKAL NAGYOBB ESÉLLYEL fejlődtünk volna tovább, mint ennyi háborúval a történelmünkben.

Szerintem nincs olyan értékes emberi alkotás aminek a háború lenne az OKA.

Te felsorolsz pár dolgot, ami háborúskodás nélkül nem jöhetett volna létre de én az általad felsoroltakban nem látok túl sok értéket (sajnos):

-államhatárok: az államhatárok mai elrendezése rengeteg konfliktus forrása. Igaz, sok előnnyel is jár de úgy gondolom egy békés korban (amifelé mindannyian haladni akarunk ugye..) az államhatárok szerepe egyre inkább csökkenni fog, egészen addig míg értelmét nem veszti.

-államformák: ugyan miért jók a háború által kialakult államformák ha a népesség nagyon nagy része nyomorog, elégedetlen, nem kapja meg a munkájának megfelelő bért stb. ezekben az államformákban, és e nyomorgó többségnek még reménye sincs, hogy változtasson helyzetén (éppen az államformák berendezkedése miatt). Tudom, a szegénységről nemcsak az államforma tehet, de az, hogy az egyén képtelen változtatni a sorsán, nagymértékben függ az államformától, a hatalomgyakorlás rendszerétől. Én államformán nem magát a szót értem, hogy például "Köztársaság" hanem annak megvalósulását. Mert szép szó az, hogy Köztársaság de a gyakorlatban általában épp az ellenkezője valósul meg. Például egyes országok államformájára sokkal jobban illik a "Részvénytársaság" szó..

-Holdraszállás: Ez is kérdés lesz azt hiszem hamarosan: hogy tulajdonképpen mit segít az emberek 99,9999999%-án az, hogy pár ember a Holdra szállt? Úgy érzem ez ismét a látványosság csapdája. Azt a szellemi teljesítményt, ami ahhoz kellett, hogy a Holdra léphessen pár ember természetesen én is elismerem. Azonban azt már vitatnám, hogy ez annyira hasznos lenne az emberiség nagy részének, hogy megért annyi milliárd dollárt, amennyit ráköltöttek (közben sokan éhenhaltak egyébként).

Egy emberi tett értékét nem az határozza meg, hogy mekkora a erőfeszítésbe kerül véghezvinni.


Most persze csak három "apró" példáról volt szó de én úgy gondolom, bármilyen dolgot is hoznánk fel, amit a háború(k)nak "köszönhetünk", mindről kiderülne, hogy valójában, hogy nem a fejlődés mérföldkövei.


Lassan eljutottunk tehát a jelenig és addig a kérdésig, hogy mit tanítsunk történelemből ha nem az idáig vezető utat.


Azzal egyetértek, hogy a történelemnek a múltról, az idáig vezető útról kell szólnia, mi másról?

Csak az a kérdés MIT HANGSÚLYOZZUNK KI ebből a múltból, mit emeljünk ki, mit tartsunk fontosnak, mire hívjuk fel a figyelmét az új generációknak?

Konkrét tantervem nekem sincs, nem azért írtam ki a kérdést mert van, de az biztos, hogy sokkal kisebb szerepet szánnék a rengeteg háború, vérengzés taglalásának és az ehhez kapcsolódó évszámok bemagoltatásának és előtérbe helyezném a művészetek, a tudomány fejlődésének bemutatását. Azt az utat mutatnám be a gyerekeknek, ahogyan az ember egyre tudatosabb lett az évezredek során, ahogy fejlődött alkotásban, leleményességben, emberségben és persze kitérnék a hibáira is. Nem festeném rózsaszínre a múltat, de amit lényegesnek, kiemelendőnek látok, az nem az elmúlt korok népeinek összecsapásai.

Mert a történelemnek célja is kell legyen, példákat, módszereket kell adnia a továbbfejlődésre. Abból, hogy a fiatalok látják a múlt tévedéseit, milyen útravalót kapnak a jövőre nézve? (Persze a tanulságokat le kell vonni.)

És végezetül ha a történelem tantervében bizonyos megrögzött szokások miatt nem lehetne változtatni, akkor körülbelül annyira szorítanám háttérbe a történelemórát a többi tantárgyhoz képest mint amennyire most vannak háttérben a művészeti oktatások. És azokat előrehoznám. De ez már egy másik témához vezet:))


Na megyek eszek valamit:)

2009. máj. 2. 15:04
 30/43 A kérdező kommentje:

Egybként a kiírt kérdésre valaki ezt is válaszolhatná:


Mindegy, hogy a háború vagy a béke időpontját tanuljuk meg, végül is ugyanazokat az évszámokat kellene megtanulni..(mert pont addig tartott a háború, amikor elkezdődött a béke és fordítva:))

namind1:)

2009. máj. 2. 15:18
1 2 3 4 5

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!