A Római Birodalom volt az utolsó olyan hatalom, amely jól ismerte a néplélektant, és tudta, hogyan kell bánni az emberekkel?
"A negyedik birodalom olyan lesz, mint a vas; miként a vas mindent összetör és összezúz, úgy fogja ez összetörni és összezúzni amazokat mind." (Dán 2,40)
Dániel jövendölését a régi magyarázók a Római Birodalomra vonatkoztatták. Függetlenül attól, hogy a leírás tényleg Rómára vonatkozik-e, mindenképpen kapcsolatot mutat vele. És itt látnunk kell egy nagyon fontos dolgot.l: Róma kiválóan ismerte a néplélektant.
Miért mondom ezt?
A 21. századi ember elpuhult. Próbál mindent "szépen" megoldani, aminek az az eredménye, hogy már a bűnözőknek is jogaik vannak, és sok esetben nen kapnak olyan büntetést, mint amilyet érdemelnének. Az emberek azonban nem élnek, hanem visszaélnek a szép bánásmódddal, mert az emberi természet borzasztóan önző.
Róma kiváló pszichológus volt. Ugyanis felismerte, hogy az embereknek tényleg békére van szükségük (és ezt igyekezett fenntartani - lásd: Pax Romana) ugyanakkor nem ragaszkodott erősen a béke eszközéhez, ha a lázadók ellen fel kellett lépni. Róma lelkében ott volt a vaskeménység is. Mindent összetört és összezúzott, nagyon kegyetlenül bánt az emberekkel. Amint Josephus elmeséli nekünk, a jeruzsálemi templom ostrománál a római katonák annyira megvadultak, hogy Titus (a parancsnok, későbbi császár) parancsának sem engedelmeskedtek, hanem tovább folytatták az ostromot, a parancsnok akarata ellenére...
Igen, ez a kettősség - a béke szeretete, és a vaskeménység - az, amely Rómát soha nem látott sikerek fölé emelte.
Amint Vegilius mondja:
"Ám a te mesterséged, római, az, hogy uralkodj,
El ne feledd – hogy békés törvényekkel igazgass,
És kíméld, aki meghódolt, de leverd, aki lázad!
Béke és harc.
Szeretet és gyűlölet.
Igen, ez kell az embereknek.
Látniuk kell, hogy békében kell élni, de ugyanakkor vaskeménységgel kell megtorolni a bűnt.
Nincs kegyelem a bűnösnek.
Ez Róma tanítása, amely elvezet az igaz társadalomhoz.
"Szívesem megnéztem volna egy ütközetet a mi Julius Caesar-unk, éd Dinzsgisz kán között. :)"
A gyengébb és kevesebb számú lovasság miatt hátrányban lettek volna a rómaiak. Nem is kell Dzsingisz Kán oda, már Timur Lenk is megizzasztotta volna őket.
A rómaiak valóban jó manipulátorok voltak és folyamatosan kontrollálták a népeket (már amennyire tudták) és ezt folytatták a középkorban is... De nem olyan pozitív értelemben, mint ahogy írod, hanem kontroll a hatalom megtartása érdekében.
Mert ugye Róma nem azért ment el Európában mindenhova, mert annyira segíteni akart és nem virágcsokorral érkeztek, hanem karddal és tartották a markukat az adókért.
# 7
IDÉZLEK: "A Mongol Birodalom megette volna őket reggelire,csak nem egyidőben léteztek."
1.) A mongolok könnyűlovas, lovasíjász haderővel rendelkeztek, amely alapvetően alkalmatlan egy nehézfegyverzetű, páncélos haderő elleni harcra.
2.) A mongol haderő alkalmatlannak bizonyult a kőből épült várak és kőfallal védett városok ostromára.
3.) A római hadsereg a birodalom fénykorában éppenséggel jó 250 000 főnyi békelétszámú páncélos nehézgyalogosból állt.
4.) A Római Birodalom rendelkezett kő erődítményekkel.
# 12
IDÉZLEK: "A gyengébb és kevesebb számú lovasság miatt hátrányban lettek volna a rómaiak. Nem is kell Dzsingisz Kán oda, már Timur Lenk is megizzasztotta volna őket."
Látom, Te nem ismered különösebben a hadtörténetet.
A zártrendi harcászatot folytató nehézgyalogság, mint a római rátermett hadvezetés esetén mindig fölényben volt a lovassággal szemben.
A 16-17. századi európai hadügyi forradalom újra felismerése volt annak, hogy a zártrendi harcászatot folytató gyalogság a csatatér királya, a lovasság csak alárendelt kiegészítője annak. Újra felismerték, amit az ókori görögök és rómaiak már tudtak.
Sajnos egyikben sincs igazad.
1. a mongolok nem csak könnyűlovas, lovasíjász haderővel rendelkeztek.
2. a mongol haderő igen hamar elsajátította a különböző ostromgépek használatát. Már a XIII. század elején megismerték a katapult használatát, a kínaiaktól megtanulták a kínai hajító és az íjlövő gépek kezelését, a XIII. század végére pedig már a muszlim ostromgépeket is használták.
Nisapur ostrománál többezer hajítógépet vonultattak fel, és konkrétan minden útba eső várat, erődöt elfoglaltak.
3. igen. És? Ezt a létszámot soha sehol nem tudták felvonultatni egyszerre, arra szolgált, hogy a birodalom bizonyos provinciáit őrizzék. A mongolok viszont egyszerre tudtak felvonultatni százezres seregeket.
4. lásd 2-es pont.
A másik válaszodban szereplő állítás sem igaz ebben a formában. Nemhiába volt az elit mindig is a lovasság, amely csatákat tudott eldönteni. Persze a gyalogságnak is fontos szerepe volt, és bizonyos csatatereket, stratégiák mellett akár a győzelmet is ki tudta harcolni.
# 18
Mondtam, hogy nem ismered a hadtörténetet, és tessék, újra és újra bebizonyítod!
1.) A mongolok alapvetően nem rendelkeztek fémpáncélos nehézlovassággal. Sőt, ezek hordozására nélkülözhetetlen nagy testű csatalovakkal sem.
2.) A mongolok sikeresen bevették a kínai, az orosz és az arab erődöket és nagyvárosokat. Csakhogy ezeket nem kőfalak védték. A kínai erődítmények vegyes építésű kő-fa-földerődök voltak, az orosz városok, mint Kijev kizárólag fa védművekkel rendelkeztek, az arab és perzsa hadművészet akkor bizony agyag és vályogtéglás erődöket alkalmazott.
Ellenben Európában a kővárakkal szemben teljesen tehetetlennek bizonyult a mongol haderő.
# 18
IDÉZLEK: "A másik válaszodban szereplő állítás sem igaz ebben a formában. Nemhiába volt az elit mindig is a lovasság, amely csatákat tudott eldönteni. Persze a gyalogságnak is fontos szerepe volt, és bizonyos csatatereket, stratégiák mellett akár a győzelmet is ki tudta harcolni."
Hát ez így megint nem igaz.
Európában az 1525-ös páviai csata után már nagyon nagyon ritka az olyan csata (csata = főerők közötti összecsapás), amelyet nem a gyalogság döntött el. A lovasság csak ritkán volt csatadöntő erő.
AJÁNLOK PÁR KÖNYVET:
Parker, Geoffrey: The military revolution. Military innovation and the rise of the West 1500-1800
Black, Jeremy: A Military Revolution? Military Change and European Society
1550-1800
Rogers, Clifford J. (szerk.): The Military Revolution Debate
Parrott, David: Richelieu’s Army. War, Government and Society in France, 1624–1642
de León, Fernando González: The Road to Rocroi. Class, Culture and Command in the Spanish Army of Flanders, 1567–1659
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!