Ha nálunk alacsony a társadalmi egyenlőtlenség, akkor hogy lehet ilyen egyenlőtlen az iskolai rendszer?
Erősen megmaradt a szociális rendszer a régi időkből, még ha szemmel láthatóan finanszírozási gondokkal is küzködik. Az oktatás ennek ellenére nem hogy szép eredményt nem tudott felmutatni, de egyenesen stagnál, egyes vélemények szerint romlik.
Pedig történtek reformkísérletek. Csökkent az intézmények száma, egységesebb lett a követelményrendszer, a finnaszírozás, a felsőoktatási modellváltás is szükséges volt. A mostani szakképzés milyenségéről sajnos nincs tapasztalatom. Ugyan nem mindig szakpolitikai döntések születtek, és lehetett volna mindent jobban csinálni, de annyi elmondható, hogy a tervezett reformok legalább részben megvalósultak.
Miért nem látjuk, érezzük azt, hogy egyre jobb lenne az oktatás, ahogyan az egy egészséges gazdaságú országban elvárható?
"Az oktatás ennek ellenére nem hogy szép eredményt nem tudott felmutatni, de egyenesen stagnál, egyes vélemények szerint romlik."
A PISA tesztek alapján a közoktatás egyértelműen romlik (mondjuk ez nem csak nálunk van így, de nálunk jobban, mint az OECD átlag).
"Pedig történtek reformkísérletek."
Történni történtek, csak a legtöbbet nem vitték végig, amit igen, azt sem túl jól, illetve gyakran egymással ellentétesek voltak (pl. a korábbi kormányok vs. a fidesz oktatáspolitikája).
"Csökkent az intézmények száma"
Messze nem annyival, mint ami optimális volna (pár hely kivételével, pl. Hódmezővásárhely). Azt mondjuk megértem, hogy ez egy érzékeny téma.
"egységesebb lett a követelményrendszer"
Sőt, túlcentralizáltabb. (Egyébként az egyetemi felvételi követelmények egységessége épp most szűnik meg.)
"egységesebb lett [...] a finnaszírozás"
Ez igaz, egységesen alulfinanszírozott mostmár a rendszer. A GDP-hez viszonyított oktatási kiadás 15 év alatt jó negyedével csökkent.
"a felsőoktatási modellváltás is szükséges volt."
Itt most nem tudom, pontosan mire gondolsz. Ha a legutóbbi alapítványi kiszervezési hullámhoz, annak kevés köze van az oktatás színvonalának javításához.
"hogy a tervezett reformok legalább részben megvalósultak."
Részben igen, de vagy nem sikerült teljesen megvalósítani, vagy a tervek voltak rosszak.
(Jó, nyilván ez így nem teljesen igaz. Születtek - és meg is valósultak - előremutató programok is, de azért általános szinten kevés. És ezek is gyakran elég... érdekesen valósultak meg. Pl. Öveges-program.)
"Miért nem látjuk, érezzük azt, hogy egyre jobb lenne az oktatás, ahogyan az egy egészséges gazdaságú országban elvárható?"
- az oktatás alulfinanszírozott (lásd pl. a pedagógusfizetések esete)
- a központi tantervek gyakran nem jók:
*nem modern személetűek (ismerethangsúlyosak a képességek hangsúlyozása helyett)
*túlzottan központosítók, rugalmatlanok
*túlzott (nem hasznos) ismeretanyagot várnak el
- a vezetőket gyakran nem szakmai alapon nevezik ki
- részben a fentiek miatt, részben egyéb okokból (pl. komoly leterhelés) a pedagógus szakma nem nagyon vonzó, így elev kevesen jelentkeznek tanárképzésre, még kevesebben jutnak el a tanárságig, és ők is sokszr nem megfelelő képességűek és/vagy motiváltságúak (mostanában inkább talán az első)
- az infrastruktúra (pl. informatikai eszközök) fejlesztése is hagy kívánnivalót maga után (bár ezen a téren történt fejlődés)
Hát nálunk nem alacsony a társadalmi egyenlőtlenség, hanem rohamosan nő, és száz éve volt ekkora.
A rendszer (semelyik résrendszer se) küszködik financiális gondokkal, pusztán nem kapja meg tudatosan a működéséhez szükséges (pénzügyi és egyéb) feltételeket.
Konkrétan az oktatás nem stagnál, hanem eszetlen mértékben romlik. Nem véletlenül, hanem tudatos, elhatározott szándék szerint. Jó minőségű oktatás értelmes gondolkodó embert teremt. A gondolkodó és tájékozott ember nagyjából két perc alatt jut arra a gondolatra, hogy itt valami nagyon nem jó. Újabb egy perc után rájön, hogy mit kell tenni. Talán öt perc. és arra is, mi a módszer. Innentől a rendszer rendkívül gyorsan meg fog változni a megfelelő irányba, ám ez rendkívül hátrányos lenne a jelenlegi hatalomnak. Tehát e hatalomnak elemi érdeke, hogy az oktatásból hülyegyerek nevelést kreáljon, mert azok soha nem gondolkodnak, így nem is jönnek rá semmire.
Még annyit, ha valaki vitatkozna ez utóbbi állítással, az azért van, mert egészen más elképzelése van a gondolkodás fogalmáról, mint nekem.
"Az oktatás színvonalának csökkentése egyértelmű"
A színvonalért tenni kell és vannak is próbálkozások:
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!