6: Ebben semmi új, vagy rendkívüli nincsen. Közhely de igaz, hogy az ember az örömforrást keresi, a fájdalmat kerüli. Ösztönös evolúciós örökség, hogy örömünket leljük a testi élvezetekben, anyagi javakban akik ezeket élvezték, keresték és sikeresen elérték, hozzájutottak nagyobb eséllyel élték túl, szaporodtak, több utóduk született és mivel az utódok túlélése nagyban múlik azon is mennyi javat tudsz a számukra biztosítani ezért a leszármazottaik nagyobb arányban élték meg a serdülőkort. A másik oldalon ott van, hogy társas lények vagyunk, közösségekben éltünk a túlélésünk azon is múlt mennyire hatékonyan tudunk együttműködni, ne maradjunk egyedül, ne rekesszenek ki mert az felért a halálos ítélettel [nem véletlen az ókori büntetőszankciók legsúlyosabb formája nem is feltétlen a halálbüntetés volt, hanem hogy száműzték az illetőt]. Ennél fogva elég erősen olyan tulajdonságokra szelektálódtunk amik a társas együttélést elősegítik, különböző szociális készségek, fejlett kommunikáció, empátia, altruizmus, fogékonyak vagyunk a szociális tanulásra. Az utóbbi rendkívül fontos, a szocializáció során a közösség elültet egy gondolatrendőrséget a tagjának a fejében. Megtanulja mi helyes, mi nem helyes és ha ezeket megszegi szorong, lelkiismeretfurdalása lesz amivel valamit kezdeni kell, de ha megfelel ezeknek az alapvetően örömforrás. Ezért sok normát akkor is követnénk ha a Btk. nem mondaná azt hogy 2-8 év szabadságvesztés jár ha megszegjük. Ez ösztönös belső motiváció, öröm ha valamilyen közösségbe beilleszkedtünk, jó a pozíciónk mert ez = törődés, segítség, túlélés. És én nem látom ezt a dekadenciát, sőt pozitív tendenciákat is felfedezek, szerintem szociálisan egyre érzékenyebbek vagyunk, már nem sokan értenének egyet a rabszolgasággal, vagy azzal hogy ne legyen egy társadalom (többé-kevésbé) meritokratikus hanem származás alapján rétegződjön, vagy hogy a közösségen kívüli az nem ember és én bármikor megölhetem. Hát mennyivel volt erkölcsösebb egy archaikus társadalom, ahol a nemzeti sport az volt mennyire kreatívan tudom megölni a helótát, vagy élt a vérbosszú szokása ahol akár ha gondatlanságból valaki a fivérem halálát okozta akkor én kiirthattam a családját, csecsemőstől az őt ringató anyjával együtt. Az erkölcs nem egyetemes, változik és nem feltétlen rossz irányba. Ami más napjainkban az a kiélezett verseny, és a közösségek felbomlása, az atomizálódott társadalomban adott a mindenki-mindenki ellen helyzet. Kisebb a közvetlen egymásra utaltság, nagyobb szabadság, nagyobb felelősség, mindenki úgy érvényesül ahogy tud és egyre kisebb felette a közvetlen közösségi kontroll. Ez van akiből a legrosszabbat, van akiből a legjobbat hozza ki. Mindenki maga találja meg az élet értelmét, a vallási normák követése, annak megfelelő élet, "megvilágosodás" stb. csak egy opció nem egy univerzális cél. Semmivel sem több annál mintha valaki egy sikeres, erényes, társadalmilag hasznos ember szeretne lenni. Ugyanott vagyunk, csak az egyik azt hiszi a halál után történik valami érte, a másik meg nem. De attól még ugyanúgy motivált, hiszen az egy örömforrás hogy én jól élek, az utódaim jól élnek, a körülöttem lévőktől figyelmet kapok, elfogadnak, szeretnek. Miért lenne egyértelműen nagyobb ösztönző hogy mi lesz ha elpusztulok? Az örömöt keressük, a jutalmat, büntetést (ösztönzők) ebben az életben kapjuk, nem kell semmi hozzá a halál után. Aki hisz is ebben az életben kapja, ugyanúgy mint a szocializáció által beépült normák megszegéséért pszichésen bűnhődik, vagy örömöt él át ha betartja. Aki bűnöző is racionális döntést hoz. Neki a megszerzett szerzett öröm nagyobb mint a potenciális hátrány. Ennek lehet sok oka, pl. kényszer (lopok vagy éhenhalok), elcsúszott szocializáció (nem tudom miért nem oké a lopás, otthon bevett esetleg jutalmazott szokás volt), képtelenség a megfelelő szocializációra (pl. antiszociális személyiségzavar). Ők is az örömöt keresik, a hívő emberek is, ebben nem különböznek.