El tudja nekem valaki magyarázni David Benatar antinatalista filozófiájának alapelvét?
Miszerint jobb nemlétezni, mint létezni...
Jól értem, hogy az általa választott "matematikai" megközelítés szerint asszimetria húzódik a fájdalom és az élvezet között?
Valaki ki tudná fejteni kicsit bővebben ezt az asszimetriát?
Vagy ez csak arra vonatkozik, hogy több fájdalom ér, mint szenvedés?
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Az elmondottak alapján semmi kedvem egy nevesincs szerzőt elemezni. Ha szert nem létezni, tegye. Akkor már a "szeret valamit" kifejezésnek legalább semmi értelme. Hogy mi az a matematika, amit használ, érdektelen a kijelentése hallatán, valóban van aszimmetria. De értelmesebb azt mondani, a fájdalom és az élvezet két különböző élmény, és lehetségesek személyek, akik keverik ezt.
A legjobban akkor járhatsz, ha sürgősen elfelejted e neve és mindent, ami kapcsolódik hozzá.
Mivel csak kérdést lehet feltenni - pedig kérést szeretnék megfogalmazni- a kérdést kérésként kell értelmezni és ha nem tudsz válaszolni normálisan (A KÉRDÉSRE) akkor nem írogass ide bullsh*t baromságokat.
Nem fogalmaztam meg, hogy mit szeretnék csinálni a kapott információkkal, mivel semmi relevanciája nincs, és mellesleg az az én dolgom.
Köszi-
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
’A’ eset, hogy valaki létezik. Ekkor ő tapasztal
- szenvedést, és ez nem jó (-)
- örömöt, és ez jó (+)
’B’ eset, hogy „valaki” nem létezik. Ekkor "ő" NEM tapasztal
- szenvedést, és ez jó (+)
- örömöt, és ez sem nem jó, se nem rossz, mivel nincs alany (0)
Az aszimmetria lényege, hogy az ’A’ esetben nulla, ’B’ esetben viszont pozitív (+1) az eredmény.
Sokan azért támadják ezt az elméletet, mert azt mondják, hogy a ’B’ esetben a szenvedés hiányát ugyanúgy kellene kezelni, mint az öröm hiányát, tehát hogy az se nem rossz, se nem jó, mivel nincs, aki megtapasztalja.
Akik viszont egyetértenek vele, azt mondják, hogy mivel a szenvedés minden esetben rossz, attól megkímélni akarni valakit helyes gondolat. Tehát igaz, hogy aktuálisan nincs senki, akit megkíméljünk a szenvedéstől, de mivel a szenvedés elkerülhetetlen velejárója az életnek, ennek nem-kitenni valakit jobb, mint azért a világra hozni valakit, hogy valamennyi örömöt is megtapasztaljon.
(Tudom, régi a kérdés, de remélem, még valamennyire aktuális.)
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!