Az emberek egy részét miért ragadják el annyira a különböző jelképek, szimbólumok, zászlók, címerek, logók, emblémák, márkák, jelvények, olykor szlogenek? Ez mennyire általános társadalmi jelenség?
Egyrészt az, amit az 1-es írt, vagyis hogy mennyire tudsz vele azonosulni.
Az ősidőkben a szimbólumokat valóban az istenek megnyilvánulásainak tartották, a modern időkben, a fogyasztó társadalomban a szimbólum inkább a minőséget jelenti, tehát alapvetően az ember nem feltétlenül tudatosan keresi ezeket a jeleket, sokkal inkább a választás mérlegelésében segít. Például ha elmész a boltba, akkor hamarabb veszel meg egy Coca Colát, mint egy noname kólát. Vagy hamarabb hiszed el azt, amit egy közismert népszerű ember mond, mint egy teljesen idegen.
Hogy miért "ragadják el", az egy teljesen másik kérdés, viszont ezek az emberek a legkönnyebben befolyásolhatóak, így vigyázni kell velük.
A jelképek, szimbólumok ( pl kereszt, vörös csillag stb.) általában nem önmagukban vonzóak, hanem a mögöttük lévő idelógia csábító.
A zászlók, címerek esetében ( közös ország, város, család) az együvé tartozás lehet szimpatikus.
A többinél az egy közösséghez tartozás,vagy éppen a különbözni vágyás játszhat szerepet.
#2- nek, én ritkán iszok kólát, de akkor azért választom az általad említett terméket, mert az ízlik a legjobban. Abból is csak a hagyományos.
Mármint úgy érted, hogy az olaszok területeket vesznek el a spanyoloktól, a franciáktól (akik Európában az egyik atomfegyverrel rendelkező hatalom), horvátoktól, görögöktől, törököktől (a NATO 2. legerősebb hadserege), Egyiptomtól, Marokkótól, libanontól. És mindezek az államok mindezt csak úgy nézik?
Esetleg mernek nagyobbat godnolni, és a birodalom egy kiterjdtebb állapotát akarják rögtön visszacsinálni, ezért Svájcba meg az angolokba is beleharapnak, nem beszélve más balkáni álamokról, osztrákokról, magyarokról, portugálokról. Kihagytam bármit?
Vagy mégis hogy képzelted? Önkéntes alapon?
Tényleg két fontos tudatalatti pontja lehet.
De mindkettőt írták is.
1. a csoporthoz tartozás ősi ösztönös késztetés, ennek bármi szimbóluma fontos lehet
2. éppen az individualizmus késztethet valakit arra, hogy a nagy többségtől eltérő, kirívó jelképpel emelje ki magát a "szürke" tömegből.
A vicc az, hogy a kettő hibridje lehet a legfőbb késztető erő: szürke tömegből kiemelkedő "elit" csoport tagjának lenni.
És itt jöhetnek be erősen a luxusmárkák, vagy bármi, aminek a reklámja sugallja, hogy ha ilyened van, ilyet viselsz, használsz, valamilyen módon több vagy, mint az átlag.
Mivel mindennek atavisztikus eredete van, az sem baj, ha valódi észérvekkel nem lehet alátámasztani, azokat bárki ki tud találni magának, olyat, amilyet legalább ő el is hisz.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!