Kezdőoldal » Tudományok » Helyesírás » Miért nem tud írni a fiatalok...

Miért nem tud írni a fiatalok jelentős része?

Figyelt kérdés

Nem apróbb elgépelésekről van szó, amit akkor követünk le, ha nem figyelünk oda, hanem arra, hogy rengetegen képtelenek nagy kezdőbetűt használni, vesszők nélkül, egybe leírják az összetett mondatokat, mondatvégi írásjelekből pedig vagy egyet se tesznek ki, vagy tíz pontot, kérdőjelet vagy felkiáltójelet írnak egymás után.

A szánalmas helyesírásról meg ne is beszéljünk, még mindig röhögök, amikor eszembe jut az a gyerkőc, aki kioktatott valahogy úgy, hogy "muszály beszólnod az irásomra?" :)


Ha pedig valaki be merészeli írni a kérdésükre, hogy tanuljanak meg írni és/vagy fogalmazni, visszavágnak, hogy ez nem helyesírás témakör, vagy hogy "tudok helyesen irni csak nem akartam oda figyelni!!!!!"


2009. nov. 4. 16:55
1 2 3
 11/27 A kérdező kommentje:
17:55 Ezzel én is pont ugyanígy vagyok, de néha azért szoktam válaszolni, és a végén megjegyzem, hogy nem ártana kicsit nyelvtanozni :D
2009. nov. 4. 18:08
 12/27 anonim ***** válasza:
90%

Szerintem ez csak egy nyelvi változat, ugyanúgy kialakul a mai fiataloknak egy nyelvezete, amelyet egymás között használnak, mint ahogy az idősebb korosztálynak is megvolt, csak épp ez látványosabb az internet miatt. Nem azt mondom, hogy nem lehet káros. Az, aki ad magára, ad a nyelvre is, és nem használja mindenhol.

Amikor dolgozatokat javítottam, azt tapasztaltam, hogy nem úgy írtak a diákok, mint ahogy az interneten "beszélnek". Tudják (legalábbis egy részük tudja), hogy mikor milyen nyelvhasználatot várnak el tőlük.

Azért ha hozzám érkezik ilyen üzenet, dekódolom, de nem vagyok hajlandó a másik fél nyelvhasználatát követni.

Az első válaszolót nem kellett volna lepontozni, humor volt.

2009. nov. 4. 18:27
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/27 A kérdező kommentje:
Nem a rövidítésekről beszélek (bár az is ki tud borítani, ha azt olvasom, hogy szeri, xal, ien, oan), az még hivatalos szövegekben is előfordul (pl.; ún.; stb. :D), hanem a helyesírásról és az írásjelekről. Szerintem a pocsék helyesírásnak nem kéne "csak egy nyelvi változatnak" lennie. Nem hiszem, hogy olyan sokkal megrövidít egy szöveget az, ha kihagyjuk belőle a vesszőket, vagy hogy olyan sok időt megspórolunk vele.
2009. nov. 4. 18:53
 14/27 A kérdező kommentje:
Ja és nem szoktam pontozni, mert hülyeség, szóval nem én pontoztam le az elsőt.
2009. nov. 4. 18:54
 15/27 anonim ***** válasza:

18:27 vagyok. Nem is arra gondoltam, hogy te pontoztad le, egy pontozó ennyire nem képes lehúzni egy másikat.

A helyesírási hibák egy része biztosan tudatlanságból fakad, ezek régen ugyanúgy megvoltak, más része meg esetleg arra megy ki, hogy mások legyenek, mint a tömeg. Nem jöttem még rá, miért történik ez, miért épp a nyelvvel, az, hogy így egyszerűbb, meg gyorsabb, az hülyeség. Valami oka biztosan van, de nagyon valószínű, hogy aki használja, az sem tudja, miért így csinálja. Megy a többi után. Csak akkor meg ugyanolyan, mint a többi. Ördögi kör.

2009. nov. 4. 20:18
Hasznos számodra ez a válasz?
 16/27 anonim ***** válasza:
100%

Egy ideje admin vagyok egy oldalon, ahol írásokat lehet publikálni... nos, nekem attól is égnek áll a hajam, ha valaki egy fórum hozzászólásában képtelen helyesen írni, de van, aki így irodalmi művet akar feltölteni oda. Ott találkoztam például olyannal, hogy valaki a "miért" szót leírta ly-nal, vagy egy másik nem használt végig se pontot, se vesszőt, és ők vannak kiakadva, mikor közlöm, hogy nem engedem fel.


A ciki az, hogy úgy ülnek neki írni, hogy keveset olvasnak, vagy egyáltalán semmit. Mindenről hallanak, megnézik filmen, és az elég. De nem olvasnak semmit, maximum Twilightot, ami aztán tényleg az irodalom és a kultúra magasfoka - és nem a helyesírás ragad rájuk, hanem az a végtelen bárgyúság, ami a történetet jellemzi.


Lehet lepontozni, szidni... de ez van, gyerekek.

2009. nov. 4. 21:59
Hasznos számodra ez a válasz?
 17/27 anonim ***** válasza:

ma 20:18

Egyetértek, egy korábbi válaszban én is erre akartam utalni, ez valami csordaszellemiség...

2009. nov. 4. 22:51
Hasznos számodra ez a válasz?
 18/27 dellfil ***** válasza:
100%

Úgy látom, eg-két érvet felsoroltatok a pongyola, nemtörődöm írás ellen. Helyes. (Persze, megszólalt egy helyen az "ellentábor is. Kár volt.)

Ha írok valakinek, (legyen az bárki, barát, ismerős, ismeretlen ember) az a minimum, hogy a képességeim szerint helyesen írok, és érthetően fogalmazok. Nem így tenni finoman szólva is udvariatlanság. A tele rövidítésekkel, kicsavart szószörnyetegekkel, és helyesírási hibákkal megírt szöveg mögöttes üzenete az, hogy le vagy ejtve, nem érdekelsz, fejtsd meg, ha annyira érdekel. Olyasmi, mint ha élő beszéd közben az orrát turkálná a beszélő. Vagy mondjuk hátat fordítana, jelezve, hogy tesz rád.

2009. nov. 4. 23:10
Hasznos számodra ez a válasz?
 19/27 anonim ***** válasza:

Sokszor már az olvasástanítással is baj van. Versenyeznek, hogy mikorra tanítják meg a gyereket írni-olvasni, így sokan lemaradnak.


Utána pedig elspórolják a nyelvtanórákat, irodalmat tartanak helyette. A magyar helyesírás nehéz, nem lehet nyelvtan nélkül helyesen írni. Sokan még a nyelvtani kategóriákat sem ismerik.

2009. nov. 5. 20:24
Hasznos számodra ez a válasz?
 20/27 anonim válasza:
100%

Szerintem a legnagyobb baj valóban azzal van, hogy túl gyorsan tanítják meg a gyerekeket írni. Pont az alapokat nem tanítják meg nekik, amire építhetnének a későbbiekben. Az iskolában, ha nem tartják a tantervet, lemaradnak az osztályok a többitől, ez a félelme a legtöbb kisiskolás tanárnak. Egyáltalán nem érdekli a pedagógust (tisztelet a kivételnek!), megértették-e a gyerekek az aktuális tanulnivalót. Az anyaggal mindenféleképpen haladnak tovább. Iszonyú nagy problémának látom ezt. Nem csak nyelvtanból, matematikából is! Negyedikes fiam van. Végig küzdöttük az első három évet. Alig-alig volt gyakorlásra alkalom, hogy egy-egy új nyelvtani szabály beidegződhessen! Itthon felhalmoztam mindenféle képességfejlesztő füzetet, de ezekre sokszor azért nincs idő, mert 5 másik új dolgot kell megtanulni. Az órai munka és a házi feladatok során 1-1 db. típusfeladat megoldása vajmi kevés!

Óriási problémának látom, hogy ennyire nem veszi a magyar hivatalos tanítási rendszer (talán ez a nemzeti alaptanterv vagy mi??) komolyan az alapok TÉNYLEGES megtanítását, s azok alapos begyakorlását, leülepedését!


Ha már itt tartunk, a választékosság is komoly probléma. Nem az egymás közötti kommunikációra értem, abba belefér a szleng, a rövidítések ...stb. hanem arra, hogy pl. képtelenek egy-két értelmes mondatban megfogalmazni kérdéseiket, mondanivalójukat olyan közegben sem, ahol ez elvárható lenne. Nem a gyerekek tehetnek erről. Nyilván ezt leginkább olvasással lehet fejleszteni, de mit is mondhatnék azok után, amit fent írtam. Hisz még a helyesírást sincs idő begyakorolni, nemhogy még könyvek sorait nyomhatnánk a kezükbe.

Ha nincs otthonról hozott példa vagy egy ritka csodabogár gyerkőc, ez egy átlagos fiatalban aligha fog magától megváltozni.

2009. nov. 9. 22:36
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!