Kezdőoldal » Tudományok » Egyéb kérdések » Csak szerintem kontraproduktív...

Csak szerintem kontraproduktív a tudomány ilyen erősen történő népszerűsítése?

Figyelt kérdés

Ha megnézzük a tudománynépszerűsítő művek, műsorok, videók és előadások komoly mértékben előretörtek az elmúlt 40 év alatt. Amikor a kb. egyetlen ilyen műsor a Sagan-féle Kozmosz volt, akkor nem volt eltúlozva ez a folyamat és nem volt különösebb negatív hatása, de szerintem a mai megközelítés, túlzás.


Stephen Hawkingtól kezdve a youtube videókon keresztül, a lebutított weblapokon, fórumcsoportokon át egészen a publikus előadásokig bezárólag nem túlzás azt mondani, hogy több ezer különböző forrásból tájékozódhatnak az érdeklődők. Látszólag ez tök jó dolog, nem? Hiszen az emberek tanulnak és a tudomány is egyre népszerűbb lesz.


Szerintem ez téves álláspont. Az emberek ezektől a forrásoktól nem az adott tudományterületet, nem a tudományos gondolkodást, hanem annak egy populista, felvizezett, lebutított változatát tanulják meg. Súlyos félreértések, tévedések terjednek el, maguk a magyarázatok is sok esetben hagynak némi kívánni valót maguk után, és az eredménye ennek az, hogy paradox módon minél több hülyeség terjed el a közbeszédben, annál kevésbé bíznak a tudományban a tömegek.


A tudományos eredmények ma már annyira rendkívül összetettek, hogy egy szakértő kutató a saját csapatán belül se feltétlenül van tisztában mindenkinek a pontos munkájával, a tudományágán belül nincs tisztában a naprakész eredményekkel és álláspontokkal, és a többi tudományágra nézve pedig meg sem értené a komoly cikkeket, hiszen ahhoz ismerni kell a tudományterület zsargonját és hátterét, amit hosszú éveket felölelő egyetemi tanulás tesz lehetővé. Nincs ugyan kizárva, hogy ezt valaki maga el tudja sajátítani, autodidakta módon, de akkor az az ember egy rejtett zseni elvesztegetett tehetséggel.


Mivel az átlagembernek a tudomány ismerete lehetetlen feladat és szüksége sincs rá még középiskolai szinten sem, nem lenne jobb és célravezetőbb, ha az erőforrásokat a formális oktatás fejlesztésére és az abba való toborozásba fektetnénk? Akkor abból hasznot hajtó szakemberek lennének a végén, nem pedig félművelt laikusok.



2018. máj. 8. 21:07
1 2 3
 21/26 anonim ***** válasza:
79%

Ilyenkor szoktunk beletolni a pályázatba jövőképre vonatkozó dolgokat, aminek tényleg van alapja.


Szerintem nincsen nem hasznosítható alapkutatás, maximum időskálában tér el a hasznosíthatóság... és szerencsére azért az EU, állami pályázatoknál lehet a világ megismerésére is pánzt keríteni.


A közvetlenül nem hasznosítható dolgokkal is lehet renget újabb és újabb ihletet stimulálni, és közben rengeteg know-how, szabadalom és műszaki fejlesztés születik. Akár egy LHC, LIGO stb... vagy a cegünk kutatásban használt műszerei, amik első körben látszólag semmi másra nem jók. Aztán kiderült 1-2 év alatt, hogy 5 mrd dolláros piaca van ugyan ezeknek az eszközöknek, csak kisebb, olcsóbb diagnosztikai és terápiás eszközökként.

Na ez 100% 5-10 év alapkutatásból lett.


Ezt kell megértetni a pénzemberekkel, és akkor egy jó üzletember látni fogja a potenciált a kutatásban, és még a világot is megismerjük :)

2018. máj. 14. 08:35
Hasznos számodra ez a válasz?
 22/26 A kérdező kommentje:

"Kérdező, off topic, de esetleg fel tudnád idézni, hogy biológusként mit tanultál topológiából? (és minek?) Az is elég, ha csak szavak jutnak eszedbe."


Hú, hát ha biosz szakon kellett volna topológiát tanulnom, akkor biztos felkötöttem volna magam. Ez nem itthon volt, és nem is a biosz szakon, hanem egy külföldi képzésen, ami nagyjából a magyar proginfós képzésnek felel meg, de közelebb van az alkalmazott matekhoz inkább, sokkal nagyobb hangsúlyt fektetnek az elméleti részre, éppen ezért nem is tartom magam programozónak, nem igazán értek a konkrét programozáshoz, és nem is érdekelt különösebben. A topológia ugyan nem volt kötelező, de fel lehetett venni, és nem is topológia címen futott, hanem valami más összefoglaló tantárgy volt, de a jó részét a topológiai anyag tette ki, ez azért kellett, hogy később aki akar, az tudjon foglalkozni végtelen dimenziós vektorterekkel, szóval gyorsan, felületesen átfutottuk a topológia alapjait. Közel sem olyan mélységben, mint egy matek vagy fizika szakon, de azért nekem így is sok volt. A konkrét témák pedig a halmazok, térkonstrukciók definíciói, alapvető tételek (a Sündisznó-tételre emlékszem, az érdekes volt) ezeknek a bizonyításai, és néhány egyszerűbb feladat. Később már őszintén szólva elvesztettem a fonalat, és nem is ma volt ezt.



@19: Én ezt értem, de nem értek egyet azzal, hogy ez így fogadjuk el, viszont ez messzire vezetne, ebbe most nem mennék bele, ha nem gond.


@Wadmalac: Az igaz, hogy a tanár feladata lenne, viszont itt a tanár- és tanítóképzést kellene akkor reformálni, nem pedig utólag valami kétséges módszerrel helyrehozni a hibákat.


"A marketing ahhoz kell, hogy a pénzemberek oda is adják a költenivalót. Mert a pénzember nem feltétlenül tudós.

És mielőtt kinyitja a bukszát, felteszi a kérdést: és nekem ebből mi a hasznom?"


Nyilván nem a magánszférában finanszírozott kutatásokra gondoltam, hanem elsősorban az államilag finanszírozott kutatásokra. Itt nem kellene azzal szórakozni, hogy laikusoknak magyarázzanak a kutatók, majd kiadja a munkát, aztán a szakma elbírálja a relevanciáját. Ráadásul ezzel a pozitív "mire lehet ezt használni" megközelítéssel az a probléma, hogy negatív eredményeket nagyon nehéz vele publikálni, pedig az is ugyanannyira fontos a tudomány fejlődéséhez.


"Na ez ma már annyira nem igaz. Igenis elég gyorsan átpörögnek a dolgok gyakorlati, profittermelő felhasználásba. Éppen, mert a fent említett finanszírozók ezt várják el."


Te mérnök vagy, ha jól emlékszem, azon a területen elhiszem neked, hogy ez így van. Viszon a biológiai kutatások jó részének egyáltalán semmi haszna nem lesz, mert valami absztrakt, senki által nem vizsgált összefüggést vagy interakciót néznek meg, ami persze lehet, hogy elvezet egy komolyabb felfedezéshez, de a kisebb kutatásoknál még végcélként sem szerepel, hogy különösebb gyakorlati alkalmazásuk legyen. Nézd meg ezt a kiadványt pl. [link] ez az összefoglalója a legújabb számnak, egy kezemen meg tudom számolni, hogy ezek közül melyik az, ami belátható időn belül hasznosítható lesz bármire. Persze lehet, hogy elvezet más dologhoz, de messze van attól, hogy rövid időn belül átpörgessék a gyakorlatba.



"Na ez a kisbetűs rész, amit a marketinges nem mond el a pénzembereknek, de igyekeznek beépíteni a projektekbe. :D"


Jó esetben igen. :D

2018. máj. 14. 18:10
 23/26 anonim ***** válasza:
Ismét #3. Köszi:) de kár, hogy nem bioszon volt. Infósat már láttam sokat, ez lett volna az első bioszos.
2018. máj. 14. 21:43
Hasznos számodra ez a válasz?
 24/26 anonim ***** válasza:
54%

#22, Ugyanazt a doksit olvastuk?


Kb mindegyikre tudnék azonnali kapcsolatot találni biotech iparral, egészségüggyel, átvitt értelelemben pedig rengeteg mással.


Negatív eredményre nem lehet pénzt szerezni, hanem szerzel pénzt egy hipotézisre, és nem jön ki belőle semmi, de az is eredmény.


Igazából el kell tölteni 4-5 évet kutatásban és pályázatokban, hogy átlásd ezt az egészet. Állami pénzekről van szó... a befektetőkkel másnogy kell tárgyalni kicsit.


Szerintem jól van ez ahogy van, és egy szabály van... lényegében bármi összeköthető bármivel, tudományban...és ez nem csak kamu, hanem ténylegesen is rengeteg áthivatkozás van egyes studyk között. Gyökeresen eltérő területeken is...

2018. máj. 15. 00:05
Hasznos számodra ez a válasz?
 25/26 Wadmalac ***** válasza:
49%

"ténylegesen is rengeteg áthivatkozás van egyes studyk között. Gyökeresen eltérő területeken is..."

Nemrég pl. biológus fedezett, talált fel véletlenül szerves akkumulátor-verziót.

2018. máj. 15. 08:04
Hasznos számodra ez a válasz?
 26/26 anonim ***** válasza:
56%

Egy-két éve én a hangyák nemi életéről olvastam, amiről beugrott egy új képfeldolgozási algoritmus. Egy hétre rá már számoltunk vele :D (A swarm szabályok alatt rágták ki a képen lévő releváns objektumokat...)


Ezer ilyenről tudok még...

2018. máj. 15. 11:05
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!