Miért smafu minden környezetszennyezés, miért csak a globális felmelegedés ellen akarnak tenni?
Egy nagyváros élhetetlen, nyáron nappal felmelegszik a sok beton és aszfalt, ami egész éjjel sugároz, így éjjel se megy 30 fok alá. A közlekedés rezgeti a házakat, így cserélni kell a csatornát, a vízvezetéket, a fal is repedezik... A zaj elviselhetetlen a nagyobb utak mentén. Nagyobb út meg sok van, és sok-sok bérház, panelház veszi körül őket. A levegőről ne is beszéljünk.... A buszok és némely autó fekete felhőt hagy maga után, ami lassan oszlik el. Amint pár napig jó idő van (=szélcsend és nincs eső), minimum a PM10 koncentrációja felugrik határérték fölé.
Pl. Magyarországon nemcsak Budapest érintett, hanem a többi nagyobb város se csendes és nem nő a belvárosukban zuzmó.
És akkor még nem beszéltem a nagyobb fosszilis erőművekről, az egyéb üzemekről, ha ezek nem tartják be a határértékeket, nem a rendeleteknek és szabványoknak megfelelően működnek - mégpedig kb. csak arról hallani, miszerint NEM -, akkor ők is elárasztják minden jóval a közeli településeket, akár falvakat.
Ehhez képest a bizonytalan jövőt akarják megmenteni, holott jöhet III. világháború, jöhet apokalipszis... Ráadásul globálisan mindig Kína és Amerika fog a legtöbbet szennyezni, mi hangyák vagyunk hozzájuk képest. Viszont egy Miskolc, egy Szeged, egy Budapest vagy egy Mátrai Hőerőmű sokat tehet a környezetében élők egészségéért!!
Igaz, hogy egy-két dologban átfedés van, például ha a tömegközlekedés javára kevesebb autó megy a belvárosban, a forgalomszervezés jó, a lámpák hangolása jobb, akkor széndioxid is kevesebb termelődik, de egyéb szennyeződés és zaj is kevesebb lesz.
DE sok ponton a két törekvés ellentétes vagy legalábbis hátráltatják egymást.
> Miért smafu minden környezetszennyezés?
Nem az. Pont elég nagy problémát jelentenek ezek is.
> miért csak a globális felmelegedés ellen akarnak tenni?
Nem csak az ellen, de van itt az általad felsorolt problémákhoz képest egy óriási különbség (azon kívül, hogy az általad felsoroltak csak lokális problémák). Ha most hirtelen a nagyvárosok szétköltöznének kisebb falvakba, ha hirtelen leállítunk minden gyárat, és mondjuk középkori életkörülmények között kezdünk élni – ami nagyon kényelmetlen, de talán nem lehetetlen –, akkor a fenti problémák azonnal megszűnnének. Viszont a globális felmelegedésért felelős üvegházhatást okozó gázok továbbra is a levegőben maradnak, tehát ha most hirtelen leállítunk !minden! üvegházhatást okozó folyamatot, akkor is folytatódna egy ideig a felmelegedés, ha már átléptük a kritikus szintet, akkor az azt jelenti, hogy már késő, ha már most leállítunk mindent, akkor is óriási és globális katasztrófák fognak bekövetkezni.
A felsorolt problémák mind olyanok, hogy ha nem növekedne egy-egy paramétere az életünknek, ha ugyanannyi autó közlekednek például, akkor a helyzet nem romlana. Sőt vannak módszerek, hogy csendesebb, környezetbarátabb autókat gyártsunk, tehát még csökkenteni is lehetne az általad leírt jelenségeket. Vagy a közlekedést is át lehet szervezni, elkerülő utak, elektromos járművekkel megoldott tömegközlekedés, az eredmény, kevesebb zaj, kevesebb rezonancia, kevesebb lokális káros anyag kibocsátás.
A globális felmelegedést okozó üvegházhatású gázok ellen jelenleg nincs hatékony ellenszer. Mivel a folyamat globális következményekkel jár, és mivel a kibocsátás növeli a hatást, és nem okozza, ezért sokkal égetőbb kérdés a helyzet kezelése.
Hiába van hatékony módszer a zajszennyezés csökkentésére, a szállóporok és a nitrogénoxidok ellen, hiába kísérleteznek zöldfallal (ami mellesleg széndioxidot is nyel el amellett, hogy kevésbé melegszik át és zajt, port nyel el), semmi nem történik.
Én csak azt érzékelem, hogy ordítva lehet beszélni Budapesten - én itt lakom, de ismétlem, sejtem, hogy más nagyvárosok se biztosan jobbak ilyen téren -, azt érzékelem, hogy három hét igen rossz idő kell ahhoz, hogy elviselhető legyen a levegő.
És én csak azt tudom, hogy nagy ívben teszek a jövőre, ami bizonytalan, és amiért képtelenség tenni kicsi országként, inkább mentsük a jelenünket, amiért igenis tudunk tenni!
És ismétlem, nem látom, hogy bármit is tennének...
"És én csak azt tudom, hogy nagy ívben teszek a jövőre, ami bizonytalan, és amiért képtelenség tenni kicsi országként, inkább mentsük a jelenünket, amiért igenis tudunk tenni!"
Sajnos pont ennek a hozzáállásnak az eredménye az a helyzet, ami most van.
Miért nem teszNEK már valamit? Mert persze én mit tehetnék, VALAKI tegyen már valamit.
Milyen valaki? Mindenki!
Ha mindenki megtenné a kicsi részét, nem lenne baj.
"És ismétlem, nem látom, hogy bármit is tennének..."
Hát ez meg épphogy vagy a megfigyelés túl rövid idejének vagy a megfigyelés rossz minőségének az eredménye.
Mert a nagy változások épphogy nem egyik napról a másikra történnek.
Én meg azt látom, hogy mondjuk 10 évvel ezelőtt sokkal szennyezettebb volt a levegő, a folyóvizeink, több volt az utcai szemét. Sokkal.
Persze nem állítom, hogy ami eddig történt, az elég. De az, hogy nem történik semmi, az nem igaz.
Igaz, talán csak a 22. kerület nincs szennyvíztisztítóba kötve, a többi igen, ezzel a budapesti szennyvíz 95%-a tisztítva kerül a Dunába - tudtommal.
De például a felújított terek borzalmasak, fa alig, azok is picikék, egyéb zöldfelület alig. Én félek a nyártól: semmi árnyék nem lesz ott, 40 fok lesz éjjel.
De nem bánnám, ha a BKK-nak teremne pénze arra, hogy lecserélje a buszai nagy részét, mert azok indulásnál kék-szürke színű, nehezen eloszló füstoszlopot hagynak maguk után.
Ami a zajt illeti, sikerült átadni egy megállónyi füves villamospálya-szakaszt, a többi helyen maradt az igen zajos megoldás.
Bringás állítólag több van, és TALÁN tényleg, de még mindig elhanyagolható mennyiségben.
Szóval sok helyen nem látok változást.
A koszt ne keverjük a környezetvédelemhez! Zavaró, engem is irritál, ha egy szép utcán csikkeket, sörösdobozokat dobnak el, de ez most nem ide tartozik...
Én igenis igyekszem tenni, de nem a jövőért, hanem a jelenért, és nem a széndioxid ellen, hanem a szennyezők ellen.
Igaz, hogy többet kellene tenni. Igaz, hogy nem csak egy dolog ellen. Igaz, hogy nem elég egy területre koncentrálni. De tényleg nem lehet lexarni ,hogy mi lesz az utánunk jövő generációkkal.
Pillanatnyilag tényleg ez a probléma-tényező LÁTSZIK a legfontosabbnak, ennek megfelelően súlyozottnak kell lennie a megelőzésnek vagy rendbe tételnek is.
Jó, de akkor fulladjunk meg a nitrogénoxidokban, őrüljünk meg a zajtól egy így is bizonytalan jövőért???
Ez a felfogás egyszerűen undorító!!!
"akkor fulladjunk meg a nitrogénoxidokban, őrüljünk meg a zajtól egy így is bizonytalan jövőért???"
Ne, ne fulladjunk meg.
Az emissziós normák a nitrogén-oxidok visszaszorítását ugyanolyan fontossággal kezelik, mint a széndioxidot, szénhidrogén-emissziót.
Ne, ne őrüljünk meg a zajtól. Az újabb autók, főleg a hibridek, az elektromosak meg igencsak csöndesebbek. Maguk a zajszint-normák is szigorodnak. A fűsávokat a villamos-sínek közt te magad is említetted, tényleg még állati kevés, de legalább ELKEZDŐDÖTT!
Egy így is bizonytalan jövőért?
Hát ha így gondolod, akkor minek BÁRMIT is tenni? Kicsit dekadens hozzáállás. :)
A JELENért kell tenni.
A jövőért kár.
Forgalmas út mellett lakom.
Hol vannak a csendes autók?
Elektromos autók? Hol? És tudják már, mit kell tenni az akkumulátorral, ami veszélyes hulladék?
Kérdező! Kicsit több ismeretszerzés, például a környezetszennyezés és a globális felmelegedés közötti összefüggésekről is. Kicsit alaposabb megfigyelés, és főleg visszafogott, a természettörvények (az emberre vonatkozónak is) tiszteltben tartásával történő gondolkodás és következtetés. Alaposabb elemzés.
Ezek birtokában nem becsüljük le mások erőkifejtését, nem keltünk pánikot, és helyén kezeljük a dolgokat.
Abban is, hogy másokat IS a helyes cselekvésre biztassunk, de főleg annak alapos meggondolásában, magunk megtettünk-e mindent e cél érdekében. Tudjuk-e, mit kell tennünk, és azt tesszük-e.
Akkor nem beszélünk butaságokat, nem másokat kárhoztatunk, hanem cselekszünk. És ösztönzünk másokat ugyanerre.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!