Kezdőoldal » Tudományok » Egyéb kérdések » ALGEBRA. Valaki lenne olyan...

ALGEBRA. Valaki lenne olyan szíves és elmagyarázná?

Figyelt kérdés
Az órán nem igen sikerül figyelnem arra amit tanár mond és nagyon megköszönném, ha valaki elmagyarázná hogy is van ez.
2013. febr. 8. 16:37
 1/7 2xSü ***** válasza:
Az egész algebra? Vagy pontosan mi érdekel?
2013. febr. 8. 16:39
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/7 anonim ***** válasza:
Nekem az egyetemen az algebra két féléves tananyag volt. Mit parancsolsz, mikor kezdjük?
2013. febr. 8. 16:47
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/7 A kérdező kommentje:
Mi igazából még csak most vettük át az osztást, úgy gondoltam értem is egy kicsit, de az írásbelim mégis hármas lett, igaz, hiányoztam egy hetet. Szóval eddig kéne igazából elmagyarázni, eddig. Meg igazából az is érdekelne hogy mi értelme van az algebrának, mert erre még nem sikerült rájönnöm.
2013. febr. 9. 08:33
 4/7 anonim ***** válasza:

Úgy érted, hogy most vettétek át az osztást, hogy 2. osztályos vagy? :O

Ahhoz képest nagyon jó a helyesírásod, gratulálok. :)


Írtam már néhány választ ebben a témában, bemásolok közülük kettőt, remélhetőleg segít. (Bocs, de nekem korán van még, nem vagyok újrafogalmazásra vagy szerkesztésre alkalmas állapotban. :D)


I.


Műveletek:


1. A "részekre osztás" során egy adott mennyiséget _egyenlő_ részekre osztunk, azaz "igazságosan" osztjuk el.

Klasszikus példával élve mondjuk ha 100 tábla csokit 25 gyerek között igazságosan osztunk el, akkor egy gyerek 4 tábla csokit kap.

A művelet jele a / jel.

A példa művelettel leírva:

100 / 25 = 4


2. A "bennfoglalás" során azt vizsgáljuk meg, hogy egy adott mennyiségben hányszor foglaltatik benne egy másik (jellemzően kisebb) mennyiség, azaz "hányszor fér bele".

A művelet jele a : jel.

Például megnézzük, hogy 100 szem narancsból hány 25 darabos csomagot tudunk készíteni.

Művelettel leírva:

100 : 25 = 4


Mint látható, mindkét művelettel ugyanazt az eredményt kapjuk, azaz a hányadosok egyenlők.

Ezért többnyire nem szokás megkülönböztetni egymástól a két műveletet; közönségesen csak "osztás"-nak hívjuk őket, és a bennfoglalás jelét használjuk írásban.

(A tankönyvek nem egységesek ezen a területen: van, amelyik mindkettőt részletezi és használja, van, amelyik csak az osztást.)


II.


Ha valami(ke)t egyenlő részekre osztunk, akkor bizonyos törtrészeket kapunk; ez a részekre osztás művelete.

Például ha 10 csomag szaloncukrot 5 unokatesó között akarunk egyenlően (igazságosan) elosztani, akkor egy személy 2 csomag szaloncukrot kap.

Ezt művelettel így írjuk fel:

10 / 5 = 2

Mivel általában a részekre osztás és a bennfoglalás műveletét is osztásjellel szoktuk jelölni, így is lehet:

10 : 5 = 2


Ekkor azt mondjuk, hogy a 10 ötödrésze a 2; vagy a 10 egyötöd (1/5) része a 2. (Az 1/5 jelölést most még nem kell tudnod, majd csak 4.-ben; akkor is vízszintes vonallal, nem ferdével).


Ehhez egy kis kiegészítés (kezdek magamhoz térni :D), hogy teljesebb legyen a kép: 2 egyenlő rész esetén egy rész az egésznek a FELE (a "kettede" szót ritkábban használjuk); 3 egyenlő rész esetén egy rész az egésznek a HARMADA, négy résznél a NEGYEDE és így tovább. (Ehhez van egy jó kis körcikkes szemléltető ábra, különböző színű körökkel; ha van a könyvedhez ilyen melléklet, akkor nézd meg, és írd be az egyes részekhez, hogy hanyadrész.)


III. Még egy fontos téma, hátha ez is kimaradt eddig az életedből: a négy alapművelethez kapcsolódó megnevezések. A műveletekben szereplő számok megnevezéseit érdemes értelmezni, akkor jobban megmaradnak:


1. Összeadás

Pl. 15 + 21 = 36

Itt a 15 és a 21 az összeadandók vagy tagok; a 36 az összeg.

Az összeadás tagjai felcserélhetők.


2. Kivonás

Pl. 77 - 35 = 42

A 77 a kisebbítendő, a 35 a kivonandó, a 42 a különbség.


3. Szorzás

Pl. 7 x 8 = 56

A 7 a szorzandó, a 8 a szorzó; ezeket tényezőknek is hívjuk; a szorzás tényezői felcserélhetők.

Az 56 pedig a szorzat.


4. Osztás (vagy bennfoglalás)

Pl. 63 : 9 = 7

A 63 az osztandó, a 9 az osztó, a 7 pedig a hányados.


Olvasd el akár többször is, amiket írtam, és a tankönyvedet főleg, mert az (elvileg) gyönyörűen elmagyarázza sok-sok példán keresztül. (Nem tudom, melyik könyvből tanulsz: a Nemzetié és a Mozaiké nagyon jó, az Apáczaié kevésbé, de abból is meg lehet érteni.)


Ha van még kérdésed, írj nyugodtan. :)

2013. febr. 9. 11:04
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/7 A kérdező kommentje:

Utolsó hozzászóló:

Nem, nyolcadikos vagyok és az algebrai kifejezések osztását vettük át most és úgy jött ki, hogy pont hiányoztam. a szorzást azt nagyjából értem mint pl: 4.(11a+5b)=44a+20b Csak amit nem értek az az hogy mi szerint jön ki néha az eredmény. Főleg a negatív és pozitív kérdésben.. Mikor van az eredményben mínusz és mikor van plusz..

2013. febr. 10. 10:00
 6/7 anonim ***** válasza:

Ó, tehát algebrai kifejezések osztása. Írhattál volna példát is. :)


Nézd meg itt a 3. és a 4. példát, hogy erre a típusra gondoltál-e:

[link]

Ha igen, akkor tanulmányozd alaposan. :)

Egyébként a tankönyvedben is biztos vannak példák levezetésekkel együtt, azokat is megnézheted.


Itt pedig az algebrai törteket találod, ha esetleg az kell:


[link]


Azt nem lehet általánosságban meghatározni, hogy az eredmény mínusz vagy plusz lesz. Mindig attól függ, hogy a műveletsorban milyen előjelek és műveleti jelek vannak.


Szorzásnál a következőképp alakul:

[A - a negatív előjel, azaz a mínusz; a + a pozitív előjel, azaz a plusz; a szorzás jeleként pedig a gyk-n a csillagot szoktuk használni: *]


+ * + = +

+ * - = -

- * - = +

- * + = -


Úgy is megjegyezheted, hogy azonos előjeleknél plusz lesz, különböző előjeleknél mínusz.

Az osztásnál ugyanígy:


+ : + = +

+ : - = -

- : - = +

- : + = -


Ha nem csak egy szorzás vagy osztás van, akkor az első részeredmény előjelétől függ a másodiké, a másodiktól a harmadiké stb., de mindig a leírt szabály alapján. Tehát sorban végezzük a műveleteket, és közben figyelünk az előjelváltozásokra. :)

2013. febr. 10. 22:10
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/7 A kérdező kommentje:
Nagyon szépen köszönöm :))
2013. febr. 12. 18:05

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!