A FLOOR ihlette matekfeladat, kinek milyen ötlete van hozzá?
Aki nem ismerné a játékot: egy 7 sorra és 7 oszlopra osztott téglalap alakú játéktéren áll 49 ember, közülük mindig 2-en párbajoznak, és a nyertes elnyeri a vesztes területét is, majd a megnyert területet egybeolvasztják a nyertes játékos területével, ezáltal egy új, összefüggő terület keletkezik. Két játékos akkor hívhatja ki egymást, hogyha területeik oldalszomszédosak (tehát sarkosan nem lehet kihívni).
A kérdésem ezek alapján a következő: legtöbb hány ilyen tartományra lehet felosztani a játékteret úgy, hogy bárki kihívhasson bárkit, vagyis hogy bármelyik két terület oldalszomszédos legyen egymással?
A területek mérete és alakja tetszőleges lehet, akár konkáv is.
Nekem 4-nél több nem sikerül sehogysem.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
A négyszín-tétel azt mondja ki, hogy egy tetszőleges számú, alakú területekre osztott sík esetén a területeket ki lehet színezni négy színnel úgy, hogy ne legyen két szomszédos terület azonos színű. A tétel bizonyítva van, noha a bizonyítása koránt sem triviális, erős sejtésként régóta létezik, de bizonyítani csak 1976-ban sikerült.
Ha lenne négy olyan terület, ahol mindegyik terület szomszédos a másik hárommal, akkor nyilván mind a négyet különböző színűre kellene festeni. Ha nem, akkor a két terület vagy nem lenne szomszédos, vagy szomszédosként azonos színű lenne.
Ha lenne egy ötödik terület is, ami mind a néggyel szomszédos, azt nyilván a négy szín közül egyikkel sem lehetne színezni, kellene egy ötödik szín, ami ellentmondana a négyszín-tételnek.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
Ha ábrázolnád gráfként, hogy melyik játékos melyiket hívhatja ki, akkor egy 5 csúcsú teljes gráfot kapnál, ami nem síkgráf. Ezt elég könnyű belátni Euler tétellel.
A játékodban síkban kell szomszédosnak lennie, szóval ott is feltetel, hogy síkgráf legyen. Szóval az 5 nem lehetséges.
4 igen, pl. egy "szögletesített" Chome logó hasonló struktúrával rendelkezik.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Ismertem korábban gráfok síkbarajzolatóságának feltételét (a másik a "három ház-három kút"), de valahogy nem kapcsoltam össze ezzel a problémával. Viszont teljesen jogos.
Köszönöm a válaszokat!
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!