Az elektromos autó valóban környezetbarát?
Igen, én is így hallottam.
Üzem közben nem keletkezik káros anyag, de környezetszennyezéssel jár:
Az autóba épített lítium akkumulátor előállítása.
Aztán, majd, amikor tömegével mennek tönkre az akkumulátorok, azokkal mi lesz?
A töltéshez a mostaninál lényegesen több villamos energiát kell majd előállítani.
Legfeljebb környezetbarátabb, mint a belsőégésű motorral hajtott autók.
Akkor lenne igazán környezetbarát, ha nem csak a kész autó használata lenne az, hanem ha a teljes föld az egész energiaszükségletének 100%-t megújuló energiaforrásból szerezné, akkor környezetbarát lenne. Persze a használat, a lítium akkumulátor gyártása akkor is környezetszennyező lenne, de a hosszútávú használatban "beelőzi", tehát kijelenthető, hogy igen, környezetbarát. Lenne. De mivel talán ha 10%-ot nyerünk a megújuló energiaforásokból, addig teljesen lényegtelen, hogy milyen autót használsz. Ameddig az emberiség nem éri el a Kardasev sklán az 1-est, addig ez így is marad. De az optimista becslések szerint is 150-200 év, ha addig nem pusztítjuk ki magunkat.
Egyébként kicsit visszakanyarodva az eredti témára: a lítium akkumulátorokat le kellene cserélni szén alapú akkumultátorra, a Samsung elvileg már talán 10 éve foglalkozik a témával, 3-4 éve ígérgetik, hogy kész a technológia és kiadják az első telefont, de persze semmi.
Szóval ha a lítiumos akkumulátorok le lennének cserélve grafén alapú akkumulátorokra, az is sokat javítana a környezetkímélésen.
Ha még nem hallottál a grafén alapú akkumulátorról, nézz utána, de röviden leírom:
-Nem vagy alig melegednek az alkatrészek
-Sokkal több energiát képesek tárolni
-Nagyon gyorsan tölthető (elektromos autóknál pont ez volna a lényeg)
-A környezeti lábnyom jelentősen kisebb
Ez nem igaz, a Teslák is bőven visszahozzák azt a kibocsátás-különbséget, max. néhány év alatt.
Valótlanságokat nem kell terjeszteni.
Ez egy olyan terület, ami tele van sztereotípiákkal és évtizede elavult állításokkal.
Nézzük végig és oszlassuk el a tévedéseket.
1. Az elektromos autó előállítása NEM szennyezőbb.
Tök ugyanolyan alkatrészekből áll, mint egy hagyományos autó, leszámítva a belső égésű motort, váltót és annak kiegészítő egységeit. Na itt a hagyományos autónál minimum tízszer annyi fajta alkatrészről beszélünk, tízszer annyi, külön szennyező beszállítótól. Tömegben is sokszoros a beépülő elem a hajtásláncba, nagyrészt fémkohászati és megmunkálási elem, ami azért annyira nem környezetbarát.
A villanyautóknál az egyetlen igazán szennyező előállítású elem az akku, a lítiumfeldolgozás. De ahogy ez egyre nagyobb mértéket ölt világszerte, ennek is fejlődik a technikája és környezetvédelme is.
Ja és persze a visszaforgatás-ipar is.
2. A villanyautó működése NEM szennyez jobban a belsőégésűnél.
Kevésbé szennyez. Még fosszilis alapú áram esetén is. Mert az energia-hatásfoka sokkal jobb, mint a belsőégésű motoré, ugyanannyi megtett kilométerhez sokkal kevesebb fosszilis erőmű-fűtőanyagot igényel, mint amennyi benzint, gázolajat a hagyományos.
És amint az áramtermelés egyre nagyobb részben megújuló, még jobb a helyzet.
Mellesleg az sem mindegy, hogy a belsőégésű kocsi ott szennyez, ahol van, az elektromos meg az erőmű áramtermelésénél, tehát nem a városi utcára, falusi levegőbe, erdei út környezetébe stb. hányja a füstöt.
A plusz szennyezések, amiket a kocsi maga után hagy, is kevesebbek. Kevesebb fogyó, kicsöpögő, elpárolgó, kopással környezetbe kerülő szennyező. Nincs motorolaj, a váltóolaj is más és kevesebb, kevesebbet kopnak a fékek, a hűtőfolyadék-kör is kevésbé juttat a környezetebe hulladékot, mert jóval alacsonyabb hőmérsékleten üzemel.
3. Az elektromos autó újrahasznosítása sem szennyez többet. Az akku az egyetlen ,aminek recycling-rendszere még csak kiépülőben van, egyetlen okból: túl kevés elektromos autó van még, túl kevés elhasználódótt akku, nincs mit visszaforgatni.
És az sem igaz, hogy az akkuk tíz év után szeméttelepen kötnek ki. Az akkuk egy tíz éves ciklus után 60-70%-ra romolva még minimum további tíz évre házi, ipari energiatároló rendszerekbe építhetőek, ezt már ma is csinálják.
Utána meg jön a lítium-újrahasznosítás.
"a Tesla soha nem fogja visszahozni a gyártás során beépült kibocsátást"
Egyrészt nem igaz, a másik meg, hogy az elektromos autó ma már nem a Tesla és kész.
A VW ID3 német gyára teljesen megújuló energia alapú gyár, a beszállítói alkatrészei pedig semmiben sem szennyeznek jobban egy benzinesnél.
A másik, még ha igaz lenne a mondat, akkor sem érv!
Áruld már el, hogy egy belsőégésű autó mikor hozza vissza a gyártási kibocsátás akár töredékét is?
Az elektromos már akkor jobb, ha egyáltalán valamit visszahoz a gyártási kibocsátásból!
"Ugyanez igaz a félig elektromos/félig belsőégésű motoros plug-in hibrid hobbiterepjárókra"
Marhára nem ugyanez igaz. A hibrid maximum a fosszilis fogyasztásának csökkentése terén ér valamit meg hogy elektromos módban nem a városban szennyez.
Ég és föld a különbség a full elektromos és a hibrid közt.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!