Van egy vizbontó készülékem amit egy 24 voltos 30 amperos tápegységre kötöttem, kb egy percig müködött, aztán semmi, csak észrevettem, hogy meleg lett az aluminium tokja. Mi lehet az oka?
Ugyanez a vizbonto 12 voltos 55ah es autó akksiról jól müködött és csak 10 ampert vett fel.A fenti tápegységnél pedig a maximum 30 ampert is felvette,majd megszünt müködni.Ezután kibontottam a tápot,kivettem az aluminium tokjából,hogy nézzem meg,hogy neme a biztosíték égett ki,megnéztem de,nem.Majd gondoltam,hogy kezdem méregetni az alkatrészeket ellenállásokat,egyenirányító,kondenzátor....stb,hátha megkapom hogy melyik hibásodott meg.Közben ahogy méregettem egyszercsak az egyik tranzisztor lángra lobbant.Egy ilyen tranzisztor,csak az 1108 helyett 3906 van ráírva [link]
gyorsan kihuztam a dugaljból,igy aztán a láng kialudt,de a biztosíték is kiégett.Vajon már az első percben ez a tranzisztor hibásodott meg és azért nem müködött,vagy a méricskélés közben melegedett fel annyira,hogy rövidzárlatot kapott,mivelhogy ki volt véve az aluminium tokból ami a hőt elvezette volna?Jelzem,nem vagyok szaki az elektrónikában.
Szerintem arra nem figyeltél, hogy ha ilyen drasztikus áramot kergetsz át rajta, akkor ott mindenféle dolog fog történni.
Pl. beleoldódnak az elektródák, ezért nagyon lecsökken a víz ellenállása, ezért nagyon megemelkedik az áram.
Akkor pedig tönkremehet a táp.
Ha pedig tényleg úgy vizsgáltad, hogy leszedted a hűtőbordát, attól is simán kigyulladhat.
Örülj, hogy még megvan a szemed. Fel is robbanhatott volna valami.
Tehát az egyiken ami kiégett azt írja
021D
D13009K
A másikon ami mellette van és nem égett ki ezt írja
033D
D13009K
Akkor mégiscsak trasnzisztor volt ami kiégett?
Hiába kérdezed végig az egész elektrotechnika tárgyat (már a sokadik kérdésedben), évekig csinálhatjuk, akkor sem fogsz érteni hozzá. Főleg azért nem, mert fel sem fogod a válaszokat, csak nyomod a következőt, mint egy ötéves.
facepalm
Megnéztem a #14 komment fotóit. A másodikat kinagyítva nagyon úgy látszik a ny.á.k.-lemez is megégett. Az elpusztult tranzisztor kollektor, és emitter kivezetésének helyén barna foltok.
Elszomorítalak - a táp totálkáros. ( Hacsak nem a szemem káprázott.)
Hogyan lehetne megjavítani?
1. Új ny.á.k.-ot kell készíteni.
2. Valamennyi alkatrészt kiforrasztani.
3. Valamennyi alkatrészt tesztelni. ( A hab a tortán, hogy az IC ellenőrzéséhez össze kellene állítani egy ideiglenes mérőkészüléket.)
4) A hibás alkatrészeket pótolni.
5) Az új alaplemezebe beforrasztani az alkatrészeket.
6) Ellenőrizni, mérni, beállítani, összeszerelni.
Könnyű belátni, a javítás árán 2 - 3 új tápegységet vehetnél. (Lehet, többet is.)
- - - -
A tranzisztorok jelöléséről.
Például, ha a BD246C típusra rákeresel egy katalógusban. Megtalálod a bekötési módját, és egy csomó adatot: P-típus, Uce0= 100V, Ic max 10A, tranzitfrekvencia min 3 MHz, stb..
Az amerikai típusjel 2N-nel kezdődik pl. 2N3055.
A távol-keleti típusok jelei A,B,C, vagy D betűvel kezdődnek, és 3, vagy 4 számjeggyel végződik. Gondolatban elé kell tenni, hogy 2S, és úgy rákeresni.
Pl C1815 = 2SC1815
A második számsor lehet sorozatszám, gyári kód, vagy utalás arra milyen más gyár által készített típust lehet vele helyettesíteni.
- - - -
Még egy intelem az ilyen készülékek piszkálásáról.
Ha felnyitottad a burkolatát, és feszültség alá akarod helyezi:
HASZNÁLJ ELVÁLASZTÓ TRANSZFORMÁTORT!!
A biztonsági, vagy elválasztó trafó drága, de sokkal olcsóbb mint egy temetés.
"Használj elválasztó transzformátort"
A mühelyben ahol dolgozom nincs földelés.Akkor van értelme leválasztó transzformátort alkalmazni?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!