Hogyan működik a repülőgépeken a giroszkópos "dőlésérzékelő", miközben 1 óra alatt 15°-nyit elfordul a Föld?
"még a földön az illető típus felszállási ellenőrzőlistájában benne van a műhorizont indítása és arretált helyzetből történő oldása. ezután lehet csak gurulni"
Ennek kihagyása miatt kenődött már hegyhez repülőgép.
"Ehez szükséges egy ettől független magasságmérő, mondjuk olyan ami a nyomásból mondja meg milyen magasan vagy, vagy GPS."
A GPS megmondja, hogy milyen magasságban vagy? Tehát ha én fölállok egy 40 méter magas ház tetejére, akkor megmondja, hogy kb. 40 méter magasan vagyok?
A gps tudja a kb magasságodat (a polgári tudtommal +/- 15m pontossággal) szerintem telefonra is találsz olyan alkalmazást ami megmutatja, mivel a sima autónavigációs szoftverekben ez tök felesleges adat, nem is nagyon foglalkoznak vele.
Egyébként maga a dőlés érzékelő sehogy nem kompenzál, csak a gép relatív helyzetét mutatja (emelkedik süllyed stb.) Az hogy közben elfordul alatta a föld senkit sem érdekel. A repülésben amúgy elég sok érdekes műszaki megoldás volt főleg az 50 es 60 as évek előtt. (modern elektronika, radar, rádiós iránymérés)
Pld a klasszikus sebesség mérő (pitot cső) is a beáramló levegő sebességéből méri a gép sebességét. Ez abból a szempontból jó hogy a repülőgép vezetésének szempontjából az IAS (Indicated airspeed hirtelen nem tudom mi a magyar megfelelője) számít, viszont navigációs szempontból érdekes bele gondolni ha te 100km-es ellenszében repülsz 200km/h val akkor IAS szerint 300km/h órát teszel meg mégse érsz el Bécsig csak Győrig.
Nem véletlen hogy nem is olyan rég még volt olyan poszt a repüllőkön hogy navigátor.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!