Hogyan működik a repülőgépeken a giroszkópos "dőlésérzékelő", miközben 1 óra alatt 15°-nyit elfordul a Föld?
A készülék neve magyarul "műhorizont".
A hagyományos műhorizontot a rajta lévő gombbal egyenes repülés közben is lehet kalibrálni, jó látási viszonyok mellett ezt meg is kell tenni amennyiben az elmozdulás miatt szükséges.
A modern gépeken a digitális műhorizont képernyőn jelenik meg, aminek ugyan vannak giroszkópos érzékelői, de azok által szolgáltatott adatokat a pozicióadatokkal helyesbítve számítások után van megjelenítve.
Ha a repülőgép tartja a magasságát, akkor nincs jelentősége alatta a föld elfordulásnak.
Magyarul ha a felszínnel párhuzamosan repül akkor a műhorizont is vízszintes marad.
Ehez szükséges egy ettől független magasságmérő, mondjuk olyan ami a nyomásból mondja meg milyen magasan vagy, vagy GPS.
A giroszkóp nem egy, hanem két, egymásra merőleges tengelyű pörgettyűből áll.
Elvileg egyet be lehetne állítani a földével párhuzamos tengelyre és akkor ott nem is lenne gond, ha az egyenlítővel párhuzamos pályán repülsz, de a másik akkor is jelzi az elfordulást. Meg ugyebár azért nem jellemző, hogy mondjuk csak a Baktérítő mentén repülünk.
Itt bizony folyamatos korrekció kell, idő és GPS koordináta alapján.
"Szerintem, ha a giroszkóp forgástengelye párhuzamos a Földéjével, akkor nincs probléma"
Tök mindegy, hogy merre áll a giroszkóp, ha elfordul alatta a Föld, a giroszkóp tengelye tartja az eredetileg beállított irányt.
"Ha a repülőgép tartja a magasságát, akkor nincs jelentősége alatta a föld elfordulásnak."
Dehogyis nincs jelentősége. Még a repülés iránya is számít, hogy merre fog a giroszkóp a föld felszínéhez képest elfordulni. A Föld forgástengelyével párhuzamosan történő repülés esetén oldalra fog óránként 15°-ot elfordulni, a Föld forgástengelyére merőlegesen repülve meg előre vagy hátra fog dőlni 15°-ot.
A digitális műhorizont valóban megoldás lehet, de a wikipédián azt olvastam, hogy a giroszkóposat kiegészítő műszerként emellett használják. Itt a képen a középső kijelző:
"A hagyományos műhorizontot a rajta lévő gombbal egyenes repülés közben is lehet kalibrálni, jó látási viszonyok mellett ezt meg is kell tenni amennyiben az elmozdulás miatt szükséges."
Egy éjszakai repülésnél ezt hogyan csinálják? Már 20 perc alatt 5°-nyival hibásan fogja mutatni a horizontot. Egy 6 órás útnál már 90°-os lesz az eltérés valamilyen irányban.
"Egy éjszakai repülésnél ezt hogyan csinálják? Már 20 perc alatt 5°-nyival hibásan fogja mutatni a horizontot. Egy 6 órás útnál már 90°-os lesz az eltérés valamilyen irányban."
Ezt egy iránytűvel kombinált hagyományos mechanikus óraszerkezet is meg tudja tenni, elektronikusan még könnyebb.
Hál' istennek a Föld szögsebessége elég stabil paraméter. :)
"Ezt egy iránytűvel kombinált hagyományos mechanikus óraszerkezet is meg tudja tenni, elektronikusan még könnyebb."
Néztem néhány videót, ahol mutatták belülről a műhorizont műszert. Se iránytű, se mechanikus óraszerkezet nem volt egyikben sem.
Kedves kérdező!
Repülő emberként (magam helikopter pilóta szakszolgálati engedélyel rendelkezem) az éjszaka műszerrepülést nem gyakoroltam, de elméletben tudom a megoldást.
Elősször is tudni kell, hogy :
A műszer szerinti repülés (IFR) külön világ, csak az erre alkalmas műszerekkel lehet ilyet csinálni, egy VFR műszerezettségű géppel SOHA nem repülnek éjjel és felhőben.
Tehát elsődlegesen az általad említett szituáció nem jöhet létre.
De mi van ha mégis? figyeled a variométert és kitrimmeled a gépet nulla emelkedésre. a pilótafülkében általában van fityegő ami a függőlegest azért jól mutatja. (sokszor ez az iránytű alján lévő súly, az iránytű egy folyadékburokban lévő gömb, főköre a műhorizont vonala)
Ezután amikor a gép egyenesen repül, nem emelkedik, nem süllyed, és nem billen sem jobra, sem balra, akkor megnyomod a gombot.
Ha nem hosszótávú repülést csinálsz a felszálás előtt, még a földön az illető típus felszállási ellenőrzőlistájában benne van a műhorizont indítása és arretált helyzetből történő oldása. ezután lehet csak gurulni.
"Néztem néhány videót, ahol mutatták belülről a műhorizont műszert. Se iránytű, se mechanikus óraszerkezet nem volt egyikben sem."
Mint írtam is, elektronikusan egyszerűbb, ne várd, hogy ott fogsz látni egy kék-piros mágnestűt meg egy vekkert.
Amúgy kisgépeknél nincs is, mert szükségtelen, illetve sima repülésnél folyamatosan újrakalibrálható alkalmilag is.
Feljebb ott a válasz egy járatos embertől is.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!