Lehetséges az, hogy még mindig nem ismerik az összetételét?
Ma, amikor minden anyagról pontosan meg tudják állapítani, hogy melyek az összetevői (még a minimális mértékben benne lévő tartalmat is), lehetséges, hogy a Coca Cola meg tudta őrizni a "titkát"?
Vagy ez is csak reklámfogás?
Ismerik az összetételt.. rà is van írva...
Az eredeti recept smit nagyon nagy titokbsn őriznek.
Viszont nem mindent írnak rá az üvegre. A fontosabb dolgokat nem. Aki a cégnél eléri azt a pontot amikor megtudhatja a pontos receptet, alá kell írniuk egy titoktartási szerződést.
Nagyon vigyáznak az eredeti receptre.
"Ma, amikor minden anyagról pontosan meg tudják állapítani, hogy melyek az összetevői (még a minimális mértékben benne lévő tartalmat is),"
Egy kicsit sántít a dolog. Ugyanis összetevő és összetevő között nagy különbség van.
Azt különböző spektrográfokkal meg egyéb kütyükkel meg tudják mondani, hogy milyen ATOMOKBÓL, ELEMEKBŐL áll egy bizonyos anyag. Tehát mondjuk egy darab kavicsról nagy pontossággal meg tudják mondani, hogy mennyi vasat, ként, nikkelt, szenet, vagy bármely más elemet tartalmaz.
Ugyanezt meg tudják állapítani a Coca-coláról is. Tehát meg tudják mondani, hogy egy adott mennyiségben mennyi hidrogén, oxigén, szén, nátrium, klór, akármi van. Mondjuk van benne 150 hidrogénatom, 80 oxigénatom, 20 nátriumatom, 12 klóratom, satöbbi. De ugye hiába kevered össze a 150 hidrogént a 80 oxigénnel meg a 12 klórral meg a többivel, abból sosem lesz Coca-cola.
Szóval azt kell kideríteni, hogy ezek az elemi összetevők milyen vegyületeket alkotnak egymással a kólában. Ezt csak különböző fizikai vagy kémiai kísérletekkel tudják megállapítani. Ráadásul ezek a kísérletek csak egy-egy célzott összetevő kiderítésére alkalmasak, tehát minden egyes lehetséges összetevőre új kísérletet kell összeállítani. Ezekből pedig milliószámra akad, mindre újabb és újabb kísérletet kellene összeállítani, ami már önmagában is nonszensz. És mivel nem tudják pontosan, hogy mik is ezek az összetevők, így gyakorlatilag csak "vaktában lövöldöznek", és remélik hogy szerencséjük lesz.
Pl. elpárologtatják belőle a vizet, így meg tudják mondani, hogy mennyi víz van benne. Ez a vízmennyiség áll valamennyi hidrogénből és feleannyi oxigénből ugye, ezt kivonják a kólából. Kiderül, hogy találtak benne mondjuk 35 vízmolekulát, ami ugye 70 hidrogénatomot és 35 oxigénatomot jelent. Juppí, örülnek is nagyon, mert sikerült azonosítani a vizet, mint összetevőt.
Azonban még mindig maradt benne 80 hidrogénatom, 45 oxigénatom, 20 nátriumatom, 12 klóratom, satöbbi. Mondjuk most megnézik, hogy mennyi konyhasó van benne. Valami kísérletet kiokkumlálnak, hogyan lehetne kivonni belőle a sót. Elvégzik, kiderül, hogy tartalmaz 6 sómolekulát. Hurrá, megint örülnek, de még mindig van benne 14 nátriumatom meg 6 klóratom, meg ugye a H-k és az O-k, meg még a többi más elem is. Ezután megnézik, hogy mennyi sósavmolekulát tartalmaz. Az ugye H és Cl, akkor biztos van benne. Erre is összetákolnak valamiféle kísérletet, de kiderül, hogy az mondjuk épp nincs benne. Akkor mi legyen a következő? Megnézik különböző cukrokra, aztán foszforsavra, aztán C-vitaminra, aztán még ötszáz féle ismert vegyületre, és ugye mindre egyesével kell valamiféle kísérletet összerakni. Közben meg csak telnek a hónapok, az évek, és még mindig alkotják bizonyos összetevők a visszamaradó masszát, amikről továbbra sincs fogalmuk sem, hogy mik lehetnek, csak próbálkoznak újabb és újabb kísérletekkel, hátha valamelyikkel sikerül egy újabb vegyületet kimutatni az anyagból.
Ráadásul sosem tudhatod, hogy az éppen aktuális kísérlet nem bontja-e le valamelyik összetevőt, vagy éppen nem lép-e reakcióba a kísérletben használt reagens valamely más összetevővel is, ezzel máris hibás eredményt produkálva, és az egész, sok-sok éves és drága kísérletsorozat tévútra szalad.
Szóval kábé ezért nem tudják megállapítani az ilyen dolgok pontos összetételét. De ez nem csak a Coca-colával van így, hanem a Pepsivel, az Unicummal, a Budweiserrel, a Guinnessel, a Domestossal, a Gabi fogkrémmel, a Michelin abroncsokkal, a Shell benzinnel, és gyakorlatilag szinte bármely termékkel, amit csak meg tudsz vásárolni.
Ha valaki ki is szivárogtatná a pontos receptet, az komoly jogi következményekkel fog szembeállni.
Nem vagyok kémikus, de szerintem csak akkor van könnyű dolguk az elemzésben, ha van "pontos" sejtésük arról, hogy miket is kell benne keresni.
A 3-as valamit tud, de az igazság 5.-nél van.
A 6.-nak is igaza van de csak általánosságban.
Egyrészt a Coca-Colában lévő összes molekula beazonosítása nem egy nagy történet, közepes laborral pár napos munka, ráadásul nem kell mindet beazonosítani az alábbiak miatt sem.
A Coca Colánál nagyjából ismertek az összetevők. Nem kell a világ minden molekuláját beazonosítani, elég ha a szóba kerülhető növények, anyagokról készíteni egy összetétel táblázatot.
Ha összehasonlítjuk a Coca összetételét a felhasznált anyagok összetételével, pár perc számolással megállapítható az arányuk.
Ha valaki tényleg le akarná másolni a Coca-Colát, a tudomány mai szintjén már bármikor megtehetné. Csak éppen semmit sem érne vele, mert nem forgalmazhatná.
A coco colában nem a vegyészeti vagy élelmiszer ipari tudás a meghatározó, hanem a marketing.
A marketingben a világ összes cégei közül a legjobb a Coca Cola !!!
Ugyan ez vonatkozik a Facebookra is. Nincs mögötte nagy számítástechnikai know-how, ami piacvezetővé tette, az a rendkívüli marketing.
Egy példa:
A Coca Cola kitalálta a keresztneves címkéket. Látszólag egyszerű reklámfogás, mert mindenki megveszi a sajátját, esetleg a haverjának is megveszi a megfelelőt, pedig az nem is venne magának. Nem sok befektetéssel nő a forgalmuk.
Az igazi csavar a FB ! Sok ember miután megvette a nevére címkézett kólát, lefényképezte és feltett a Facebookra. Ez az igazi marketing fogás !!! Milliók nézegetik, facén, nem is gondolják, hogy reklámot néznek, fizetni sem kell érte, mégis pont a célközönség előtt jelenik meg és tök ingyen.
A nagymuter eperszörpje nyilván ezerszer jobb mint kóla, de nagymuter pont nem ért a marketinghez. ( Igyál kisfiam egy kis eperszörpöt, nagyon finom, én csináltam ! )
Hogy miért szar a Kofola ? Azért mert olcsóbban akarják megcsinálni, mert nem férnek hozzá az amerikában őshonos növényekhez, tesznek bele egy kis szlovák gaz kivonatot, Jójaz !
Miért nem lett világhírű az iwiw ? A marketing hiánya miatt.
Szóval még ma is vitatéma.
Azt hiszem, az utolsónak van igaza, de köszönöm a többiek hozzászólásait is!
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!